سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری:

ما به رهاسازی قیمت بلیت هواپیما اعتقاد نداریم

گروه مسکن
کدخبر: 589412
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از اضافه شدن ۲‌هزار صندلی به ظرفیت پروازی کشور در دولت چهاردهم خبر داد و تأکید کرد که این افزایش ظرفیت با خرید هواپیما و بازگشت ناوگان به چرخه پروازی محقق شده است.
ما به رهاسازی قیمت بلیت هواپیما اعتقاد نداریم

جهان‌صنعت– سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری از اضافه شدن ۲‌هزار صندلی به ظرفیت پروازی کشور در دولت چهاردهم خبر داد.

ابوذر شیرودی در دومین روز از نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک در نشست خبری افزود: خرید هواپیما، انجام نقل‌وانتقالات و صدور مجوزهای پرواز این ۲‌هزار صندلی جدید در دولت چهاردهم اتفاق افتاده است.

او گفت: این تعداد صندلی در قالب هشت هواپیما است که به ناوگان اضافه شده و علاوه بر آن به تازگی هواپیماهایی که پیشتر از چرخه پروازی خارج شده بودند، مجدد به چرخه بازگشتند.

شیرودی خاطرنشان کرد: روز گذشته نخستین پرواز هواپیماهای پهن پیکر با موفقیت انجام شد.

شیرودی ادامه داد: مهم‌ترین رسالت سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی پروازها و امنیت هوایی است و تلاش می‌کنیم که ایمنی رو فدای مصلحت نکنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: حوزه حمل‌ونقل هوایی در لبه فناوری‌ها قرار دارد و به همین دلیل در جبهه اول تحریم‌هاست، با این حال توانست خود را حفظ کند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی خاطرنشان کرد: امروز و در شرایط تداوم تحریم‌ها به توانمندی‌های خوبی رسیده‌ایم، به طوری که به لحاظ تعمیر و نگهداری هواپیما قادر به حفظ هواپیمای موجود خودمان هستیم و حتی از کشورهای همسایه، روسیه و ونزوئلا درخواست برای انجام تعمیر و نگهداری هواپیماهای آنها در داخل کشور وجود دارد.

او بیان داشت: اولویت بعدی ما در این سازمان توسعه ناوگان است و تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خصوصی و سایر پتانسیل‌ها برای تولید هواپیما و سایر پرنده‌ها استفاده کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: از ظرفیت شرکت‌های خصوصی و توان آنها برای وارد کردن ناوگان جدید به کشور استفاده می‌کنیم.

او اضافه کرد: همچنین در برنامه داریم تا از ظرفیت صندوق حمل‌ونقل استفاده کرده و وام و تسهیلات به بازیگران دولتی و خصوصی این صنعت بدهیم.

شیرودی خاطرنشان کرد: طی هفته‌های آینده از مشوق‌هایی در حوزه هوایی و صندوق حمل‌ونقل رونمایی خواهیم کرد.

او در ادامه درخصوص نرخ بلیت هواپیما و گران شدن آن اظهار داشت: قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت اعلام کرده که قیمت بلیت باید به سمت آزادسازی برود. با این حال ما به رهاسازی قیمت اعتقادی نداریم.

شیرودی گفت: ۹۰‌درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، بر این اساس تغییرات نرخ ارز به‌شدت روی قیمت بلیت تاثیرگذار است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه تلاش کردیم تا نرخ ارز شرکت هواپیمایی به تالار دوم نرود اما موفق نشدیم، ادامه داد: هم‌اکنون پیشنهادات خود را در این زمینه به وزارت راه‌وشهرسازی فرستاده‌ایم و مجلس نیز نظراتی دارد و به زودی در این زمینه به یک جمع‌بندی خواهیم رسید.

او گفت: با افزایش این تعداد صندلی، برآورد می‌شود چنانچه تحریم‌های اروپا نیز برداشته شود در حوزه بین‌المللی برای جابه‌جایی مسافران مشکل نداشته باشیم. شیرودی گفت: مشکل اصلی ما در داخل است که نیازمند هواپیمایی با برد کوتاه و متوسط هستیم، هرچند استفاده از ایرتاکسی‌ها و هواپیماهای کوتاه‌برد تا حدودی آغاز شده است.

شیرودی تصریح کرد: در همین چارچوب، قرارداد خرید چند فروند هواپیمای ایرباس‌۳۴۰ از طریق یک شرکت واسط و با طرف خارجی منعقد شد و فرآیندهای مربوطه انجام گرفت اما در ادامه اعلام شد که در مقطع زمانی مذکور، نیازی به خرید هواپیمای جدید وجود ندارد و در نهایت، پرونده این خرید بسته شد.

او تاکید کرد: تجربه نشان می‌دهد چنانچه توسعه ناوگان هوایی یک شرکت به ‌درستی دنبال نشود در سال‌های بعد با کاهش شدید تعداد هواپیماهای عملیاتی مواجه خواهد شد؛ موضوعی که نمونه‌های آن در صنعت هوایی کشور قابل مشاهده است.

شیرودی با اشاره به تعداد هواپیماهای فعال کشور اظهار کرد: تعاریف مختلفی از «ناوگان فعال» وجود دارد. بخشی از هواپیماها عملیاتی هستند و بخشی دیگر قابلیت عملیاتی شدن دارند. در حال حاضر حدود ۱۵۰‌فروند هواپیما در کشور وجود دارد که به ‌صورت مستمر وارد چرخه تعمیر و نگهداری و به تدریج به ناوگان عملیاتی اضافه می‌شوند.

سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ساختار مدیریتی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: این شرکت به ‌صورت مستقیم ذیل مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره می‌شود اما از نظر صدور مجوزها و نظارت‌های فنی و ایمنی، تحت‌نظارت سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد. اگر قرار باشد شرکت هواپیمایی آسمان دوباره به روزهای اوج خود بازگردد، تصمیم‌گیری در این خصوص باید در سطح وزارت رفاه انجام شود و سرمایه‌گذاری لازم، چه در حوزه خرید هواپیما و چه در زمینه بازگرداندن هواپیماهای غیرعملیاتی به چرخه پرواز، صورت گیرد.

او درخصوص تاسیس ایرلاین‌های جدید اظهار داشت: مطابق قانون حداقل تعداد هواپیمای لازم برای تاسیس ایرلاین سه فروند است که احتمالا آن را تا پنج فروند افزایش بدهیم اما این بدان معنا نیست که اگر فعالان صنعت هوایی تعداد کمتری در اختیار داشتند نتوانند به تاسیس ایرلاین بپردازند و این مهم با جوینت شدن شرکت‌ها امکان‌پذیر است.

وب گردی