10 - 08 - 2022
مخالفت مجلس با برگزاری الکترونیکی انتخابات
گروه ایران- بسیم لاله: انتخابات الکترونیک یا همان برگزاری الکترونیکی انتخابات از جمله مباحثی است که در چند ماهه اخیر دوباره مطرح و از مباحث مهم مربوط به تحولات اسفندماه ۹۴ شدهاند. در همین رابطه نمایندگان مجلس با برگزاری الکترونیکی انتخابات مخالفت کردند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان پرداختند و این طرح را اصلاح کردند. برخی رسانهها درباره طرح دیروز، خبری مبنی بر منتفی شدن انتخابات الکترونیکی منتشر کردند که از سوی قائممقام وزیر کشور این موضوع تکذیب شد.
مخالفت مجلس
نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی صبح دیروز مواد دیگری از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند و در مواد الحاقی «۴»، «۸»، «۹»، «۱۰»، «۱۱» و «۱۲» که در رابطه با مواردی در مورد برگزاری انتخابات الکترونیکی بود، با پیشنهاد محمدحسین فرهنگی حذف شدند. محمدحسین فرهنگی گفت: پیشنهادم میدهم این مواد که در رابطه با برگزاری الکترونیکی انتخابات است، حذف شود زیرا شورای نگهبان و وزارت کشور به هر تفاهمی که بخواهند در زمینه برگزاری الکترونیکی انتخابات برسند، میرسند و نیازی به مصوبه ندارد. به این ترتیب برگزاری الکترونیکی انتخابات از نظر مجلس منتفی شد البته ممکن است دولت یا شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات آمادگی داشته باشند و این موضوع را در انتخابات مجلس دهم در حوزههای انتخابیه اجرایی کنند.
موافقت وزارت کشور
در این حال، قائممقام وزیر کشور در واکنش به خبر برخی از رسانهها درباره مصوبه مجلس مبنی بر منتفی شدن انتخابات الکترونیکی مجلس گفت: آنچه نمایندگان مجلس درخصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب کردند، به منزله منتفی شدن انتخابات الکترونیکی نیست. حسینعلی امیری در واکنش به خبر صداوسیما با عنوان «الکترونیکی شدن انتخابات مجلس منتفی شد» این مطلب را بیان کرد. وی افزود: سختافزار مورد نیاز انتخابات الکترونیکی به تایید شورای نگهبان رسیده و هماکنون تجهیزات لازم در حال تولید است و نرمافراز آن نیز مراحل تست و آزمایش خود را طی کرده و به زودی به شورای نگهبان ارائه خواهد شد که بعد از این مرحله، درخصوص حوزههایی که قرار است انتخابات الکترونیکی در آن برگزار شود، با شورای نگهبان به تعامل و تبادلنظر خواهیم پرداخت.
مجوز برگزاری
سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه بنده در مجلس حضور داشتم، یادآور شد: یکی از نمایندگان اظهار داشت؛ با توجه به اینکه در تبصره «۷» ماده «۹» قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مجوز برگزار شدن انتخابات الکترونیکی وجود دارد، آنچه به عنوان مواد الحاقی به طرح یادشده در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی اضافه شده، دارای شان آییننامهای است و مطلقا به معنای عدم مجوز قانونی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی نسیت. امیری ادامه داد: در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و توافق بین وزارت کشور و شورای نگهبان اخذ رای و شمارش آرا در ۱۴ حوزه انتخابیه به صورت الکترونیکی انجام شد و نتایج انتخابات به تایید شورای نگهبان رسید و نامزدهای منتخب هماکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارند. وی اضافه کرد: بنابراین با وجود حکم تبصره «۷» ماده «۹» قانون انتخابات، شورای نگهبان نیز با اصل برگزاری انتخابات الکترونیکی مخالفتی ندارد. قائممقام وزیر کشور ادامه داد: بنابراین خبر خبرگزاری صداوسیما مبنی بر منتفی شدن انتخابات الکترونیکی مجلس دهم، تکذیب میشود.
کارت الکترونیک
در ماده الحاقی «۴» و تبصره آن که حذف شد، آمده بود: در انتخابات الکترونیکی پس از ثبتنام رایدهنده و بعد از تایید نماینده هیات نظارت، کارت الکترونیک مورد تایید نماینده فرماندار و ناظر صادر و تحویل رایدهنده میشود. در تبصره آن نیز آمده بود: با توجه به انجام تمامی بازبینیها توسط سامانه و عدم وجود تعرفه کاغذی و صدور کارت الکترونیکی، نیاز به اخذ اثر انگشت از رایدهنده نیست. نمایندگان همچنین ماده الحاقی «۵» را نیز حذف کردند. در ماده الحاقی«۵» آمده بود: در انتخابات الکترونیکی پس از اعلام رسمی پایانه رایگیری، شمارش آرا با دستور نماینده فرماندار و هیات نظارت با امضای الکترونیکی آنها توسط دستگاه الکترونیکی انجام میشود. نمایندگان همچنین ماده الحاقی «۸» را نیز حذف کردند. بر این اساس در ماده الحاقی «۸» تصریح شده بود که در صورت اختلال الکترونیکی در یک شعبه اخذ رای یا یک صندوق با پیشنهاد رییس شعبه و تصویب فرماندار و تایید هیات نظارت حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت غیرالکترونیکی انجام میشود.
سامانه اتوماسیون
مواد الحاقی «۹»، «۱۰»، «۱۱» و «۱۲» نیز حذف شد. در ماده الحاقی «۹» آمده است: در انتخابات الکترونیکی تمامی فرآیندهای انتخابات شامل فرآیندهای قبل از روز اخذ رای و فرآیندهای روز اخذ رای و فرآیندهای بعد از روز اخذ رای از طریق سامانه جامع اتوماسیون انتخابات و به صورت الکترونیک انجام میشود. در ماده الحاقی «۱۰» نیز آمده است: افرادی که قادر به استفاده از دستگاه الکترونیکی نباشند با تایید رییس شعبه و ناظر شورای نگهبان میتوانند فردی را برای اخذ رای به همراه داشته باشند. ماده الحاقی «۱۱» نیز به کارشناس فنی الکترونیکی با تایید رییس شعبه و هیات نظارت اجازه میداد به منظور رفع اشکالات احتمالی دستگاه الکترونیکی اخذ رای در شعبه حضور داشته باشد. در ماده الحاقی «۱۲» نیز آمده است: در تمامی جرایم و تخلفات انتخاباتی موضوع این قانون که ورقه رای یا اسناد انتخاباتی موضوع حکم قرار گرفته است، در صورت برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک کدها و اسناد الکترونیکی معادل اسناد کاغذی مشمول همان احکام هستند.
تخلفات الکترونیکی
در تبصره ماده الحاقی«۱۲» هم آمده بود: در مورد تخلفات انتخابات الکترونیکی قاضی میتواند حسب مورد متخلف را به مجازات یادشده در این قانون یا مجازاتی که در قانون جرایم رایانهای مصوب پنجم خردادماه ۱۳۸۸ مقرر است، محکوم کند. نمایندگان همچنین با توجه به تبصره «۳» ماده «۲۰۱» آییننامه داخلی که در آن ذکر شده بود وقتی موادی از یک قانون حذف میشود و اگر این مواد اثربخشی آن قانونی را از بین ببرند آن بخش مربوط به قانون از حیز انتفاع خارج خواهد شد، ماده الحاقی «۶» و «۷» این قانون را نیز حذف کردند. در مواد الحاقی «۶» آمده بود: پس از پایان انتخابات بلافاصله صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیات نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه تعیین میشود و نسخه چاپی آن در پنج نسخه تهیه میشود که یک نسخه نزد هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه میماند و بقیه برای هیات نظارت بر انتخابات مزبور و وزارت کشور (دو نسخه) و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال میشود. در ماده الحاقی «۷» هم پس از شمارش آرا صندق الکترونیکی و صندوق ثبت با نظارت ناظری پلمب شده و همراه نسخه چاپی صورتجلسه الکترونیکی نتیجه انتخابات برای بخشداری و فرمانداری مرکز حوزه انتخابایه ارسال میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد