15 - 08 - 2022
مردم دست به جیب شوند!
وزیر راهوشهرسازی که این روزها دائم از آزادسازی نرخها، رفع قیمتهای تکلیفی و انحلال سازمان حمایت دم میزند به تازگی صحبت از اخذ درآمد بابت عبور خودروها از جادهها و درآمدزایی از سفر مردم به میان آورده است که معلوم نیست ادامه این تفکر به کجا ختم شود.
عباس آخوندی مدعی شد این روزها در تنگنای مالی هستیم اما شرایط کنونی تنگنای مالی به هر حال روزی رفع میشود و راههای کشور افزایش مییابد بنابراین باید خود را برای مدیریت ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راهها آماده کنیم.
بنا به گفته وی، نگهداری ۲۵۰ هزار کیلومتر جاده سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار میخواهد، در همین راستا باید هزینه راهداری را مصرفکننده نهایی پرداخت کند؛ مصرفکننده و بهرهبردار نهایی هزینه استفاده خود را باید پرداخت کنند و لازمه اخذ این هزینه از مصرفکننده، اجرای عدالت و عادلانه بودن سیستم محاسبه هزینه است؛ وقتی مشخص باشد که هر خودرو چند کیلومتر از جاده استفاده کرده هدف یادشده هم محقق میشود.
وزیر راهوشهرسازی این را هم گفت که در حال حاضر دو گزینه پیشروی ماست؛ یکی اینکه سعی داشته باشیم سیستم جادهها را ارتقا دهیم و هزینه آن را از بهرهبردار نهایی دریافت کنیم و دیگری اینکه کاری انجام ندهیم که دچار عقبماندگی شویم. اگر میخواهیم به ایرانی آباد و توسعهیافته برسیم، باید از مدلی پیروی کنیم که همه دنیا نیز از آن مسیر رفتهاند و بنیانهای اولیه آن یک پایگاه دادهای قوی است.
وی در مراسم بهرهبرداری از ۷۴ سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور گفت: این سامانه که یک پروژه عظیم بینالمللی است، امکان افزایش بهرهوری در مجموعه جادهای کشور را فراهم و به صورت مستقیم برای شش هزار نفر اشتغال ایجاد میکند.
آخوندی ادامه داد: نگاه ما به این سیستم فقط برای ثبت تخلفات نیست بلکه این نگاه یک نگاه استراتژیک برای افزایش بهرهوری و تبدیل ایران به یک شاهراه کریدوری در منطقه است.
این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به وجود ۲۱۷ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور یادآور شد: این میزان از راه در آینده نزدیک قطعا افزایش خواهد داشت و به ۲۵۰ هزار کیلومتر خواهد رسید بنابراین باید خودمان را برای مدیریت این حجم از راه آماده کنیم.
آخوندی با یادآوری اینکه این طرح ملی ظرف سه سال و در ۳۴ هزار کیلومتر از راههای شریانی کشور اجرایی خواهد شد که ۷۵ درصد حجم ترافیک از آن عبور میکند، گفت: باید برای کل مسیرهای کشور اندیشه کرد و در عین حال نباید این انتظار وجود داشته باشد که تمام سرمایهگذاریها در این بخش از منابع دولتی باشد.
وی با بیان اینکه هزینه نگهداری راههای کشور سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: بودجه عمومی کشور توان این حجم از هزینه را ندارد بنابراین باید به تدریج به سمتی رفت که مصرفکننده و بهرهبردار نهایی هزینه استفاده خود را پرداخت کنند و لازمه اخذ این هزینه از مصرفکننده، اجرای عدالت و عادلانه بودن سیستم محاسبه هزینه است.
وزیر راهوشهرسازی این سیستم را موجب تقویت پایههای اطلاعاتی در جادههای کشور دانست و عنوان کرد: در حال حاضر دو گزینه پیشروی ماست؛ یکی اینکه سعی داشته باشیم سیستم را ارتقا دهیم و هزینه آن را از بهرهبردار نهایی دریافت کنیم و دیگری اینکه کاری انجام ندهیم که دچار عقبماندگی شویم. اگر میخواهیم به ایرانی آباد و توسعهیافته برسیم، باید از مدلی پیروی کنیم که تمام دنیا نیز از آن مسیر رفتهاند و بنیانهای اولیه آن یک پایگاه دادهای قوی است.
رقم جرایم رانندگی ناچیز است
در ادامه این مراسم رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه میزان جرایم راهنمایی و رانندگی در ایران در مقایسه با کل دنیا بسیار ناچیز است، گفت: رقم کم جرایم، تاثیرگذاری خود را از دست داده است.
داود کشاورزیان با بیان اینکه در تصادفات رانندگی عوامل متعدد نقش دارند اما چهار گزینه خطای انسانی، حضور پلیس و قانون، جاده و خودرو نقش تعیینکنندهای در تصادفات رانندگی دارند، گفت: راههای اصلی که دارای یک باند رفت و یک باند برگشت هستند، باید به بزرگراه و آزادراه تبدیل شوند. لازم است نقاط پرحادثه رفع شده و تقاطعهای همسطح، غیرسطح شود که البته این اعتبار زیادی میطلبد.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه ساخت یک کیلومتر آزادراه چهار تا پنج میلیارد تومان هزینه دارد، افزود: تبدیل راه اصلی به بزرگراه بیش از ۱/۵ میلیارد تومان اعتبار میخواهد اما با توجه به کمبود اعتبارات عمرانی این پروژه زمانبر است.
وی با اعلام اینکه اعمال قانون براساس تحقیقات بیشترین نقش را در ارتقای ایمنی دارد و با هزینه کمتر به نتیجه میرسد، اظهار داشت: حضور پلیس و وجود تجهیزات در کنار انگیزه کافی برای اعمال قانون بیشترین سهم را در ارتقای ایمنی دارد. امیدواریم با راهاندازی این دوربینها پلیسراه در اعمال وظیفه خود بهتر عمل کند.
کشاورزیان با بیان اینکه اگر در تمام جادهها دوربین مستقر باشد و پلیس هم استقرار داشته باشد، مناسب است. اما وقتی ابزار قانونی پلیس برای تغییر رفتار کاربر کافی نباشد تلاشها ابتر میماند، گفت: میزان جرایم راهنمایی و رانندگی در ایران در مقایسه با کل دنیا بسیار ناچیز است و تاثیرگذاری خود را از دست داده است.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه البته به تازگی افزایشی در نرخهای جرایم راهنمایی و رانندگی اعمال شده است که باید نسبت به نرخهای جهانی متناسبتر باشد، اظهار داشت: یکی از ابزارهای پلیس برای کنترل پرخطر کاربران جادهای، جرایم رانندگی است.
کاهش ۷ کیلومتری سرعت غیرمجاز در کشور
همچنین شهرام آدمنژاد، معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه سرعت غیرمجاز در کشور هفت کیلومتر کاهش یافته است، گفت: تا مردادماه سال آینده ۶۰۰ سامانه ثبت تخلف سرعت در جادههای کشور نصب میشود.
وی با بیان اینکه در دنیا سالانه یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی جان میبازند و ۵۰ میلیون نفر نیز مصدوم میشوند، افزود: اگر روند تصادفات به همین منوال طی شود تا سال ۲۰۲۰ سوانح رانندگی که امروز عامل هشتم مرگومیر در دنیا محسوب میشود به عامل سوم دنیا میرسد. در این راستا در سراسر دنیا دهه ایمنی مطرح شد تا جان پنج میلیون نفر در این دهه از سوانح رانندگی حفظ شود.
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اعلام اینکه اگر در یک بزرگراه میزان سرعت میانگین پنج درصد کاهش یابد، تلفات سوانح رانندگی تا ۲۲ درصد کاهش مییابد، افزود: در دنیا سالانه ۱۵ درصد تلفات سوانح رانندگی در حال کاهش است اما این رقم در ایران کمتر از پنج درصد در سال است.
آدمنژاد با اشاره به اینکه بهطور حتم با تجهیز سامانههای ثبت تخلف سرعت تا ۲۴ درصد تلفات رانندگی در جادهها کنترل میشود، اظهار داشت: سرعت غیرمجاز در کشور امروز هفت کیلومتر کاهش یافته و این رقم بزرگی است که برای اولین بار محقق شد.
وی به احداث سامانههای ثبت تخلف سرعت اشاره کرد و گفت: رکورد نصب زیرساختها در این پروژه بسیار مطلوب است زیرا در هفت ماه ۷۴ سامانه نصب شد و زیرساختهای سامانههای دیگر نیز اجرا شد که البته برنامهریزی شده است تا مردادماه سال آینده ۶۰۰ سامانه ثبت تخلف سرعت در جادههای کشور نصب شود.
تلفات ۱۴ هزار نفری در تصادفات رانندگی
از سوی دیگر رییس پلیس راهور با اشاره به کشتهشدن ۱۴ هزار نفر در جادههای کشور طی ۱۰ ماه امسال گفت: قبل از نصب دوربین در تونل توحید شاهد کشتهشدن رانندگان بودیم که پس از نصب دوربین خوشبختانه تلفات جانی در این تونل نداشتهایم.
سردار تقی مهری در این مراسم خاطرنشان کرد: در سال ۸۴ بیش از ۲۷ هزار نفر در اثر تصادفات کشته میشدند اما امروز شاهد کاهش بیش از ۱۰ هزار نفر هستیم.
سردار مهری تصریح کرد: اگر جهتگیری رشد تصادفات و کشتهها را در سال ۸۴ را بررسی کنیم، امروز باید بیش از ۶۰ هزار نفر کشته میشدند اما با تلاش دستاندرکاران و ارتقای فرهنگ ترافیک، این آمار کاهش یافته و در پایان سال ۹۳، ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر کشته شدند.
وی با بیان اینکه این آمار زیاد است، گفت: براساس آمار سازمان پزشکیقانونی در ۱۰ ماه امسال بیش از ۱۴ هزار نفر کشته شدند که ۷۳ درصد مربوط به جادههای برونشهری است.
سردار مهری یادآور شد: دوربینهای در اختیار پلیس و سازمان راهداری حدود ۴۰۰ دوربین بوده است که با توافق به عمل آمده توانستیم سامانه یکپارچهای را برای کنترل تردد در جادهها برنامهریزی کنیم.
رییس پلیس راهور با اشاره به اینکه سامانه هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور بسیار اثرگذار خواهد بود، گفت: با راهاندازی سایر فازهای مربوط به سیستمهای هوشمند ثبت تخلف عبور و مرور بروز تصادفات رانندگی بهطور قطع کاهش مییابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد