26 - 12 - 2019
مرگ تدریجی
مهدیه بهارمست- اوضاع آلودگی در کلانشهرها از جمله تبریز، کرج، اصفهان، خوزستان و مخصوصا تهران روزبهروز وخیمتر میشود. میزان آلایندگی در هوا اصلا به زمان و مکان خاصی مربوط نیست. شما اگر چهارشنبه شب که همه در خانههای گرم و نرم خود به سر میبردند کنترل کیفیت هوا را چک میکردید قطعا با دیدن میزان آلایندگی هوا شوکه میشدید. میزان آلایندگی در ساعت ۱۲ شب ۱۸۰ بود! این نشان میداد جریان چیز دیگری است.
شاخص آلودگی هوا قبل از تعطیلات یعنی ۲۷ آذر ماه ۹۵، ۵/۲ PPM بوده است که نشان میدهد این تعطیلات مدارس و طرح ترافیک زوج و فرد نهتنها مئاثر نبوده بلکه بر شدت آن هم افزوده زیرا چهارشنبه ۵/۲ PPM در مناطق ۱ و ۱۸ تهران مرز ۲۰۰ را رد کرد.
همچنین افشین حبیبزاده، عضو شورای شهر تهران با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طبق یافتههای معتبر، بیشترین روزهای آلوده هوای شهر تهران مرتبط با آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/۲ میکرون است و بر اساس نتایج بهدست آمده در طول دوران نمونهبرداری یک ساله در ایستگاه شرکت کنترل کیفیت هوا در دانشگاه صنعتی شریف در ۵/۸۷ درصد از روزهای نمونهبرداری مقدار ۵/۲ PPM بیشتر از حد مجاز اعلام شده توسط سازمان محیطزیست ایران است.»
وی ادامه داد: «در ترکیبات اصلی این آلاینده جرم آلی، کربن معدنی، ذرات گردوغبار و یونهای غیرآلی محلول در آب، قسمت اعظم آن را تشکیل میدهند. ذرات آلی با سهم بیشینه ۵۴ درصد در فصول سرد و گرد و غبار با بیشینه ۷۶ درصد در فصول گرم عمدهترین منبع تولید ذرات معلق محسوب میشوند. در این میان منابع متحرک شامل وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی و خودروهای دودزا ۷۲ درصد از غلظت کربن آلی و ۲۹ درصد از کل ۵/۲ PPM را به خود اختصاص میدهند. همچنین ذرات گردوغبار ۲۴ درصد و یونهای محلول در آب ۱۹ درصد سهم دارند.»
غیر از اینها مرکز پژوهشها آمارهای ضد و نقیضی را ارائه داده است و سهم منابع آلاینده در آلودگی هوای تهران را به شش بخش تقسیم کرده است که بیشترین تولید آلایندهای گازی به ترتیب تعلق میگیرد به خودروهای سواری با ۳۹ درصد، موتورسیکلتها ۲۱ درصد، نیروگاهها و پالایشگاهها ۱۰ درصد، تاکسیها ۹ درصد، وانتها ۹ درصد، صنایع هفت درصد، خانهها سه درصد و اتوبوسها و کامیونها دو درصد است که البته مشکل اصلی آلودگی هوا آلایندههای گازی نیست بلکه میزان ۵/۲ PPM در هواست که طی چند روز اخیر این درصدها به شکل مسخرهای تغییر کرده است.
۵/۲ PPM ذرات ریزی هستند که اندازه آن کمتر از ۵/۲ میکرومتر یا میکرون که صدبرابر کوچکتر از قطر موی انسان است که یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست. این ذرات معلق عموما ناشی از فعالیتهایی هستند که در آنها سوخت فسیلی مانند نفت، گاز و زغالسنگ سوزانده میشوند از جمله رفتوآمد ماشینها، ذوب و پردازش فلزات، نیروگاهها و همچنین سوزاندن مزارع و آتشسوزی جنگلها یکی از عاملان خفگی چند روز اخیر است.
گاز مازوت
حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره مجموع ذرات معلق هوا به «جهانصنعت» گفت: ذرات معلق موجود در هوا اندکی از اگزوز ماشینهای بنزینی، گازسوز و گازوییلی خارج میشود و مقداری هم از اصطکاک لاستیک و ترمز ماشینهای اعم از سواری، کامیون و موتورسیکلت با آسفالت تولید میشود که بعد از فعلوانفعالاتی که میشود ذرات معلق خطرناک در هوا و میزانش در آمارها ۳۸ درصد است.
وی در ادامه گفت: شما یک اتاق را در نظر بگیرید که درون آن آتش روشن کردند و تمام درهای آن را بستند. این دودی که به وجود میآید چگونه قرار است تخلیه شود؟ علاوه بر تعدادی که از بین نرفته و آلاینده را وارد میکنند.
شهیدزاده درباره میزان آلایندگی در شبها گفت: شبها تعدادی از خودروها و تعداد بیشتری از کامیونها حق تردد در سطح شهر را دارند. از همین رو میزان آلودگی نهتنها کم نمیشود بلکه ارتفاع لایه مرزی جو پایینتر هم میآید و غلظت آلایندها بالاتر میرود.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: دیروز بعدازظهر حدود ساعت یک کنترل کیفیت را چک کردم. متاسفانه ۵/۲ PPM منطقه ۱۸ تهران و شهرری از مرز ۲۰۰ هم رد شده بود که این موضوع بسیار نگرانکننده است، یکی از عمده دلایل آن هم وجود کارخانه سیمان، پالایشگاه تهران و دیگری واقع شدن بزرگراه آزادگان روی شهرری است که در طول روز خودروهای گازسوز بسیاری از روی آن در حال ترددند. معمولا اگر اطراف بزرگراه آزادگان بروید میزان قابل توجهی از ذرات معلق را به راحتی خواهید دید.
شهیدزاده درباره کیفیت بنزینها گفت: ما تقریبا هر سه ماه یک بار کیفیت و کمیت بنزینها را بررسی میکنیم مثلا در ماه آذر از بنزینهای مصرفی نمونهبرداری کردیم که در آزمایشگاه نمره استاندارد را کسب کرد و مورد تایید قرار گرفت. البته میزان استاندارد کیفیت بنزین در تمام فصول متفاوت است و باید توجه داشت که ما فقط سه ماه در سال تست میکنیم نه مدام.وی درباره اینکه کدام سوختها را تست میکنند، گفت: ما فقط سوخت تبدیل به گازوییل و بنزین را میتوانیم سنجش کنیم و سوخت تبدیل به صنایع را اجازه نظارت و تست نداریم چون در حدود اختیارات ما نیست. در این موضوع باید محیطزیست ورود کند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره آلایندگی گازهای کارخانجات گفت: خیلی از صنایع و کارخانجات چون دسترسی به گاز کافی ندارند نمیتوانند از گازهای به نسبت کمتر آلاینده استفاده کنند. به همین دلیل در خیلی از این کارخانهها به علت فصل زمستان و نبود گاز از سوخت مازوت و گازوییل استفاده میکنند که خود عامل سونامی سرطان در کشور است.
وی افزود: گاز مازوت یا نفت کوره یکی از هیدروکربنهای نفتی است که در مراحل پالایش نفتخام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به دست میآید و چون سیاهرنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده میشود. این ماده ارزانترین ماده سوختنی برای کورهها، حمامها و تنور نانواییها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاههاست. اخیرا گاز مازوت یکی از دلایل اصلی آلودگی هواست که در یک تناقض واضح انتشار این گاز آلاینده به دلیل میزان سولفور HFO بسیار بالایی که دارد موجب تخریب محیطزیست نسبت به تحرکات فردی شده است.
وی در ادامه افزود: اگر دقت کنید میزان آلایندگی خانهها سه درصد است زیرا افراد در فصل سرد درجه بخاریهای خود را در آخرین حد میگذارند و در کنارش تمام پنجرهها را باز میکنند چرا که دما جریان پیدا کند اما مردم ما آگاه نیستند که با این کار به شدت گاز را تلف میکنند که باعث ایجاد ذرات معلق در هوا و حتی کمبود گاز در صنایع و کارخانهها میشوند. ما باید در مصرف گاز آموزش ببینیم و از آن به درستی استفاده کنیم تا به تمامی مناطق ایران از جمله کارخانهها و صنایع میزان قابل توجهی گاز برسد تا آنان مجبور نباشند گازوییل و گاز مازوت بسوزانند.
شهیدزاده درباره نظارت سوخت مصرفی کارخانهها گفت: ما هیچ اجازهای در اینباره نداریم. تنها محیطزیست است که میتواند در این امر کمکی کند. البته به تازگی شنیدم در همین روزها تعدادی از کارخانهها و صنایع متخلف را با دستور قضایی پلمب کردند که جای شکرش باقی است. محیطزیست در این مدت اخیر حساسیتهای خوبی از خودش نشان داده که بسیاری از نگرانیهای را ما کاسته است.
وی درباره کارآمد بودن طرح زوج و فرد و اجباری بودن معاینه فنی گفت: اجرای طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی بسیار خوب عمل کرد اما همینطور که اشاره کردم مشکل اصلی آلودگی هوا وجود ماشینها نبود ولی در این ایام تعداد خودروهایی که برای معاینه فنی به مراکز معاینه نمیآمدند بسیار شدند آن هم بهخاطر جریمههایی که در نظر گرفته شد. البته باید دانست که تعداد کثیری از این خودروها در معاینه فنی رد میشوند که باید فکری به حال خودروهای فرسوده و از رده خارج نیز کرد.شهیدزاده افزود: ما هیچ نظارتی بر خودروهای تولید داخل مثل پراید و… نداریم و باز هم تحت نظارت محیطزیست است. البته آنها هم تنها در زمان ساخت خودرو به محل میروند که در آن زمان استانداردهای یورو ۴ رعایت شده اما مهم این است که به مرور تجهیزات آن از کار میافتد و به همین سبب خودرو داخلی به یک آلاینده سمی متحرک تبدیل میشود.
آلودگی هوا ۱۴ هزار نفر را راهی اورژانس کرد
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به آمار مراجعهکنندگان به اورژانس بر اثر آلودگی هوا از ۲۸ آذر تا سوم دی ماه افزود: به دلیل بروز آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق هوا در شهرهای اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان و یزد ۱۳ هزار و ۹۳۱ نفر به اورژانس پیشبیمارستانی سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد هشت هزار و ۵۴۷ نفر بیماران قلبی و پنج هزار و ۳۸۴ نفر بیماران تنفسی بودهاند.مجتبی خالدی گفت: به دلیل آلودگی هوا در شهرهای صنعتی کشور ۱۳ و ۹۳۱ نفر به اورژانس پیشبیمارستانی مراجعه کردند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تهران رکورددار مراجعات به اورژانس در روزهای آلوده است، ادامه داد: شش هزار و ۸۵۲ نفر در تهران به اورژانس پیشبیمارستانی مراکز درمانی و بیمارستانها مراجعه کردند که چهار هزار و ۲۱۹ نفر بیمار قلبی و دو هزار و ۶۳۳ بیمار تنفسی بودهاند.
خالدی افزود: تعداد مراجعهکنندگان به اورژانس پیشبیمارستانی به دلیل افزایش ذرات معلق هوا در استان اصفهان هزار و ۸۵۸، آذربایجانغربی ۱۳۶۷ و آذربایجانشرقی هزار و ۲۵۳ نفر است.
دکتر عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز شدیدترین وضعیت آلودگی هوا در هفته اخیر را شاهدیم، میگوید: به طوری که آلودگی در برخی مناطق تهران بسیار شدید است. میانگین شاخص آلودگی هوا در تمام ایستگاههای تهران ۱۷۵ بوده و برای همه افراد ناسالم محسوب میشود. همچنین در مناطق ۱۸، ۲، ۱۱، شاخص آلودگی بسیار بالا بوده و شاخص آلودگی آنها به ترتیب ۲۰۷، ۲۰۵ و ۲۰۲ است. این مناطق بسیار ناسالم هستند.
وی درباره احتمال آلوده بودن بارانی که پیشبینی شده از پنجشنبه شب در پایتخت ببارد، گفت: با بارندگی هیچ مشکلی از نظر سلامتی برای مردم ایجاد نمیشود و آب باران مشکلی نخواهد داشت و امیدواریم بارندگی رخ دهد.
شاهسونی تاکید کرد: با توجه به تداوم آلودگی هوا توصیه میشود که گروههای حساس شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماریهای قلبی، تنفسی، مبتلایان به فشار خون، دیابت، افرادی که جراحیهایی مانند عمل قلب انجام داده یا بیماری زمینهای دارند و… از تردد غیرضرور در شهر اجتناب کنند. در عین حال همه افراد سعی کنند که کمترین مواجهه را با هوای آلوده داشته و ترددهایشان را در شهر کاهش دهند. البته در صورت تردد در شهر حتما از ماسکهای N95 یا P2 استفاده کنند.
شاهسونی با بیان اینکه در عین حال مردم انجام فعالیتهای ورزشی در هوای آزاد را به حداقل برسانند، گفت: همچنین افرادی که دچار خسخس سینه، تنگی نفس، سرفههای شدید، سرگیجه و… شدند، حتما در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنند. علائمی چون تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه، سرفه شدید، سوزش گلو و… ممکن است بر اثر مواجهه با آلودگی هوا در افراد ایجاد شود.
آلودگی هوا در این ۴ نقطه تهران به مرحله اضطرار رسید
شاخص کیفیت هوا در حال حاضر میانگین روی عدد ۱۷۲ قرار گرفته و هوا برای همه افراد آلوده است.
این شاخص در شهرری روی عدد ۲۱۳، در شادآباد روی عدد ۲۱۲، منطقه ۱۱ روی عدد ۲۰۲ و منطقه شریف روی عدد ۲۰۵ قرار گرفته است.
در حال حاضر ۱۸ منطقه از تهران وضعیت آلودگی هوا تشدید شده و شاخص کیفیت حداقل روی عدد ۱۱۷ حداکثر روی عدد ۲۱۳ قرار دارد.
تهران از ابتدای سال ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و چهار روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد