29 - 05 - 2021
مدیریت در تامین خوراک صنایع با پایش روغنهای سوخته
اختلاط خوراک یکی از معضلاتی است که بخشهای مختلف صنایع را دچار ضایعه کرده، و ابعادی مختلفی که ایجاد کرده است گریبانگیر واحدهای تولیدی بسیاری شده که میخواهند سالم کار کنند. ریشه یک سری از تخلفها در حملونقل خوراکی به نام روغن کارکرده یا تحت عنوان روغن سوخته وجود دارد که خوراکی برای واحدهای تصفیه دوم است.
بنابر این طیق تبصره ۲ بند ۳۴ دستورالعمل ماده ۴۵ آییننامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجمن صنایع بازیافت فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام به راهاندازی سامانه ملی مدیریت و پایش روغن کارکرده نموده است.
در همین راستا فرزان گلچین نائبرییس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در نشستی با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، سازمان استاندارد، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای سامانه ملی پایش و مدیریت روغنهای کارکرده اظهار کرد: ریشهیابی و آسیبشناسی این موضوع از حدود هفت سال پیش در این اتحادیه شکل گرفت. در هر نقطهای از کشور اگر نظاره کنید، هر کسی با نام روغن کارکرده فعالیت میکند، نهایتا این رویکرد نسبت به کالایی وجود دارد که خوراک واحدهای تصفیه دوم بوده است.
وی با بیان اینکه روغن کارکرده پنجاه سال است که در کشور مورد استفاده قرار میگیرد، اظهار کرد: از زمانی که تصفیهکنندگان در حد تعداد انگشتان یک دست بودند تا امروز که حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰و در برخی عناوین بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ کارخانه دارای پروانه یا بدون پروانه هستند، نیازمند این خوراک بودند. این خوراک در بعضی قسمتهای دیگر هم مورد استفاده قرار میگرفت که بر اساس موافقت اصولی که به اینها داده شده، خوراک باید به واحدهای تصفیه دوم برسد، نه اینکه در صنایع دیگر استفاده شود.
گلچین ادامه داد: وقتی این خوراک به شبکههای دیگر صنعت نشت میکند که به این صنایع ارتباطی ندارند، خود به خود این صنعت با کمبود مواد اولیه روبهرو میشود. سه گروه در این صنعت نقش فعال و اساسی دارند. از تعویض روغنیها و اتوسرویسکارها شروع میشود، مرحله بعدی عاملین جمعآوری روغن کارکرده و سپس مصرفکننده که واحدهای تصفیه دوم هستند. در این میان یک خلاء و کسری در خوراک وجود دارد و برخی قوانین غلط روی قیمتگذاری و کیفیت کالای خوراک مواد اولیه تاثیر میگذارد.
وی با بیان اینکه جمعآوریکنندگان در این میان باید نظرات و خواستههای دو گروه اتوسرویسکارها و تعویض روغنیها به عنوان فروشنده روغن کارکرده و از طرف دیگر واحدهای تصفیه دوم را تامین کنند، گفت: در بازار رقابت شدیدی وجود دارد و اینها برای اینکه خود را در یک نقطه امن قرار دهند، از عدم مراقبت و کنترلها استفاده کردند. برای مثال یک نفر در یک استان، روغن کارکرده یک استان دیگر را میخرید و تحویل واحدها میداد.
نایب رییس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: همین بعد مسافت و تحمیل هزینههای رفتوآمد باعث میشد که اینها در مبداء خرید با یکدیگر دچار رقابت شوند. با افزایش رقابت، کارخانهدار هم از یک عدد بالاتر برایش نمیصرفد و جمعآوریکنندگان مجبور میشوند که سراغ یک کالای حلشونده ارزانتر بروند و بهترین گزینه هم مادامی که حاملهای انرژی ارزان هستند، گازوییل است. ۹۰ درصد جمعآوریکنندگان تمایل دارند سالم کارکنند و ۱۰ درصد ظاهرا متخلفند، اما وقتی به بازار رقابت کشیده میشوند، برای اینکه از بازار حذف نشوند، تن به اختلاط میدهند و یک گناه ناخواسته و اجباری در این زمینه پیش میآید.
در این نشست همچنین فرید جاهد مدیر پروژه این سامانه با تشریح فرآیندی که در «سامانه ملی پایش و مدیریت روغنهای کارکرده» رخ میدهد، اظهار کرد: مساله موجود، عدم سازماندهی واحدهای جمعآوری بود. هیچ اطلاعات مستندی وجود نداشت، هیچ اتحادیه و صنفی اینها را قبول نمیکرد، آنها فعالیت زیرزمینی داشتند و با توجه به اینکه علاقهای هم به این کار نداشتند، شناساییشان کار مشکلی بود. به همین دلیل استفاده از سامانه در دستور کار قرار گرفت، زیرا بیشترین میزان شفافیت در آیتی است. هیچ چیزی مانند سامانه نمیتواند کاری کند که دولت بر اطلاعاتی که در سامانه ثبت میشود، وقوف داشته باشد. ضمن اینکه فرآیند طوری طراحی نشود که فعالیت مرتبط با بخش خصوصی با نقص و کندی مواجه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد