28 - 07 - 2020
مختصر و مفید
بیش از ۱۰ سال از فقدان مدیر فرهنگی و سینماگری که با «بازمانده»اش گریستیم و از «کانی مانگا»یش لذت بردیم، میگذرد. سیفالله داد معنای یک مدیر فرهنگی را که سینماگر است برایمان به خاطرههای دور بُرد.
زندهیاد سیفالله داد معتقد بود: «سینما هر چه فرهنگیتر و زایندهتر باشد، مردم با آن همراهترند. جامعه امروز از سینما صرفا سرگرمی نمیخواهد.»
سیفالله داد که به عنوان معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۷۶ بهمدت سه سال در راس مدیریت سینمای ایران بود، اعتقاد داشت: «باید کمک کنیم ۱۰۰ سال دیگر وقتی فرزندانمان جشن ۲۰۰ سالگی سینما را میگیرند، از همیاری کسانی که در ۱۰۰ سال گذشته دست داشتهاند، تشکر کنند و از بارقه پیشکسوتانشان در سینما امید بگیرند.»
فعالیت کارگردانی سیفالله داد به ساخت سه فیلم «زیر باران»، «کانیمانگا» و «بازمانده» خلاصه میشود اما دو اثر آخرش، از فیلمهای شاخص سینمای ایران بهشمار میآیند. او ۶ مرداد سال ۸۸ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.
سیفالله داد در مراسمی که آبان ماه سال ۸۷ برگزار شد، با اشاره به چشمانداز ۲۰ ساله که از سوی دولت ترسیم شده و آینده کشور را تا سال ۱۴۰۴ پیشبینی کرده است، میگفت: در این سند پیشبینی شده که ایران چه مسیری را باید طی کند و به کجا میرسد اما متاسفانه این مقوله تنها در شکل اقتصادی، صنعتی، علمی و سیاسی دیده شده و بحث فرهنگ در سند چشمانداز ۲۰ ساله مورد توجه نیست. او معتقد بود: معلوم نیست وضعیت فرهنگ و هنر ما در سال ۱۴۰۴ چگونه باشد؟! در حالی که اگر به گذشته ایران بنگریم با وجود تمام فرازونشیبها همواره کشور ما به واسطهی فرهنگ و هنرش شناخته شده و اگر امروز مدعی و صاحب تمدن هستیم به واسطه افرادی چون حافظ و سعدی و مولاناست.
این کارگردان تاکید داشت بر اینکه در این سند باید قبل از هر چیز چشمانداز فرهنگی کشور بررسی شود یعنی بدانیم که تا آن سال چه اندیشمندان، هنرمندان و خدمتگزارانی را به دنیا عرضه میکنیم و آیا مسیری که طی کردهایم درست است یا همه چیز در حد یک آرزو است.
سیفالله داد در حالی همواره از نگرانی و دغدغهاش پیرامون آینده فرهنگ و هنر سخن گفته بود که بازخوانی گفتههای او در دورهای که معاون سینمایی وزارت ارشاد بود نیز نشان میدهد دغدغه آینده همواره با او بوده است.
همان طور که در شهریور ۷۹ و در جشن ۱۰۰سالگی سینما، ضمن نگرانی از وضعیت سینمای ایران خطاب به سینماگران میگفت: ما کسانی هستیم که میدانیم کسانی دیگر، جشن ۲۰۰ سالگی سینما را برگزار خواهند کرد، پس باید بپرسیم سینمای کشور ما در ۱۰۰ سال دیگر در بین جهان چگونه است؟ و این سینما در ۱۰۰ سال دیگر چه خصوصیات و صفاتی باید داشته باشد؟
ایران عزیز در کارهایش نیازمند تلاش مضاعف همه است؛ همانطور که در ۲۰ سال پس از انقلاب توانستیم ۸۰ سال عقبماندگی سینما را جبران کنیم، باز باید تلاش کنیم که فرهنگ و هنجارها طوری جا بیفتد که از ایران یک کشور نستوه در دنیا بسازد.
کارگردان «بازمانده» معتقد بود: باید کمک کنیم ۱۰۰سال دیگر وقتی فرزندان ما جشن دویست سالگی سینما را میگیرند از همیاری کسانی که در این ۱۰۰سال گذشته دست داشتهاند، درود بفرستند و از بارقه پیشکسوتانشان در سینما امید بگیرند.
او در سال ۸۷ همزمان با مراسم بزرگداشت خود در دوازدهمین جشن خانه سینما میگفت: «مسائل جانبی روزبهروز سینما را بیشتر به تحلیل میبرد.»
سیفالله داد همچنین مطرح کرد: «بعد از فیلم «بازمانده» چند کار مستند و تدوین داشتهام اما آنچه مردم و خودم توقع داریم، ساخت فیلم سینمایی است که امیدوارم امسال کاری انجام دهم که خودم هم احساس رضایت کنم.»
او که طی سالهای ۷۶ تا ۸۰ در راس سینمای کشور به عنوان معاون سینمایی حضور داشته است، درباره تشکیل شورایعالی صنعت سینما در آن دوران توضیح میداد: «فلسفه تشکیل این شورا این بود که شرایطی فراهم شود تا در یک دوره پنج ساله دستاندرکاران سینما بهخصوص آنهایی که در ساخت فیلمهای خوب نقش دارند با مدیریت کلان سینما آشنا شوند و ظرف یک برنامه پنج ساله بخشهای مدیریتی غیرحاکمیتی را به تدریج تحویل بگیرند و در واقع این شورا وظیفه پارلمانی داشت.
سیفالله داد ششم مردادماه ۱۳۸۸ پس از سالها تحمل بیماری سرطان در ۵۴ سالگی از دنیا رفت و پیکرش در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد