16 - 08 - 2023
مردم از طرح محدودیت در سوختگیری ناراضی هستند
هستی عبادی- اخبار بنزین همیشه از جمله موضوعاتی است که حواشی بسیاری به دنبال دارد. طولانی شدن صف پمپبنزینها که اخیرا اتفاق افتاده، این شائبه را ایجاد کرده که آیا دولت در پی گران کردن قیمت بنزین است؟ هرچند هربار طرح این موضوع از سوی مقامات دولت سیزدهم به شدت تکذیب شده است، اما طرحهای بنزین مثل محدودیت در سوختگیری باعث نگرانیهایی برای مردم شده است.
چالش دیگر حقالعمل امسال جایگاهداران است که با گذشت ۵ ماه از سال همچنان به صورت رسمی اعلام نشده است؛ هرچند گفته میشود سازمان برنامه و بودجه تصمیم گرفته حقالعمل امسال جایگاهداران ۴۰ درصد افزایش یابد، با این حال جایگاهداران امیدوارند افزایش حقالعمل آنها خیلی بیشتر از این رقم باشد، ولی شواهد نشان میدهد که به احتمال بسیار زیاد همین ۴۰ درصد تعیین شود.
حالا محدودسازی سوختگیری باعث ایجاد نگرانی از کاهش درآمد جایگاهها شده است. در عین حال که تعیین ۴۰ درصد حقالعملی جایگاهداران را بیش از پیش معترض کرده است. طبق گفته جایگاهداران، هزینههای جایگاهها تقریبا ۴ برابر مبلغی است که به عنوان حقالعمل پرداخت میشود. این موضوع تبعات بسیاری برای این صنف خواهد داشت، چراکه اگر نتوانند هزینههای خود را پوشش دهند در نهایت با ورشکستگی مواجه خواهند شد.
جایگاهداران در گفتوگو با «جهانصنعت» میگویند که مسائل مالی و مشکلات اقتصادی آنها روزبهروز بیشتر میشود، این در حالی است که هنوز خبری از اعلام رسمی حقالعمل امسال نیست. به گفته آنها، اگر مسوولان فکر چاره نباشند کمکم جایگاههای سوخت کشور ورشکست شده و از بین خواهند رفت.
۵ ماه بدون یک ریال حقالعمل
بهزاد قانعی دبیر کانون انجمنهای صنفی جایگاههای سوخت سراسر کشور در گفتوگو با «جهان صنعت» با اشاره به چالشهای اخیر جایگاهداران گفت: دلیل همه چالشها افزایش مصرف سوخت در کشور است. مسوولان هم برای اینکه میخواهند مصرف سوخت را کنترل کنند و کاهش دهند، بخشنامههایی به سامانه هوشمند ابلاغ کردهاند که یکی از آنها محدود کردن تعداد کارتهای آزاد در هر جایگاه است.
وی افزود: این محدودسازی در تهران و کلانشهرها با ملاحظه بیشتری انجام شده است، درحالی که این شرایط در شهرستانها به مراتب سختتر است. بهطوری که شاید هر سکو یا هر جایگاهی یک کارت آزاد داشته باشد که باز هم تعیین میکنند با همان کارت آزاد تا مقدار مشخصی امکان فروش وجود دارد.
قانعی با اشاره به طرح محدودیت سوختگیری در تهران از ۶۰ لیتر به ۴۰ لیتر گفت: این تصمیم در حالی است که گنجایش باک خودروها بالاتر از این حد است و مردم میخواهند برای بار دوم از کارت آزاد استفاده کنند که متاسفانه این امکان وجود ندارد و اگر چنین اجازهای هم برای سوختگیری بدهند، جایگاه دیر تخلیه شده و صفها طولانیتر میشود. همچنین با توجه به تعداد دفعاتی که میتوانیم از کارت آزاد استفاده کنیم، در این شرایط زودتر با محدودیت مواجه میشود.
دبیر کانون انجمنهای صنفی جایگاههای سوخت سراسر کشور درباره دلایل دیگر ایجاد صفهای طولانی در جایگاهها هم گفت: دلیل مهمتر فرسودگی کارتخوانهایی است که کارت سوخت را میخوانند؛ این کارتخوانها عمدتا فرسوده هستند. بخش بزرگی از آنها بیش از ۱۰ سال از عمرشان میگذرد و مدام در حال تعمیر و بازسازی هستند. این فرسودگی گاهی برای برخی جایگاهها باعث شده که جایگاه نیمی از ظرفیت خود را به دلیل خراب بودن کارتخوان از دست بدهد.
او با بیان اینکه شرکت پخش وظیفه تعمیر این کارتها را بر عهده دارد، گفت: اینگونه نیست که ما بخواهیم یا بتوانیم آنها را تعمیر کنیم، بلکه حتی اجازه این کار را نداریم، چراکه همه پلمب شده هستند و قطعاتی نیستند که در بازار یافت شود و همچنین مسائل امنیتی نیز این اجازه را به ما نمیدهد.
او تاکید کرد: بنابراین کمبود این قطعات سامانه هوشمند، فرسوده بودن آنها و در نهایت عدم استفاده از ظرفیت کامل جایگاهها دلیل ایجاد صف است.
قانعی همچنین درباره حقالعمل امسال جایگاهداران هم توضیح داد: افزایش نرخ تورم باعث شده که فشار زیادی بر جایگاهداران وارد شود، ۵ ماه از سال گذشته و حقالعمل با هر مقداری که میخواهند تعیین کنند هنوز اعلام نشده است. ما به عنوان یک تشکل فراگیر و به عنوان کانون انجمنهای صنفی جایگاههای سوخت سراسر کشور تمام تلاشمان را میکنیم که به نتیجه برسیم.
او افزود: اخیرا با نمایندگان محترم کمیسیون انرژی، هفته قبل با وزیر و پیشتر هم با مسوولان مربوطه جلساتی برگزار کردیم. حالا همگی به اتفاق گفتهاند که در ابتدای شهریور حقالعمل جایگاهداران عملیاتی خواهد شد.
دبیر کانون انجمنهای صنفی جایگاههای سوخت سراسر کشور گفت: رقم ۴۰ درصد برای حقالعمل که به صورت غیررسمی اعلام شده خیلی پایین است و هزینههای جایگاههای سوخت را تامین نمیکند؛ بیشتر جایگاهداران نسبت به این مبلغ معترض هستند، ما امیدواریم این رقم افزایش یابد.
او تاکید کرد: محدودیتهای تازه برای سوختگیری، درآمد جایگاهداران را با کاهش مواجه کرده و آنها درآمد سابق را هم ندارند که حداقل بتوانند هزینههایشان را تامین کنند. از ابتدای سال حقوق پرسنل، بیمه، تعمیر قطعات و سایر هزینهها افزایش یافته، این در حالی است که حقالعمل جایگاهداران پرداخت نشده است.
افزایش هزینه جایگاههای سوخت
محمد شهماری عضو هیاتمدیره جایگاهداران استان تهران هم درباره محدودیت سوختگیری و چالشهای به وجود آمده به «جهانصنعت» گفت: این محدودیتها چالشهایی ایجاد کرده که خود به خود باعث افزایش مصرف سوخت میشود؛ محدودیتهایی که برای کارتهای آزاد ایجاد شده و کارتهایی که در جایگاهها کم شده است باعث شده خودروهایی که بهطور روزانه سوختگیری میکنند مجبور شوند در صف انتظار بایستند.
او افزود: همین محدود شدن کارتها ترافیک ایجاد میکند و خودروهایی که در صف ایستادهاند تا نوبتشان فرا برسد، بنابراین مصرف بنزین در صفهای پمپبنزین خود به خود افزایش مییابد.
وی با اشاره به اینکه دوشنبهشب هفته جاری از جایگاههای تحت پوشش بازدید میدانی شده است، گفت: من در این بازدید شاهد درگیریهای زیادی بودم. درست است که کارتهای ما ۸۰۰۰ سهمیه دارد ولی به هرحال نامحدود که نیستند و بیشتر از ۲۵۰ مورد تراکنش ندارند. از طرفی کارتهای جایگاههایی که شلوغ هستند از ۶ بعدازظهر محدود میشوند و این موضوع حتی باعث ایجاد درگیری در جایگاهها شده است.
این عضو هیاتمدیره جایگاهداران استان تهران با اشاره به تبعات محدود شدن سقف سوختگیری گفت: به نظر ما این محدودیت کاذب است و به کاهش فروش منجر نمیشود. زیان این تصمیم برای جایگاهدار است که با محدودیت در سقف سوخت میزان کارمزدش کاهش خواهد یافت.
او افزود: در همین جایگاهها، افراد برای سوختگیری مراجعه میکنند، بعد با موضوع محدودیت سوختگیری کارت جایگاه مواجه میشوند. این موضوع باعث اعتراض مردم میشود. در نتیجه افرادی که در صف هستند و کارت دارند، تا زمانی که ماشین جلویی حرکت نکند امکان سوختگیری نیست که همین اتفاق موجب ناهنجاری در برخی جایگاههای شلوغ شده است.
شهماری در ادامه درباره حقالعمل امسال جایگاهداران هم گفت: فعلا رقم ۴۰ درصد در حد حرف باقی مانده است و هنوز عملیاتی نشده است. درحالی که هزینههای ما از ۱۲۰ درصد تا
۳۰۰ درصد افزایش یافته است، صحبت از افزایش ۴۰ درصدی حقالعمل جایگاهها میشود. حال آنکه تنها بخشی از هزینههای ما مثل نازل، شناور، شلنگ و… بیش از ۱۳۰ الی ۱۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. با احتساب ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینهها در نهایت ۲۸ درصد هم برای جایگاهدار باقی نخواهد ماند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد