22 - 02 - 2021
مشکلات مرزی و لجستیکی مانع توسعه تجارت
در نشست بررسی بهبود فرصتهای تجاری در ترکمنستان، وضعیت مرزها، کمبود واگن و مشکلات جادهای و ریلی بین ایران و ترکمنستان بررسی شد. امضای تفاهمنامه و موافقتنامه مربوط به پروتکلهای بهداشتی با پیگیریهای وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه در راستای تسهیل روند تجارت نیز مورد تاکید قرار گرفت. در این نشست همچنین ضمن اشاره به مشکلات مرزی و لجستیکی، پایین آمدن سطح روابط بین دولتهای دو کشور و معضلات ناشی از اختلافات در موضوع گاز و برق بررسی شد. بر همین اساس محمدرضا کرباسی، معاون بینالملل اتاق ایران با بیان این مطلب که در سال ۹۲ بهترین سطح مناسبات بین ایران و ترکمنستان را با ۸۵۰ میلیون دلار صادرات جدای از کالاهای ترانزیتی، داشتیم، گفت: متاسفانه این حجم از روابط در سال ۹۸ به ۲۳۲ میلیون دلار کاهش یافت و در ۹ ماهه سال جاری در سطح اندکی قرار گرفت. البته محدودیتهای کرونایی در این حوزه بسیار اثر گذاشت، چراکه محدودیتهای شدیدی از سوی دولت ترکمنستان در دوران کرونا اعمال شد و حتی موجب کاهش ۵۰ درصدی سطح واردات این کشور شد. او در ادامه سهم ایران از ۱۳ میلیارد دلار تجارت جهانی ترکمنستان را حدود دو درصد عنوان کرد و افزود: ایران و ترکمنستان ظرفیتهای خوبی برای همکاریهای تجاری با یکدیگر دارند هرچند در این سالها به دلیل برخی مسائل نتوانستند از این ظرفیتها در راستای تقویت مناسبات تجاری استفاده کنند. کرباسی برقراری زمینههای تهاتر بین دو کشور را کارگشا دانست و ادامه داد: در گذشته تعداد قابل توجهی از پروژههای عمرانی و خدمات فنی مهندسی این کشور توسط شرکتهای ایرانی اجرا شده است؛ اما در حال حاضر بسیار کمفروغ شدهایم. بسترها برای مشارکت ایرانیان در این پروژهها آماده است. معاون بینالملل اتاق ایران با تاکید بر ضرورت تسهیل صدور روادید برای گردشگران دو کشور، استفاده از مرز آبی بین ایران و ترکمنستان را که تا حدودی مغفول مانده است، مورد توجه قرار داد و گفت: ترکمنستان با شیوع کرونا، سیاستهای سختگیرانهای را در برخورد با روند ترانزیت و تجارت در پیش گرفت، مرزهای زمینی خود را با ایران برای مدتی بست و همچنان این فشارها ادامه داد. هرچند به نظر میرسد این محدودیتها در مرزهای آبی این کشور کمتر باشد. او از دولت و تصمیمگیران کشور درخواست کرد تا درباره بهبود وضعیت مرزها، کمبود واگن و مشکلات جادهای و ریلی بین ایران و ترکمنستان راهکاری اتخاذ کنند. امضای تفاهمنامه و موافقتنامه مربوط به پروتکلهای بهداشتی با پیگیریهای وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه در راستای تسهیل روند تجارت نکته دیگری بود که معاون بینالملل اتاق ایران روی آن تاکید کرد.
فرصتها و تهدیدها را بشناسیم
مجید محمدنژاد رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز با بیان این مطلب که لازم است پیش از اقدام به صادرات، فرصتها و تهدیدهای موجود در هر بازاری را به خوبی بشناسیم، گفت: بنابراین در این مسیر سیاستپژوهی را به جای سیاستگذاری به عنوان اولویت اول اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در نظر گرفتیم، چراکه اتاقها باید در راستای ارائه مشاوره به اعضای خود برای تسهیل تجارت و سرمایهگذاری برنامهریزی و فرصتهای موجود را شناسایی و معرفی کنند.
محمدنژاد با اشاره به تهیه دو سناریوی متفاوت در برخورد با شرایط تداوم تحریمها و لغو آنها، گفت: اتاق مشترک ایران و ترکمنستان برای هر دو وضعیت، برنامهریزی کرده است هرچند امید دارد که هر چه سریعتر فشارهای تحریمی برداشته شوند. به اعتقاد او حتی در شرایطی که تحریمها برداشته شود باید رویکرد جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفت، ادامه پیدا کند و مجدد شاهد تکیه بر درآمدهای نفتی نباشیم. این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که کشورهای اوراسیا مبنای تجارت و فعالیتهای اقتصادی خود را بر اصل دوستی قرار میدهند، گفت: این اصل در ترکمنستان نیز جاری است، البته نکته مهم درباره اقتصاد این کشور، دولتی بودن آن است که متناسب با آن برنامهریزی بلندمدت برای تجارت با این کشور را سخت و پیچیده میکند. از سوی دیگر مجبور هستیم در قالب یک شرکت غیرایرانی در ترکمنستان ورود کرده یا در مناقصات آن شرکت کنیم. محمدنژاد درادامه به مشکلات موجود در برابر تجارت با ترکمنستان اشاره و تصریح کرد: تجار ایرانی در تهیه واگن برای ارسال محصولات خود به این کشور دچار تنگنا هستند. در گذشته از واگنهای متعلق به این کشور که برای ارسال کالا وارد ایران شده و به بندرعباس میرفت، استفاده میشد؛ اما به تدریج تعداد این واگنها محدود شد و هزینه دسترسی به آنها افزایش یافت؛ امروز این هزینه بین ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار متغیر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد