18 - 10 - 2020
مسافرت هوایی گران میشود؟
وزیر راهوشهرسازی به تازگی گفته در شرایط التهاب ارزی، تصمیمی برای تغییر نرخ بلیت هواپیما نمیگیریم اما سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اطلاعیه خود آورده: «قیمت بلیت پروازهای داخلی از اول آبان ماه افزایش مییابد.» حدود دو هفته پیش بود که ستاد مقابله با کرونا مصوب کرد از ابتدای آبانماه ۹۹ در راستای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در پروازها، شرکتهای هواپیمایی موظف هستند، فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماهای خود را به فروش برسانند و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی باشد.
از سوی دیگر شرکتهای هواپیمایی هم معتقد بودند که هزینه این ۴۰ درصد ظرفیت خالی یا باید بر دوش دولت باشد یا بر دوش مسافر و خود هزینهای در این باره متحمل نشوند. دولت هم که در این باره باری بر دوش نگرفت و در واقع مقرر شد، هزینه ۴۰ درصد ظرفیت خالی بر دوش مسافران باشد.
در این راستا حدود هشت روز پیش بود که شرکتهای هواپیمایی مدعی شدند، به دلیل ضرورت اجرای محدودیت فروش فقط ۶۰درصد صندلی پروازها و همچنین افزایش زیاد نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما هم باید افزایش یابد.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در این باره به خبرنگار فارس گفته بود که آخرین نرخگذاری بلیت پروازهای داخلی مربوط به نیمه اول سال ۹۸ بود و از آن زمان افزایش نیافته بود در حالی که آن زمان نرخها با احتساب دلار نیمایی ۱۱ هزار تومان تعیین شده بود، ولی امروز دلار تا حدود ۳۰ هزار تومان قیمت دارد و شرکتهای هواپیمایی هم از اسفند ۹۹ دیگر دلار نیمایی دریافت نکردهاند. وی گفت که حدود ۶۰ درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است، شرکتها برای تهیه قطعات هواپیما و موتور باید ارز از بازار آزاد تهیه کنند، چون ارزی از سوی سامانه نیما به آنها پرداخت نمیشود.اسعدیسامانی اظهار کرد: با احتساب این دو عامل (دلار حدود ۳۰ هزار تومانی و ضرورت رعایت فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت) باید نرخ بلیت پروازها هم تغییر کند.در این راستا نرخ نامه جدیدی منتشر شد و مقرر شد از ابتدای آبان ماه نرخهای جدید اعمال شود. در این نرخ نامه که سقف و کف قیمتها مشخص شده است، بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به نرخهای قبلی اعمال شده است.البته اسعدی سامانی روزهای بعد به فارس گفت که این افزایش قیمتها در صورت رفع محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت پروازها تا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش مییابد و اگر نرخ ارز هم تعدیل شود، قطعا این قیمتها هم تعدیل خواهد شد، اما در شرایطی که ۴۰درصد ظرفیت پروازها خالی باشد و شرکتها مجبور به تهیه ارز از بازار آزاد با نرخهای حدود ۳۰ هزار تومانی باشند، این نرخها اعمال خواهد شد.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به فارس گفت که نرخ نامه آبان ماه بر اساس دلار ۲۷ هزار تومانی تهیه شده است. وی گفت: طبق قانون برنامه پنجم که در برنامه ششم هم بر آن تصریح شده است، آزادسازی نرخها در مورد بلیت پروازهای داخلی اعمال شده است و طبق قانون نرخگذاری برعهده شرکتهای هواپیمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی است و دولت شامل وزارت راه و سازمان هواپیمایی هیچ نقشی در نرخگذاری ندارند.
اسعدیسامانی این را هم گفته بود که انجمن شرکتهای هواپیمایی بر نرخ گذاریها نظارت دارد و مانع از ایجاد رقابت مضر بین شرکتهای هواپیمایی میشود.
وزیر راه: قیمتهای جدید لغو شد
پس از طرح این موارد و افزایش بیش از ۵۰درصدی قیمت پروازهای داخلی از آبان ماه، ساعت حدود ۲۳ روز ۱۹ مهرماه بود که محمد اسلامی، وزیر راهوشهرسازی در خصوص نرخ نامه جدید انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی معتبر نیست و قیمتهای جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود لغو شده است.البته وزیر راهوشهرسازی روز ۲۰ مهرماه هم گفته بود: اجازه نمیدهیم شرکتهای هواپیمایی به بهانه اینکه خود تشخیص میدهند افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند.
پس از صحبتهای وزیر راهوشهرسازی خیال مسافران حملونقل هوایی از بابت افزایش قیمت بلیت هواپیما راحت شد و انتظار هم بر این بود که دیگر درباره افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی فعلا موضوعی مطرح نمیشود.
یکی، دو روز بعد مقرر شد رییس سازمان هواپیمایی و انجمن شرکتهای هواپیمایی جلسهای با حضور رییس سازمان هواپیمایی برگزار کنند و به بررسی موضوع افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی بپردازند. پس از برگزاری دو جلسه در این باره سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعیهای با این محتوا صادر کرد: «بلیت پروازهای داخلی تا اول آبان ماه افزایش نمییابد.»این در حالی است که دقیقا پیش از این هم قرار بود نرخهای جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی از اول آبان ماه اعمال شود.
در این اطلاعیه سازمان هواپیمایی آمده بود که: پیرو اعلام افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی و متعاقب آن لغو این دستورالعمل از طرف وزیر راهوشهرسازی و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، به منظور بررسی مشکلات و مسائل شرکتهای هواپیمایی از جمله افزایش بیرویه نرخ ارز، جلسهای به ریاست کاپیتان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری و با حضور مدیران عامل و معاونان بازرگانی شرکتهای هواپیمایی برگزار و مقرر شد بلیت پروازهای داخلی تا اول آبان ماه افزایش نیافته و در صورت ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل پذیرش حداکثر ۶۰درصدی مسافر در هواپیماها از تاریخ اول آبان اجرا شود.
تایید ضمنی افزایش قیمت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی
در واقع این مصوبه جلسه رییس سازمان هواپیمایی با شرکتهای هواپیمایی همان موضوع قبلی اعمال نرخهای جدید بلیت از اول آبان با در نظر گرفتن نرخ جدید ارز و خالی نگه داشتن ظرفیت ۴۰ درصدی بود و هیچ موضوع جدیدی نداشت. در واقع تاییدیهای از سوی سازمان هواپیمایی برای شرکتهای هواپیمایی بابت افزایش قیمت بلیتها بود.رییس سازمان هواپیمایی: هیچ ایرلاینی حق تغییر نرخ بلیت هواپیما زودتر از آبان را ندارد
پیش از این تورج دهقانی زنگنه نیز در گفت وگویی در این باره گفته بود: سازمان هواپیمایی حق دخالت در قیمت بلیت را ندارد و هیچ ایرلاینی نباید زودتر از موعد نرخها را تغییر دهد.
به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری قیمتگذاری در حوزه بلیت هواپیما به هیچ عنوان به سازمان هواپیمایی کشور ارتباط پیدا نمیکند، تنها چیزی که سازمان هواپیمایی کشور به تازگی ابلاغ کرده است مربوط به رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است که بر اساس آن، از ابتدای آبان همه پروازها باید با ۶۰ درصد ظرفیت انجام شوند.
دهقانیزنگنه گفته بود که قیمتگذاری در حوزه هوایی برعهده خود شرکتهاست و این تغییر قیمتی هم باید از ابتدای آبان انجام شود. ایرلاینها، انجمن شرکتهای هواپیمایی دارند که بر اساس بخشنامه ۵۰ و ۶۰ درصدی و همچنین قیمت دلار، برای آنها نرخهای جدید را تعیین کرده است.
به گفته رییس سازمان هواپیمایی پروازها دامنه کف و سقف قیمتی دارند و براساس آن دامنه این قیمتها تعیین میشود؛ هیچ شرکت یا ایرلاینی حق ندارد، زودتر از آبان نرخهای خود را تغییر یا افزایش دهد.
سرگردانی مردم
این اطلاعیه مبهم سازمان هواپیمایی باز مسافران حملونقل هوایی را سرگردان کرد. از سویی وزیر راهوشهرسازی بر توقف افزایش نرخ پروازهای داخلی از اول آبان، تاکید کرده بود و از سوی دیگر سازمان هواپیمایی اعلام کرده بود، نرخها تا اول آبان افزایش نمییابد.
تصمیمی برای تغییر نرخ بلیت هواپیما نمیگیریم
پس از این اطلاعیه سازمان هواپیمایی و به تازگی مجددا وزیر راهوشهرسازی درباره نرخ بلیت پروازهای داخلی گفته اند: در شرایط التهاب ارزی، تصمیمی برای تغییر نرخ بلیت هواپیما نمیگیریم و افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی انجمن، بدون هماهنگی بود. به گفته محمد اسلامی، در این موضوع باید نگاه عادلانهای هم به مواضع عرضهکننده خدمات یعنی شرکتهای هواپیمایی و هم به مواضع بهرهبرداران و مصرفکنندگان یعنی مردم و مسافران داشته باشیم تا شرکتهای هواپیمایی بتوانند به حیات خود ادامه دهند و فشار مضاعفی به مردم وارد نیاید.
وی گفته است: افزایش ۵۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما را به دلیل عدم هماهنگی انجمن شرکتهای هواپیمایی متوقف کردم و انجمن قبل از این اقدام باید با دولت هماهنگی میکرد، بنابراین درخواست کردیم افزایش قیمت بلیت هواپیما متوقف شود تا بررسیهای لازم صورت بگیرد.به گفته وزیر راهوشهرسازی در این شرایط هیجانی و پر التهابی که در حوزه ارز اتفاق افتاده نباید تصمیمگیری قیمتی انجام داد چراکه این یک التهاب سنگین بوده و مشخص است که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، به طوری که در مقابل حجم قابل توجهی از عرضه ارز هم در سامانه و هم به صورت نقد، هنوز بخش بسیار زیادی از آن خریداری نشده است و اگر کالایی دچار افزایش قیمت میشود به دلیل کمبود عرضه آن کالاست، بنابراین تمام اینها نشانه جنگ اقتصادی است که در بازار التهابآفرینی میکند و متاثر از این التهابات نباید به طور هیجانی تصمیم قیمتی گرفت.اسلامی البته این را هم گفته است که به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردیم درباره تعیین نرخ بلیت هواپیما با سازمان هواپیمایی کشوری جلساتی را برگزار کنند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد، البته شرکتها هم از من تقاضای برگزاری جلسه مشترک داشتند و تنظیم وقت هم شده است.به گفته اسلامی این قیمت دلار التهابی است بنابراین به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهایم که تصمیمگیری برای نرخ بلیت هواپیما در شرایط ثبات بازار ارز گرفته میشود. بنابراین باید این دوره را با صبر و تامل بگذرانند و نباید در این شرایط عجله داشته باشند، هیچ دلیلی ندارد که الان و در این شرایط تصمیمگیری قیمتی را انجام دهیم و با تصمیم شتابزده التهاب در جامعه ایجاد کنیم.وزیر راهوشهرسازی این را هم گفته است که دلیلی ندارد دولت در قیمتگذاری مداخله داشته باشد، اما باید مراقبت کنیم که عرضه و تقاضا به درستی در بازار مدیریت شود و حقوق تولیدکننده و مصرفکننده تضییع نشود.
سوءاستفاده سایتهای فروش بلیت
همین اختلافنظرهای سازمان هواپیمایی کشوری و وزیر راه و زمزمههای موج گرانی بلیت هواپیما، راه را برای برخی سایتها و آژانسهای فروش بلیت هواپیما باز کرد تا از همین چند روز پیش دم از افزایش قیمت بزنند و در مسیرهای داخلی نرخهای بالاتر از نرخ نامه قبلی اعمال کنند که با کمی جستوجو در برخی سایتهای فروش بلیت هواپیما این موضوع مشهود است.
ضرورت دارد در اینباره دو طرف (دولت و شرکتهای هواپیمایی) با برگزاری جلسات دقیق کارشناسی نسبت به تعیینتکلیف نرخ بلیت هواپیما اقدام کنند و به دور از بیان موارد مبهم و در فضایی شفاف نسبت به بررسی نرخ بلیت پرواز داخلی اقدام کنند تا در این فضای شفاف مسافران حملونقل هوایی تکلیف خود را بدانند و برخی سایتها و آژانسهای سودجو (که البته درصد زیادی نیستند) نتوانند با سوءاستفاده از این فضای مبهم نرخ بلیت پروازها، جیب مسافران را خالی کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد