1 - 11 - 2020
مدیران توانمند صنعت را با سیاسیکاری آلوده نکنید
گروه صنعت- دیروز گزارشی در روزنامه «جهانصنعت» منتشر شده مبنی بر اینکه طبق اطلاعات دریافتشده قرار است جواد نجمالدین به مدیرعاملی سایپا و احمد قلعهبانی به مدیرعاملی ایرانخودرو منصوب شوند. در بخشهایی از این گزارش ضمن تشریح وضعیت خودروسازان بزرگ کشور و نیز آشفتگی قیمتهای بازار تصریح شده بود که با توجه به نامشخص بودن زمان اجرای راهکارهای پیشنهادی برای برونرفت از چالشهای کنونی و نیز عدم عزمی راسخ برای حل مشکلات بنیادین این صنعت، جابهجایی مدیران هر چقدر نیز که با تجربه و کارآمد باشند، در نهایت دردی را از صنعت خودرو دوا نمیکند و نیاز به یک تغییر نگرش اساسی در این زمینه وجود دارد.به همین دلیل در گزارش منتشر شده روز شنبه با عنوان آزموده را آزمودن خطاست، تنها منظور بررسی مسائل پایهای صنعت خودروسازی کشور بوده و قصد تخریب یا سوءنیتی در مورد هیچکدام از مدیران باسابقه صنعت خودرو وجود نداشته است. کمااینکه طبق تایید و تاکید بسیاری از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو، جواد نجمالدین بیش از نیمی از عمر خود را در این صنعت گذرانده و در تمامی سطوح مدیریتی دارای تجربه و عملکرد منحصربهفرد خود است که در این خصوص نمونههایی نظیر داخلیسازی موتور پیکان، مدیریت در مگاموتور و ایرانخودرو، راهاندازی و تکوین رانا و دنا و نیز بالاترین میزان تولید تاریخ ایرانخودرو با ۷۷۷ هزار دستگاه و ثبت بالاترین میزان سودآوری در بازه زمانی ۸۴ تا ۹۹ مربوط به زمان تصدیگری وی در این بخشها بوده است.
مشکلات ذکرشده مربوط به دوران من نبوده است
در همین راستا جواد نجمالدین در جوابیهای که برای «جهانصنعت» در خصوص گزارش دیروز ارسال کرده و به صورت کامل منتشر میشود، ضمن تکذیب و رد کردن پارهای از توضیحات این گزارش، آن را به قصد تخریب شخصیت صنعتی خود دانسته و توضیح داده است: در بخشی از این گزارش که به موضوع قرارداد خودروی تندر ۹۰ اشاره شده، لازم به ذکر است که این قرارداد در زمان مدیریت قبلی در ایرانخودرو و سایپا مربوط بوده و هیچ ارتباطی به مدیریت زمان اینجانب نداشته است.همچنین آتشسوزیهای مربوط به پژو ۴۰۵ در زمان مدیریت پیش از اینجانب بود و اتفاقا زمانی که من در ایرانخودرو بودم، با کشف علت آتشسوزیها به طور کلی این نقص برطرف و در زمان مدیریت من هیچ موردی از آتشسوزی مجدد اتفاق نیفتاد.در مورد معلق شدن پروژه خودروی رانا نیز در زمان مدیریت اینجانب تکوین، توسعه محصول و تجاریسازی آن در اوج تحریمها انجام شد و در خرداد سال ۹۱ خط تولیدش افتتاح شد. همچنین این خودرو با خودکفایی بالای ۹۰ درصد تا پایان مدیریت اینجانب به تولید روزانه ۱۵۰ دستگاه رسید.
توضیح در مورد مدیریت همزمان در ایرانخودرو و بانک پارسیان
در مورد مدیریت توامان در ایرانخودرو و بانک پارسیان نیز که در گزارش یادشده به آن اشاره شده، لازم به ذکر است از آنجا که ایرانخودرو سهامدار عمده بانک پارسیان محسوب میشود، بنابراین مدیرعامل ایرانخودرو میتواند رییس هیاتمدیره بانک نیز باشد. کمااینکه در زمان مدیریت بعدی نیز ایشان همزمان مدیرعامل ایرانخودرو و رییس هیاتمدیره بانک پارسیان بود و پرداخت پاداشهای ذکر شده در گزارش نیز تماما بر اساس ضوابط و مصوبات مجمع صورت گرفته و عنوان این مطلب به غیر از قصد تخریب، وجهه دیگری نداشته است.
فعالیت حرفهای را همواره بر فعالیت سیاسی ترجیح دادهام
در مورد مسالهای که با عنوان حمایت برخی از مقامات سیاسی برای تصدی مدیریت عامل سایپا از اینجانب عنوان شده نیز لازم به ذکر است: سوابق خدمتی و منش مدیریتی اینجانب در طول سالهای خدمت در صنعت خودرو نشان داده که اینجانب اصولا فعالیت حرفهای را بر فعالیت سیاسی ترجیح داده و به هیچ عنوان موافق تلفیق صنعت در سیاست که سم صنعت محسوب میشود، نیستم.
کمااینکه وضعیت امروز صنعت خودرو را حاصل سیاسیکاری برخی از مدیران کمسابقه سیاسیکار میدانم که دل کندن از صندلی ریاست برای آنها امری دشوار محسوب میشود. بنابراین هر گونه قضاوت و تصمیمگیری برای واگذاری مسوولیت بر اساس سوابق خدمتی و عملکرد اینجانب به ویژه در دوران مگاموتور و ایرانخودرو در زمان تحریمها خواهد بود. بنابراین لازم نیست کسانی که از اقتدار مدیریتی اینجانب به وحشت افتاده و منافع خود را در خطر میبینند، آسمان به ریسمانبافته و طوری القا کنند که انتصاب اینجانب میان دولت و مجلس تقابل ایجاد خواهد کرد.لازم به ذکر است در زمان مدیریت اینجانب در ایرانخودرو بالاترین رقم تولید (۷۷۷ هزار) دستگاه در سال و بالاترین سودآوری در بازه زمانی ۸۴ تا ۹۹ صورت گرفت. همچنین طراحی، تکوین و به تولید رساندن خودروهای دنا، رانا و توسعه کلیه محصولات و ارتقای آنها به ترمز ABS، ایربگ و EURO4 در زمان اینجانب بود که بدون به هم ریختگی بازار در زمان اوج تحریمها با بالاترین حجم خودکفایی در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شد. در همین راستا خواهشمند است این جوابیه را به نحو مقتضی در پاسخ به گزارش فوق منتشر کرده تا دامن آن روزنامه وزین به سیاسیکاریهای کثیف و باندهای قدرت و ثروت آلوده نگردد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد