3 - 12 - 2019
مزایده اسقاط خودروهای دولتی با قیمت نجومی
رییس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از انباشت ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودروی فرسوده در مراکز اسقاط خبر داد و گفت: دولت اسقاط خودروها را به واردات خودرو گره زده و این در حالی است که با توقف واردات، شاهد تعطیلی مراکز اسقاط هستیم. محمدحسین گودرزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۶ مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در کشور دارای مجوز فعالیت هستند، اظهار داشت: هر کدام از این مراکز دو میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید و اسقاط خودروهای فرسوده دارند که به علت بیتدبیری دولت و عدم مدیریت راکد مانده است.
وی افزود: نه تنها این ۲۱۶ مرکز اسقاط خودروهای فرسوده دچار رکود شدهاند بلکه مردم نیز با هوای آلوده در کلانشهرها و تردد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده روبهرو هستند. در عین حال، طبق بررسیها هر خودروی فرسوده بیش از دو برابر یک خودرو با استاندارد یورو۴ مصرف سوخت دارد. وی با بیان اینکه مصوبات دولت در مورد اسقاط خودروهای فرسوده یا هرگز اجرایی نمیشوند و یا تحت نفوذ خودروسازان قرار میگیرند، افزود: در مصوبه سال ۸۸ دولت، خودروسازان باید به ازای ۳۰ درصد تولیداتشان گواهی اسقاط برای هر خودرو به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارائه دهند که این مصوبه هیچ وقت اجرایی نشد. این مصوبه در حال حاضر ملغی نشده و ارگانهای نظارتی هم پیگیری در خصوص دلیل عدم اجرای آن ندارند. گودرزی تصریح کرد: در سال ۹۶ نیز مصوبه دیگری در دولت صادر شد که طبق آن، برای شمارهگذاری خودروهای ساخت داخل با مصرف بنزین بالاتر از ۵/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باید گواهی اسقاط ارائه شود. این مصوبه نیز با درخواست شریعتمداری وزیر سابق صنعت و موافقت معاون رییسجمهور لغو شد. به گفته گودرزی، در حال حاضر ۹۵ درصد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل هستند و فقط ۵ درصد این مراکز با ظرفیت کمتر از ۱۰ درصد فعالیت میکنند. وی با اشاره به انباشت حدود ۸۰ هزار گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط کشور، اظهار داشت: با در نظر گرفتن قیمت مصوب دولت باید گفت که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش مراکز اسقاط راکد مانده است، اما اگر میانگین قیمت خودروهای فرسوده را بین شش تا هفت میلیون تومان در نظر بگیریم، سرمایه در گردش راکد مانده مراکز اسقاط حدود ۵۰۰ میلیارد تومان میشود. وی تصریح کرد: دولت زلف اسقاط خودروها را به واردات خودرو گره زده و این در حالی است که هم اکنون واردات خودرو متوقف است و مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز با بیکاری روبهرو هستند. وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو قراضه آهن در کشور حدود ۲۸۰۰ تومان است،گفت: در این شرایط شاهد برگزاری مزایده فروش خودروهای دولتی با قیمت کیلویی ۵۷ هزار تومان هستیم. همچنین در موارد دیگر این خودروها کیلویی ۱۲ هزار تومان یا هشت هزار تومان فروخته شدهاند. این مساله نشان میدهد این خودروها قرار است دوباره به چرخه استفاده برگردند زیرا اسقاط آنها با احتساب قیمت ۲۸۰۰ تومانی هر کیلو قراضه معنی ندارد. گودرزی در ادامه با بیان اینکه قیمت مصوب دولت برای خودروهای فرسوده در چهار سال پیش ۵/۲ میلیون تومان تعیین شده بود، گفت: بعد از این مساله اعلام شد که قیمت خودروهای فرسوده باید بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین شود ولی در حال حاضر ما نمیتوانیم بر اساس قیمتهای فعلی خودروهای صفر، قیمت خودروهای اسقاطی را معادلسازی کنیم و کسی هم حاضر نیست خودروی فرسوده را کمتر از شش میلیون تومان تحویل دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد