27 - 11 - 2022
مرز شعار تا برنامه واقعی
این روزها برگزاری جلسات کاندیداهای ریاست جمهوری بازار گرمی را برای نقد و بررسی طرحها، برنامهها و شعارهای انتخاباتی آنها فراهم کرده است اما به نظر میرسد آنچه در شرایط کنونی کشور مورد تاکید کاندیداهای محترم باید باشد ارایه برنامهها و طرحهای عملیاتی و اجرایی است تا بر مبنای آنها بتوان ضمن غلبه بر محدودیت و کاستیهای موجود از ظرفیتها و فرصتهای پیشرو نیز بهره جست و از همه مهمتر به مطالبه به حق مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در عمل، جامه واقعیت و اجرا پوشاند.
اگرچه نمیتوان انتظار داشت کاندیداهای محترم طرحهای تفصیلی برنامههای خود را از هماکنون ارایه نمایند ولی در عوض باید انتظار داشت از طرح موضوعات کلی، عمومی و شعارگونه پرهیز کنند.
هرچند طرح شعارهایی از این نوع ممکن است به یک شور انتخاباتی منجر شود ولی آنچه که واقعا بدان نیازمند هستیم درک و شعور انتخاباتی است تا بر مبنای آن انتخاب فرد اصلح امکانپذیر گردد.
بر این اساس در این نوشتار برخی مولفههای یک برنامه کارآمد به نحوی ساده و در قالب برخی نکات و پرسشهایی از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری و ستادهای انتخاباتی نامزدهای محترم مطرح شده تا عموم مردم به نحوی آگاهانه برنامههای کاندیداهای محترم را ارزیابی کنند:
۱- چرا با این همه نقشه و برنامهای که تاکنون ارایه شده است آنگونه که باید و شاید اهداف محقق نشدهاند؟ برنامه شما چه برتری و تمایزی نسبت به دیگر برنامهها دارد؟
۲- دقت، صحت، استحکام، اعتبار، یکپارچگی و جامعیت برنامهای که ارایه میدهید چگونه سنجیده میشود؟
۳- چگونه طرحها و برنامهها به یک درک و اجماع عمومی و فراگیر تبدیل میشود؟ (تهیه برنامه مهم نیست درک و پذیرش آن مهم است.)
۴- مجریان برنامههای شما چه توانمندیهایی باید داشته باشند؟ (حداقل نیمی از اعضای کابینه خود را معرفی کنید)
۵- الزامات و زیرساختهای کلیدی برای تحقق برنامههای تحولزای شما چه هستند و چگونه تامین میشوند؟
۶- چه ضمانتی وجود دارد که برنامهها محقق شده و اهداف برنامه پوشش داده شود؟ اصلا به چه اهدافی قرار است برسیم؟
۷- منابع محدود با چه رویکردی به برنامهها تخصیص مییابد؟
۸- به استناد چه متد، روش و بررسی کارشناسانهای این برنامهها تهیه شده است؟
۹- چه ساز وکار مدیریتی و چگونه نظامی برای اجرای برنامهها باید تدارک دید؟
۱۰- عوامل اصلی موفقیت یا شکست برنامههای شما کدامند (۵ عامل)؟
۱۱- شما از کجا شروع میکنید و طی شش ماه اول به چه نتایجی خواهید رسید؟
۱۲- بایدها و نبایدهای کلیدی برنامههای شما چه مواردی هستند؟ (شفاف و روشن بیان کنید)
۱۳- آیا رویکرد شما در برنامهها حل مشکلات فعلی است یا تحقق آرمانها؟
۱۴- در بازههای کوتاه و بلندمدت مردم با چه معیارهایی میتوانند اثر بخشی برنامههای شما را درک کنند؟
۱۵- یکپارچگی و همراستایی برنامه شما با دیگر برنامهها و اسناد ملی و بخشی چگونه فراهم میگردد؟
* رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد