27 - 02 - 2018
مترو به شدت زیانده شده است
ایلنا-عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحران مالی و زیاندهی مترو گفت: مترو به علت کمبود قطار نمیتواند از همه ظرفیت و زیرساختهای خود استفاده کند و در همین راستا در خدماتدهی با مشکل روبهرو شده است.
محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به از کار افتادن یک دستگاه قطار در خط یک مترو در هفته گذشته، با بیان اینکه مترو از نظر مالی با کمبود اعتبار روبهرو است، اعلام کرد: در حال حاضر به دو هزار واگن نیاز داریم، بسیاری از قطارها قدیمی شدهاند و نزدیک به ۲۳۰ واگن در تعمیرگاه هستند. مترو به علت کمبود قطار نمیتواند از همه ظرفیت و زیرساختهای خود استفاده کند و در همین راستا در خدماتدهی با مشکل روبهرو میشود.
سوءاستفاده چین از تحریمها
علیخانی با اشاره به تاثیر تحریمها در حوزه مترو گفت: در گذشته تحریمها باعث شده بود، همه چیز چند برابر قیمت به ایران برسد، بیشتر قطعات از چین وارد میشد آنها هم از این مساله سوءاستفاده میکردند و از آنجایی که میدانستند ایران دچار مشکل است همه چیز را به ما گرانتر میفروختند.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه اگر قطارهای جدید وارد نشوند، باید منتظر اتفاقات این چنینی بیشتر بود، اضافه کرد: اگر قطار جدید نیاید، طبیعی است که با مشکل مواجه میشویم، چرا که هر چه جلوتر میرویم قطارها فرسودهتر میشوند همین امروز با کمبود قطار روبهرو هستیم و اگر قرار باشد؛ همین تعداد قطار هم به علت فرسودگی خارج شوند، فاصله بین دو ایستگاه باز هم افزایش خواهد یافت.
در خط فرودگاه امام خمینی فقط یک قطار کار میکند
علیخانی در ادامه به بحران برف و کولاک در تهران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه اگر مترو امکانات بیشتری داشت معضلات به آن حد نمیرسید، گفت: در خط فرودگاه امام خمینی فقط یک قطار کار میکند به همین دلیل زمانی که در تهران برف و کولاک شد، مردم در فرودگاه ماندند و برخی تاکسیها از مردم سوءاستفاده کرده و تا یک میلیون کرایه گرفتند. اگر قطار به اندازه کافی بود نمیتوانستند سوءاستفاده کنند.
او با اشاره به معضلات خط فرودگاه بینالمللی امام خمینی ادامه داد: هر فرد باید ۹۰ دقیقه در ایستگاه منتظر بماند تا بتواند سوار قطار شود و یکی از خطوطی که به شدت نیاز به قطار دارد، همین خط است و هر یک قطاری که از خط خارج میشود، طبیعی است که به شدت به مترو فشار میآید.
مترو در حال حاضر به شدت زیانده است
علیخانی در واکنش به این سوال که پس درآمد حاصل از بلیت مترو خرج چه میشود، گفت: مترو در حال حاضر به شدت زیانده است، از سوی دیگر در مدیریت شهری گذشته چندین هزار نیرو به صورت بیرویه استخدام شدند و خود به خود بخش زیادی از اعتبارات صرف هزینه جاری و حقوق در مترو میشود و اگر هم چیزی باقی بماند صرف تعمیرات میشود. او با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مترو سودده است، گفت: بخش خصوصی در بسیاری از کشورها در مترو سرمایهگذاری میکند و خودش مدیریت کرده و قیمتها را کنترل میکند و قیمتهایش توجیه اقتصادی دارد اما برای ما قیمتها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.
مخالفت دولت با افزایش قیمت بلیت مترو
عضو شورای شهر با اشاره به مخالفتهایی که در تهران با افزایش قیمت بلیت میشود، ادامه داد: اگر ما بلیت مترو را کمی افزایش دهیم به شدت با مخالفت مواجه میشود، جالب است آنجایی که مربوط به حملونقل است نباید قیمتها را زیاد کرد اما از آن سو دولت آنجا که دست خودش باشد هر جور بخواهد عمل میکند. قیمت دلار در این مدت به شدت نوسان داشته و شاهد بودیم در عرض یک دقیقه هزار تومان افزایش داشت اما وقتی پیشنهاد دادیم قیمت بلیت از ۸۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یابد اعلام کردند زیاد است. این عضو شورای شهر با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تعمیر قطارهای مترو وجود دارد، تصریح کرد: قطعه بوژی در داخل کشور ساخته نمیشود و برای تعمیر آن هم با مشکل روبهرو هستیم به هر حال برخی از این قطعات وارد میشوند و فقط برخی قابل تعمیر است و باید قطعات دوباره از خارج خریداری شده و وارد شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد