16 - 04 - 2022
مدیر و معاون مدرسه استعفا دادند
گروه جامعه- بازگشایی مدارس پس از تعطیلی دو ساله کرونایی در شرایطی اتفاق افتاد که این سوال مطرح است مدارس با طی کردن تجربه دوران کرونا و اقتضائات خاص آموزش مجازی در دوران پسا کرونا چه ویژگیها و تفاوتهایی خواهند داشت؟ حالا اما ۱۰ روز پس از بازگشایی مدارس اوضاع خوشایندی مشاهده نمیشود و در همین مدت کوتاه اخباری از اعمال قلدری علیه دانشآموزان و حتی ضرب و شتم آنها به گوش میرسد. چند روز گذشته ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میدهد یکی از کارکنان مدرسه در حالی که دانشآموزان در صف ایستادهاند با قیچی به کوتاه کردن موی آنها اقدام میکند پیشتر نیز خبری از شکستن سر دانشآموز پایه چهارم دبستان توسط معلم در شهرستان اشنویه منتشر شده بود.
سخنگوی دولت در واکنش به قیچی کردن موی سر دانشآموزان یک مدرسه، عنوان کرد: متخلفی که کرامت دانشآموزان را حفظ نکرده بود به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد؛ مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا کردند. ویدیوی کوتاه کردن موی دانشآموزان با واکنشهای منفی بسیاری در فضای مجازی مواجه شده است. بیشتر کاربران این اقدام معلم را مصداق بارز کودکآزاری سیستماتیک و تحقیر دانشآموزان توسط مسوولان مدرسه دانستهاند. برخی کاربران نیز به خاطرات تلخی که خودشان از چنین رفتارها و تحقیرهایی در مدارس تجربه کردهاند، اشاره میکنند و از اینکه هنوز فضای مدارس همانند گذشته باقی مانده است، متعجب هستند. یکی از کاربران در این باره نوشته است: «فیلم کوتاه کردن موهای بچهها را دیدید؟ من لااقل سهبار این اتفاق را در دوران دبستان شخصا تجربه کردهام.» در شرایطی که تمام افکار و توان این روزهای آموزشوپرورش معطوف به مقوله رتبهبندی معلمان است و بیشتر اخبار نیز پیرامون این موضوع است، واکنش آموزشوپرورش به موضوع اعمال خشونت و قلدری علیه دانشآموزان عجیب است.تنها واکنش آموزش و پرورش به این موضوع از سوی صادق ستاریفرد سخنگوی وزارتخانه آن هم در صفحه شخصی او در توئیتر است.او نوشته است: ولقد کرمنا بنی آدم و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم. رفتار فرد خاطی با دانشآموزان عزیز (قیچی کردن مو) طبق ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری «اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی است» که از طریق هیات رسیدگی به تخلفات اداری و مجازات و تنبیهات مقرر در این قانون رسیدگی میشود.با این حال سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به طور دقیق مشخص نکرده این اتفاق مربوط به کدام مدرسه و کدام استان است و با فرد خاطی به طور دقیق چه برخوردی انجام شده است؟
کارشناسان بر این باورند برخورد صورت گرفته با معلمانی که به تنبیه بدنی و تحقیر دانشآموزان اقدام میکنند، بازدارنده نیست و صرفا به یک تذکر یا کسب رضایت از خانواده دانشآموز منجر میشود. از سوی دیگر دورههای آموزشی برای افراد مرتکب این تخلف و سنجش سلامت روان معلمان اعمال نمیشود. باید توجه داشت، قلدری موضوعی است که در مدارس به آن توجه نمیشود و در برخی مواقع مدارس خود، زمینهساز شکلگیری و تقویت قلدری میشوند. وقتی دانشآموز تحت قلدری قرار میگیرد، این موضوع روی تمام ابعاد زندگی او و حتی دلزدگی در مدرسه یا ترک تحصیل تاثیر میگذارد.
استعفای مدیر و ناظم متخلف مدرسه در تراشیدن موی سر دانشآموزان
البته دیروز سخنگوی دولت، علی بهادریجهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «متخلفی که کرامت دانشآموزان را حفظ نکرده بود به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شد، مدیر و معاون مدرسه نیز استعفا دادند. سوءرفتارهای شخصی و خارج از ضابطه قابل انتساب به جامعه خدوم فرهنگیان نیست.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد