25 - 01 - 2023
ماجرای گرانی بلیت هواپیماها
«جهانصنعت»- روز دوشنبه سوم بهمنماه رییس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی هشت شرکت متخلف هواپیمایی خبر داد.
غلامرضا صالحی گفت: در پی اخبار و گزارشهای مردمی مبنی بر افزایش خودسرانه نرخ فروش بلیت هواپیما، تخلف هشت شرکت از طرف شعب ملی سازمان تعزیرات حکومتی محرز تشخیص داده شد. او افزود: چهار شرکت که مبادرت به ارائه و فروش بلیت میکردند به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان و چهار شرکت هواپیمایی هم به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان جمعا به میزان یکصد و ۱۹ میلیارد تومان در حق صندوق دولت محکوم شدند. رییس شعبه مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: این هشت شرکت علاوه بر میزان محکومیتی که در حق صندوق دولت داشتند به اعاده نرخ برابر نرخهای مصوبی که از ناحیه سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان داشتند مکلف شدند.
با گذشت تنها یک روز از صحبتهای صالحی مبنی بر اعمال جریمه برای شرکتهای متخلف هواپیمایی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از افزایش رسمی ٣٠ درصدی بلیت هواپیما خبر داد.
مقصود اسعدیسامانی در نشست خبری روز سهشنبه چهارم بهمنماه با بیان اینکه بر اساس قانون آزادسازی بلیت هواپیما قیمت بلیت تا ٣٠ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: افزایش ٣٠ درصدی بلیت هواپیما غیرقانونی نیست.
او با اشاره به عملکرد شرکتهای هواپیمایی در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته ایرلاینهای داخلی ١٧٠ هزار و ١٢۵ پرواز داخلی انجام دادند که مجموع آن به ٢٧٧ هزار و ٧١٠ساعت پرواز میرسید. همچنین ٢١ میلیون و ٧۶ هزار و ۶٨۴ صندلی برای جابهجایی ١۵ میلیون و ۶۵٠ هزار و ٢٢٨ نفر عرضهشده و ضریب اشغال صندلی ٧۵ درصدی بود. همچنین در پروازهای خارجی ۴ میلیون و ۵۵۶ هزار و ٢٣٧ صندلی با ضریب اشغال ۶٩ درصد صندلی به مسافران عرضه شد. اسعدی سامانی با اشاره به بدقولی دولت نسبت به اقدام ایرلاینها برای کاهش قیمت بلیت در سال گذشته گفت: سال گذشته شرکتها تا ١۵ درصد نرخ بلیت را کاهش دادند و قرار بر این بود که دولت بابت این اقدام داوطلبانه ایرلاینها تسهیلاتی از جمله ارز نیمایی در اختیار شرکتها قرار دهد و همچنین عوارض فرودگاهی ریالی شود، اما این تسهیلات ارائه نشدند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه در عین حال هزینه ایرلاینها از جمله نرخ دستمزد و هزینههای تامین قطعات افزایش یافت، ادامه داد: واردات قطعات با ارز ۴٢٠٠ تومانی انجام میشد اما به نرخ ETS تغییر پیدا کرد و همچنین با افزایش قیمتهای جهانی مواجه شدیم. با توجه به تمام این عوامل بهار امسال درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را به شورای عالی هواپیمایی دادیم. او تاکید کرد: افزایش قیمت بلیت در شورای عالی به تصویب رسید و قرار بر این شد که مرحوم قاسمی هماهنگیهای لازم با دولت را انجام دهد، اما اعلام شد که افزایش بلیت هواپیما پس از پایان سفرهای اربعین اعمال شود که پس از سفرهای اربعین هم به اجرا نرسید و بعد از آن هم به تغییر وزیر برخوردیم و با فوت مرحوم قاسمی کار روی زمین ماند.
اسعدیسامانی تاکید کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده و در جلسه کارشناسی آن هم با افزایش قیمت بلیت موافقت شد. او با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم و ششم قیمت بلیت هواپیما آزاد و شناورشده، ادامه داد: پیشنهاد افزایش قیمت بلیت تا ۴٠ درصد داده شده بود، اما شورا با افزایش ٣٠ درصدی موافقت کرد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: ظاهرا این میزان افزایش قیمت بلیت در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسیده و موارد قانونی را هم به دادستانی اعلام کردهایم و باید توجه داشت که قرار نیست هزینههای حملونقل هوایی را عامه مردم بپردازند. مشکلی با دادستانی نداریم و تابع قانون هستیم و این افزایش قیمت بلیت مصوبه شورای عالی هواپیمایی است، اما شورا هنوز این افزایش قیمت را ابلاغ نکردهاست.
او تاکید کرد: در سال ۹۹ شرکت ایرانایر بابت نرخهای تکلیفی بلیت هواپیما ۱۴۰۰ میلیارد تومان زیان داشت که این زیان از جیب همه مردم پرداخت میشود.
اسعدیسامانی با بیان اینکه ٩٠ درصد پروازهای ایرلاینها زیانده هستند، اظهار کرد: به دلیل همین مشکلات امروز از ٣٣٠ فروند هواپیمای موجود حدود ١٧۵ فروند هواپیما فعال هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد