مشکل جدی دانشبنیانها، تجاریسازی محصولات است

جهان صنعت – رییس انجمن مراکز دانشبنیان و نخبگان کشور، فروش و تجاریسازی محصولات را مهمترین چالش این شرکتها دانست و از تشکیل کمیتهای برای تسهیل صادرات خبر داد. ابوذر شهپری در نشست خبری با اشاره به روند فعالیتهای این انجمن گفت: تمامی منابع مالی انجمن از طریق بخشخصوصی تامین میشود و هیچ حمایتی از سوی دولت دریافت نمیکنیم. همین استقلال مالی یک مزیت مهم به شمار میآید زیرا باعث میشود انجمن بتواند آزادانهتر و موثرتر در خدمت دولت و جامعه عمل کند. شهپری ساماندهی شرکتهای دانشبنیان و ایجاد شبکهای برای گردهمآوری نخبگان را از اهداف اصلی این انجمن دانست و افزود: خروجی فعالیتهای این شرکتها در نهایت به سود مردم خواهد بود. او تاکید کرد که طی دو سال گذشته با برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی تلاش شده است تا زمینه همافزایی و تعامل میان فعالان حوزههای مختلف فراهم شود. وی با اشاره به برگزاری دو همایش اخیر در حوزه صنعت ساختمان اظهار کرد: در این نشستها وزیر راهوشهرسازی، تولیدکنندگان مصالح، انبوهسازان و مشاوران حضور داشتند و موضوعات مطرحشده توسط تیم کارشناسی جمعبندی و در جلسات مشترک با وزیر پیگیری شد. به گفته او، برنامهریزی شده است که این همایشها به صورت ماهانه ادامه پیدا کند تا ارتباط میان بخشهای مختلف صنعت تقویت شود. رییس انجمن مراکز دانشبنیان و نخبگان کشور تصریح کرد: وظیفه ما انعکاس مشکلات فعالان، ایجاد امکان مطالبهگری و پرسشگری و در نهایت شکلدادن به شبکهای کارآمد از نخبگان کشور است. البته نواقصی وجود دارد اما نقدهای سازنده میتواند مسیر فعالیت انجمن را اصلاح و پویاتر کند. شهپری درباره حمایتهای دولت از شرکتهای دانشبنیان توضیح داد: تمامی بانکها با هماهنگی بانک مرکزی موظف به ارائه انواع تسهیلات به این شرکتها هستند.
شرکتهایی که موفق به اخذ مجوز دانشبنیان از معاونت علمی ریاستجمهوری شوند، میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. علاوه بر این، دولت خدماتی همچون معافیتهای مالیاتی، تخفیف در قبوض انرژی، واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی و حمایت در خرید ماشینآلات و مواد اولیه را نیز در نظر گرفته است. او در عین حال درباره تخلفات احتمالی برخی شرکتهای صوری گفت: هرچند نمیتوان منکر چنین مواردی شد اما ماموریت اصلی انجمن شناسایی شرکتهای واقعی و حمایت از نخبگان کشور است.
در همین راستا بستههای حمایتی آموزشی، تجهیزاتی و فروش محصولات برای شرکتهای معتبر در نظر گرفته شده است. شهپری مهمترین مشکل شرکتهای دانشبنیان را فروش محصولات دانست و گفت: اگرچه حمایتهای مالی و بانکی در اختیار این شرکتها قرار دارد اما چالش اصلی همچنان تجاریسازی و ورود محصولات به بازار بوده که نیازمند برنامهریزی جدی است. وی همچنین درباره وضعیت صادرات شرکتهای دانش بنیان هم تصریح کرد: کمیته بازرگانان و تجارت در انجمن تشکیل شده و در پی جلسات متعدد با اتاق بازرگانی، موضوع تسهیل صادرات محصولات دانشبنیان را پیگیری میکند و ارتباط موثری میان شرکتهای دانشبنیان، انجمن و اتاق برقرار شده است.