19 - 02 - 2024
مردم، قربانی سیاستهای غلط!
کلاهبرداری «کوروش کمپانی» نتیجه سیاستهای ممنوعیت واردات آیفون است
علی حسینی- در پی ممنوعیت واردات آیفون به ایران، شاهد فاجعهای جدید در عرصه اقتصادی کشور هستیم؛ کلاهبرداریهای گسترده در زمینه فروش آیفون. یک شرکت سودجو با سوءاستفاده از عطش مردم برای خرید آیفون، اقدام به پیشفروش این گوشی با قیمتی بسیار پایینتر از بازار و با وعده تحویل ۳ ماهه کرد. حالا هزاران نفر از ایرانیان که در دام این کلاهبرداری گرفتار شدهاند، نهتنها از گوشیهایشان خبری نیست، بلکه سرمایههای خود را نیز از دست دادهاند. این فاجعه بار دیگر ناکارآمدی سیاستهای ممنوعیتگرایانه در کشور را به اثبات میرساند؛ سیاستهایی که به جای حل مشکل، زمینه را برای سوءاستفاده سودجویان و کلاهبرداران فراهم میکنند.
کلاهبرداری «کوروش کمپانی»، بعد از پلمب چندساعته این شرکت و باز شدن آن پس از یکی، دو روز و پس از آن تخلیه ساختمان و فرار مالک کوروش کمپانی، ابعاد گستردهتری پیدا کرده است. یکسو صف بلندبالای شاکیانی است که فریب خرید آیفون ۲۰ میلیونی را خوردهاند و ضرر کردهاند و سوی دیگر سلبریتیهایی که تبلیغ آیفونهای ارزان این شرکت را کرده بودند و در واکنش به این جنجال، یا عذرخواهی و ابراز همدردی کرده یا از خود سلب مسوولیت کردهاند. اکنون در میان اظهارنظرهای بسیار درباره کلاهبرداری بزرگ کوروش کمپانی، جلال رشیدیکوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس، گفته است که این بخش کوچکی از فساد پشت پرده ممنوعیت گوشیهای آیفون است.
او با انتشار ویدئویی در حساب «اینستاگرام» خود به این ماجرا پرداخته و میپرسد: «آیا مقصر جوانی است که از علاقه مردم به گوشیهای آیفون سوءاستفاده کرده و از فرصت پیشآمده برای پیشفروش ۲۰۰ هزار گوشی به قیمت ۲۵ میلیون تومان سود کرده و پول را برداشته و فرار کرده؟ یا افراد مشهوری که بدون اطلاع از پشت پرده ماجرا رفتند و برای این کمپانی تبلیغ کردند و امروز انگشت اتهام به سمت آنهاست؟ این نماینده مجلس در جواب روی ممنوعیت واردات آیفون و فسادهای پشت پرده دست میگذارد: «به نظر من مقصر اصلی آنهایی هستند که چند وقت قبل تصمیم گرفتند واردات آیفون را به بهانههای واهی به کشور ممنوع اعلام کنند. بدون اینکه توجه کنند چه زندگیهایی دارد نابود میشود و چه علاقهمندیهایی که تبدیل به تنفر میشود. مقصر اصلی دولتهایی هستند که با تصمیمات اشتباه خودشان زمینهساز بروز فساد میشوند. این گوشه کوچکی از آن فساد بزرگی است که پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون نهفته است.»
تعداد مالباختگان و رقم کلاهبرداری «کوروش کمپانی»
میزان کلاهبرداری کوروش کمپانی براساس برآوردهای غیررسمی، حدود دو هزار میلیارد تومان تخمینزده شده است. اگر فرض کنیم قربانیان برای خرید آیفون، نفری ۲۰ میلیون پرداخت کرده باشند، تعداد مالباختگان کوروش کمپانی به حدود ۱۰۰ هزار نفر میرسد. مالک «کوروش کمپانی» متهم است که از فرمول پانزی برای کلاهبرداری استفاده کرده است. پیش از این بارها درباره احتمال وقوع چنین اتفاقی هشدار داده شده بود، اما ظاهرا کسی به آنها توجه نکرد. ماجرای «کوروش کمپانی» از این نظر عجیب است که روش پانزی حداقل ۱۰۰ سال قدمت دارد. آن را به شخصی با نام «چارلز پانزی» نسبت میدهند. او سال ۱۹۲۰ در ظاهر روشی برای سرمایهگذاری اختراع کرد و در تبلیغات وسوسهانگیزش مدعی شد به سرمایهگذاران بابت ۴۵ روز شکیبایی ۵۰ درصد سود میدهد و اگر کسی بتواند سرمایهگذاری را تا ۹۰ روز ادامه دهد، مشمول سود صد درصدی خواهد شد. اعداد و ارقام مورد استفاده در فرمول پانزی، درست شبیه آیفون ۲۰ میلیونی فروشگاه کوروش کمپانی، به شدت وسوسهانگیز است. کوروش کمپانی با تبلیغ فروش آیفون ۲۰ میلیونی سر زبانها افتاد. این عدد وسوسهکننده است، چون کف قیمت آیفون ۱۳ در این مدت ۳۴ میلیون تومان و در حالت حداکثری ۴۰ میلیون تومان بود.
پرونده «کوروش کمپانی» دیر زیر ذرهبین پلیس رفت
روز شنبه رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود پلیس به پرونده «کوروش کمپانی» خبر داد و گفت: در این ماجرا، یک نفر بازداشت شد و دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتهاند. خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرده که «پرونده کوروش کمپانی زیر ذرهبین پلیس» قرار گرفته است، با این حال اکنون این انتقاد مطرح است که چرا پرونده این شرکت پرحاشیه آنقدر دیر زیر ذرهبین پلیس رفته است. سردار «حسین رحیمی»، رییس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، تایید کرده که متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است. او در این رابطه توضیح داد: «با اقدامات صورتگرفته، یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت شد و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی، تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد.» سردار رحیمی اشاره کرده است که در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناختهشده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردهاند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد. نکته قابل توجه اینجاست که دفتر این شرکت در ۸ بهمنماه، به دلیل شکایتهای متعدد خریداران پلمب شده بود، با این حال پس از گذشت ۲۰ روز و درنهایت متواری شدن مدیرعامل کوروش کمپانی، به تازگی پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرده است که این ماجرا را پیگیری میکند.
تجربه «کورش کمپانی» نشان داد «اینماد» شاخص مناسبی برای اعتماد نیست
«اینماد» در طول بیش از یک دهه عمر خود، همیشه قرار بود یک نماد اعتماد الکترونیکی برای وبسایتها باشد. یک نماد اجباری برای وبسایتها که جهت دریافت درگاه پرداخت به آن نیاز دارند. اما آیا این نماد کارکرد اصلی خود، یعنی «ایجاد اعتماد» را دارد؟ تجربههای مختلف، از «سکه ثامن» گرفته تا «کوروش کمپانی» نشان میدهند که اینطور نیست. تاکنون انتقادهای بسیاری درباره اجباری و بیکاربرد بودن «اینماد» توسط افراد مختلف فعال در حوزه کسبوکارهای اینترنتی مطرح شده است. نظر همه این افراد درباره موضوع نماد اعتماد الکترونیکی این بود که «اینماد» اجباری سدی در مسیر رشد و توسعه تجارت الکترونیک کشور است و نوآوری را از بین میبرد.
ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی نیز (با وجود اینکه وبسایت آن نماد اعتماد الکترونیکی داشت) مهر تاییدی بر این ماجراست؛ وبسایتی که اتفاقا با استفاده از این نماد، اعتماد کاربران را جلب کرد. در واقع «اینماد» اینجا کارکردی علیه خود پیدا کرده است.«اینماد» همانطور که از نامش پیداست، قرار بود معیاری برای ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی باشد. در مطالب مندرج در سایت «اینماد» نیز روی این موضوع تاکید زیادی شده است.
آنطور که در سایت «اینماد» درج شده، وجود «اینماد» باعث میشود خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت کند و در صورت سوءاستفاده از اطلاعات شخصی، کاربر بتواند برای شکایت از کسبوکار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه کند. این معیار همچنین توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به وبسایتهای تجاری اعطا میشود تا فعالیت این کسبوکارها را قانونمند کند. با این حال، اتفاقاتی که تاکنون طی فعالیتهای «اینماد» برای کسبوکارهای اینترنتی و کاربران آنها رخ داده است، نشان میدهد که «اینماد» نهتنها نمیتواند شاخصی برای سنجش اعتماد کاربران باشد، بلکه ظاهرا تبدیل به راهی برای کسب درآمد از کسبوکارهاست. شاید وقت آن رسیده که «نماد اعتماد الکترونیکی» نام تازهای برای خود انتخاب کند، چراکه کارکرد این نماد هرچه باشد مشخصا «ایجاد اعتماد» برای کاربر نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد