6 - 04 - 2022
مذاکره نفتی تهران- کاراکاس
گروه ایران- به نظر میرسد که وزیر امور خارجه کشورمان درصدد است تا با عزمی راسخ در سطح کشور، منطقه و جهان گامهای منطقی مذاکرات هستهای را محکمتر بردارد. ظریف از هر فرصت و تریبونی جهت شفافسازی مساله هستهای ایران و روند مذاکرات جهانی استفاده میکند. در این میان اما ظریف با هوشیاری هرچه تمامتر از پیشبرد باقی مسایل دیپلماتیک و اقتصادی نیز غافل نمیشود.
تشریح مذاکرات
محمدجواد ظریف، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان روز گذشته در دیدار با همتای ونزوئلایی خود دلسی رودریگز به تشریح مذاکرات هستهای و روابط دوجانبه پرداخت. وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدا با اشاره به روابط ایران و ونزوئلا گفت: روابط دو کشور ایران و ونزوئلا بسیار عمیق، گسترده و مبتنی بر دیدگاهها، منافع و مواضع مشترک بین دو کشور است. ظریف با بیان اینکه با وزیر خارجه ونزوئلا صحبتهای خوبی در ارتباط با حوزههای دوجانبه، بینالمللی و منطقهای داشتیم، اظهار کرد: در مورد همکاریهای دو کشور در زمینه مسایل اقتصادی، رایزنیهای سیاسی و سایر همکاریها نیز گفتوگو کردیم. وزیر امور خارجه کشورمان با محکوم کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر معرفی ونزوئلا به عنوان یک تهدید اظهار کرد: همانطور که استقامت ملت ایران در برابر تهدیدهای خارجی منجر به شکست این تهدیدات شد، استقامت مردم ونزوئلا نیز در برابر تهدیدات خارجی منجر به شکست این اقدامات خواهد شد. ظریف با اشاره به سفر وزیر نفت ونزوئلا به همراه وزیر خارجهشان به ایران اظهار کرد: در این دیدار در مورد ضرورت همکاری دو کشور در موضوع نفت، سیاستهای نفتی و حضور فعال در تصمیمگیریهای بینالمللی در این زمینه صحبت کردیم. هماهنگی میان ایران و ونزوئلا و سایر کشورهای عضو اوپک برای حفظ ثبات بازار نفت امری مهم است.
فرصت تاریخی خلیج فارس
همچنین ظریف در بخش دیگری از سلسله تلاشهای خود، اقدام به انتشار مقالهای در نشریه نیویورک تایمز کرد. وی خواستار توجه جهانی به ریشههای ناآرامی در «منطقه وسیعتر خلیج فارس» شد و تاکید کرد: این فرصت یگانهای است برای تعامل که نباید هدر رود. به گزارش ایرنا، بخشی از متن مقاله ظریف که در روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «پیامی از ایران» منتشر شد، به شرح زیر است:
اوایل این ماه، در سوییس به پیشرفتهای مهمی دست یافتیم. ما به همراه پنج عضو دایمی شورای امنیت و آلمان به راهحلهایی رسیدیم که میتواند هرگونه شک و تردید درباره ماهیت صرفا صلحآمیز برنامه هستهای ایران را از بین ببرد و همزمان تحریمهای بینالمللی علیه ایران را لغو کند. با این حال برای دستیابی به توافق هستهای مورد انتظار به اراده سیاسی بیشتری نیاز است. مردم ایران قبلا انتخاب و اراده خود را برای تعامل عزتمند با جهان نشان دادهاند و اکنون نوبت آمریکا و متحدان غربیاش است که از بین تعامل و تقابل، بین مذاکره و شعار و بین توافق و فشار یکی را انتخاب کنند. ما چنین امکانی را داریم که با شجاعت در مدیریت و جسارت در اتخاذ تصمیمات درست به بحران ساختگی فعلی پایان دهیم تا بتوانیم به کارهای مهمتری که باید انجام شوند، بپردازیم. در حال حاضر، «منطقه وسیع تر خلیج فارس» در ناآرامی به سر میبرد. اکنون سوال اساسی در منطقه، ظهور و سقوط دولتها نیست؛ بلکه موضوع اصلی اساس و بافت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است که در تمامی کشورهای منطقه با تهدید روبهرو است. ایران با تکیه بر جمعیت مقاومی که همواره در مقابل زورگویی و اجبار استوار ایستاده و همزمان با بزرگ منشی و بزرگواری افقهای جدیدی از تعامل سازنده را براساس احترام متقابل به نمایش گذاشته، با موفقیت و سربلندی در میان توفان ناآرامیها و هرج و مرجهای منطقهای باثبات مانده است. با این حال نمیتوانیم نسبت به ویرانیهای عمیق اطرافمان بیتفاوت باشیم چراکه تجربه به ما میگوید بیثباتی و ناآرامی مرزی نمیشناسد. ایران در مواضع خود همواره شفاف بوده است. گستره تعامل سازنده ایران در واقع گسترهای بسیار فراتر از مذاکرات هستهای را فرامیگیرد. روابط خوب با همسایگان جزو مهمترین اولویتهای ایران است.
در هیچ نقطهای از دنیا اهمیت این سازوکارها مشهودتر از منطقه
خلیج فارس نیست. همگی ما به یک ارزیابی هوشمندانه از پیچیدگیها و واقعیتهای درهم تنیده منطقه و اتخاذ سیاستهایی پایدار براساس آن و به منظور مواجهه با آنها نیاز داریم. مبارزه با ترور یک نمونه از این موارد است. هیچکس نمیتواند با القاعده و خویشاوندان فکریاش نظیر به اصطلاح دولت اسلامی- که نه دولت است و نه اسلامی- در عراق مبارزه کند در حالی که آنها را در یمن و سوریه به شکل موثری گسترش میدهد.
حوزههای متعددی وجود دارد که ایران و دیگر کشورهای منطقه در آن منافع مشترکی دارند. تاسیس یک مجمع گفتوگوی منطقهای در خلیج فارس به منظور تسهیل تعاملات، موضوعی است که باید مدتها قبل راهاندازی میشد.
یمن یکی از موضوعات ضروری و فوری در میان فجایع جاری در منطقه ماست. ایران یک رهیافت معقول و اجرایی برای حل این بحران دردناک و غیرضروری ارایه داده است. طرح چهار مادهای ما خواستار آتشبس فوری، کمکهای انساندوستانه برای غیرنظامیان یمنی، تسهیل گفتوگو میان گروههای یمنی و تشکیل یک دولت فراگیر گسترده وحدت ملی است. یک گفتوگوی منطقهای میتواند کمک موثری به اشاعه درک مشترک و ارتباطات متقابل در سطوح مختلف دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی باشد و به توافق در طیف وسیعی از موضوعات شامل موارد زیر منجر شود: اقدامات اعتمادساز و امنیتساز، مبارزه با تروریسم، افراطگرایی و فرقهگرایی، تضمین آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت و دیگر منابع در خلیجفارس و محافظت از محیطزیست منطقه. دبیرکل ملل متحد نیز میتواند محیط بینالمللی لازم را برای انجام این گفتوگوها فراهم کند. نقش منطقهای سازمان ملل متحد قبلا در قالب قطعنامه (۵۹۸) شورای امنیت که به پایان جنگ ایران و عراق در سال ١٩٨٨ کمک کرد دیده شده است، میتواند به کاهش نگرانی و تشویش به ویژه نزد کشورهای کوچکتر، تامین سازوکاری برای امنیت جامعه جهانی و رعایت منافع مشروع آن و ایجاد ارتباط بین گفتوگوهای منطقهای با مسایلی که بهطور ذاتی از مرزهای منطقهای فراتر میروند کمک کند. جهان نمیتواند بیش از این از پرداختن به ریشههای ناآرامی در «منطقه وسیعتر خلیج فارس» طفره برود. این فرصت یگانهای است برای تعامل که نباید هدر برود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد