15 - 04 - 2020
مسوولان شهری فقط به دریافت پول بیشتر از مردم فکر میکنند
نایبرییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به برنامه اخیر شهرداری تهران مبنی بر دریافت عوارض از مردم برای تردد در معابر شهری گفت: اینکه میگویند این کار برای کاهش ترافیک خوب است، صحت ندارد و مسوولان شهری که این موضوعات را مطرح میکنند، فقط به فکر دریافت پول بیشتر از مردم هستند.
به گزارش ایلنا ، حمیدرضا کاظمی درباره تصویب بند ۵ ماده ۵۴ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهری مبنی بر الزام شهرداری به تدوین لوایح نظام قیمتگذاری استفاده از معابر شهری بیان کرد: وظیفه شهرداری خدمترسانی به مردم برای افزایش آسایش آنان است و احداث و ساماندهی بزرگراهها و معابر شهری هم وظیفه ذاتی شهرداری است و نباید بابت آن از مردم پول دریافت کند.
نایبرییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: شهرداری تهران نباید گمان کند با کارهایی نظیر پولی کردن طرح زوج و فرد، پولی کردن معابر و به طور کلی فروش شهر تهران باید درآمد کسب کند.
کاظمی درباره سخن برخی مسوولان شهرداری و شورای شهر تهران درباره اینکه با قیمتگذاری برخی معابر خاص از بار ترافیک کاسته میشود، اعلام کرد: اینکه تردد در شهر کم یا زیاد شود، برای افرادی که این موضوع را مطرح میکنند، مهم نیست و این مسوولان مدیریت شهری فقط برای کسب پول بیشتر چنین برنامههایی را پیشنهاد میدهند. شهرداری باید برای ایجاد درآمد پایدار فکر دیگری کند. باید کاری کنیم که زندگی در تهران برای مردم ارزانتر شود نه گرانتر. شهرداری نباید بار مشکلات مالی خود را روی دوش مردم بگذارد.
سهراب گیلانی، دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز با اشاره به تصویب بند ۵ ماده ۵۴ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهری در شورای شهر تهران که به شهرداری برای تدوین لوایح قیمتگذاری تردد در معابر شهری مهلتی یک ساله میدهد، ادامه داد: این رویکرد اشتباهی است که اکنون مطرح شده است. اینکه شهرداری زندگی را برای مردم گران کند، هنر نیست. باید کاری کنیم که زندگی در تهران برای مردم ارزانتر شود نه گرانتر. شهرداری نباید بار مشکلات مالی خود را روی دوش مردم بگذارد. گیلانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در بودجه سنواتی سهم دارد و نباید باز هم به فکر دریافت پول از مردم باشد، تاکید کرد: اگر چنین موضوعی به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس بیاید که من دبیر آن هستم، قطعا رد خواهد شد. دبیر کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس درباره اظهارات رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران مبنی بر دریافت عوارض از مردم در کشورهای دیگر برای تردد در معابر شهری اظهار کرد: ابتدا شهر را باید به شاخصهای آن کشورها برسانند و آنگاه دریافت عوارض برای تردد در معابر را پیاده کنند. باید به مسوولان و مدیران شهری گفت شما که هنوز از خیلی از شاخصها عقب هستید، نمیتوانید برای اخذ عوارض تردد از معابر، کشورهای پیشرفته را الگو قرار دهید. هنوز حملونقل عمومی در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد آنگاه مسوولان شهری میخواهند مردم را از آوردن خودروهای شخصی منع کنند.
او تاکید کرد: اگر کسی برای دریافت عوارض بیشتر از مردم خواست ایران را با کشورهای پیشرفته مشابهسازی کند، باید به او پاسخ داد این زمانی میسر است که در سایر شاخصها مثل توسعه حملونقل عمومیهم به پای آن کشورها رسیده باشیم.
گفتنی است رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران درباره دریافت عوارض از مردم برای تردد در معابر شهری گفته بود: در حال حاضر پروژههایی داریم که نیمهتمام هستند. به عنوان مثال بزرگراههایی داریم که نیمهتمام ماندهاند. به همین دلیل به شهرداری تهران اجازه دادیم با استفاده از روش BOT مشارکت و سرمایه بخش خصوصی را جذب کند تا احداث این بزرگراهها تکمیل شود و در نهایت هزینه آن را از محل عوارض دریافتی از مردم در این بزرگراهها تامین کند.
او همچنین اظهار کرده بود: اکنون در امارات، دوبی، استانبول و... این کار اجرا میشود. به عنوان مثال اکنون در خیابان شیخ زاید و بسیاری از خیابانهای دیگر دوبی عوارض دریافت میشود. در برخی ساعات تردد از برخی خیابانهای دوبی سه درهم (هر درهم اکنون حدود سه هزار تومان است) و در ساعات پیک ترافیک، پنج درهم است. بنابراین تعداد زیادی از افراد در ساعاتی به این بزرگراهها میروند که هزینهشان کمتر شود یا مسیرشان را عوض میکنند، البته حملونقل عمومیدر دوبی رایگان است. اینکه وضع اقتصادی مردم در کشور ما بد است، درست است اما نمیتوان به دلیل وضع بد مردم هیچ کاری در کشور انجام نداد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد