7 - 06 - 2021
لغو روادید گروهی ایران و روسیه
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی روز ۱۶ خرداد برای امضای تفاهمنامه لغو روادید گروهی گردشگری بین دو کشور ایران و روسیه به این کشور سفر کرد. این موضوع از سال ۹۴ مطرح بود.
حال آنکه این پیشنهاد از سوی وزارت امور خارجه و سفارت کشورمان در مسکو با توجه به تجربه لغو روادید روسیه با چین مطرح شد.
سپس در تاریخ ۸ فروردین ۱۳۹۶ موافقتنامه لغو روادید میان دو کشور به امضای طرفین رسید و اولین نشست کمیته فنی همکاریهای مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با موضوع بررسی فرآیند لغو روادید گروهی از گردشگران دو کشور در نوزدهم شهریور ماه ۱۳۹۹ برابر با ۹ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شد. با این همه راهنمایان سفر روسیه و تورلیدرهای گردشگری خروجی به مقصد این کشور، میگویند که برای سفر به هر کدام از شهرهای روسیه ویزای جداگانه لازم است. اما نکته مهم در این میان جذب گردشگران روسی است. دولت دوازدهم بارها تبلیغات و اعلام کرد قصد دارد گردشگران روسی را جذب کند، گردشگران روسی به سفر به ایران علاقهمند هستند و معاونت گردشگری چه زحمتها که نمیکشد تا بتواند روسها را به ایران جذب کند. اما نکته مهم و فراموششده آن است که اکثریت گردشگران روسی جوانها هستند که کمترین علاقهای به گردشگری فرهنگی- فعالترین حوزه گردشگری ایران در سفرهای ورودی- ندارند بلکه گردشگران تفریحی هستند که به ساحل، آفتاب گرفتن و حضور در مناطق گرمسیری علاقهمندند. در واقع این گروه از گردشگران مشتریان آفتاب هستند و تفاوتهای فرهنگی بسیاری با ایرانیان دارند، در نتیجه قوانین و فرهنگ ایران برای آنها دست و پا گیر است. به همین روی کشورهای همسایه را به ایران ترجیح میدهند. پلاژهای ایران نیز از امکانات چندانی برای پذیرایی از گردشگران خارجی برخوردار نیستند.
به هر روی طبق توافق اولیه بین دو کشور ایران و روسیه، قرار شد که روادید برای گروههای از ۵ تا ۵۰ نفر و با تایید از سوی آژانسهای دو کشور، لغو شود. بر همین اساس طرفین امضای تفاهمنامه برای لغو روادید گروهی گردشگری را در اولویت خود قرار دادند که به همین منظور، علیاصغر مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشورمان به دعوت آژانس فدرال گردشگری روسیه عازم مسکو شد. اما ایران برای استفاده از این فرصت لغو روادید و جذب گردشگر از کشور همسایهای که با ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت، سالانه ۵۰ میلیون نفر را به قصد گردشگری روانه کشورهای مختلف میکند و از نظر میزان خروج گردشگر جزو هشت کشور اول جهان قرار دارد، باید سهم و گروه هدف خود را که گردشگران فرهنگی، تاریخی و طبیعتگردها هستند، شناسایی کند و برنامهای دقیق در راستای معرفی جاذبههای گردشگری و تاریخی به این گروه ارائه دهد.
از سوی دیگر روسیه جز ۹ کشور اول بازار هدف ایران برای جذب گردشگر انتخاب شده است. باید دید با این همه تبلیغات، معاونت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری چه میزان در جذب گردشگران روسی موفق هستند.
انگیزه روسها از سفر به ایران
در شرایطی برای لغو روادید میان ایران و روسیه تبلیغات میشود که هیچ تحقیقی روی گردشگران روس صورت نگرفته است، چراکه اگر تحقیق شده بود مسوولان گردشگری درمییافتند که روسها گردشگران تفریحی هستند و نه فرهنگی، هدف آنها از سفر به کشورهای خاورمیانه استفاده از آفتاب است که در ایران چنین امکانی وجود ندارد. در صورتی که کشورهایی مانند ترکیه، امارات، قطر و دیگر کشورهای همسایه شرایط استفاده از آفتاب و حمام آفتاب را بدون محدودیت در پلاژهای ساحلی برای روسها فراهم کردهاند.
لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: در قدم ابتدایی ما منتظر سفر آقای وزیر به روسیه و امضای تفاهمنامه لغو روادید گروهی بودیم، اما در این بین هم بیکار ننشستهایم و برنامههایی که لازمه عملیاتی شدن جذب گردشگر از روسیه است را مورد بررسی قرار دادهایم. او درباره این برنامهها توضیح میدهد: در جلسهای که با فعالان بخشخصوصی روسیه داشتیم، تاکید شد که باید در مورد انگیزه روسها از سفر به ایران تحقیق کنیم. در این مدت برنامههای زیادی در راستای معرفی جاذبههای ایران به روسها ارائه و مطرح شد.
به همین دلیل اقداماتی همچون به وجود آوردن تعامل و هماهنگی و ایجاد بستر برای برقراری تعاملات نزدیک میان بخشهای خصوصی دو کشور، اضافه کردن زبان روسی به وبسایت اطلاعرسانی Visit Iran، هماهنگی میان تمام دستگاهها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی ذیربط، طراحی بستههای سفر بازدید از میراث جهانی ثبتشده در ایران با هدف جذب سهم بیشتری از گردشگران روسی، نظارت بر فعالیت بخش خصوصی و دفاتر خدمات مسافرتی، بهرهگیری از نیروی انسانی مسلط به زبان روسی با توجه به تدریس رشته زبان و ادبیات روسی در دانشگاههای معتبر جمهوری اسلامی ایران و ارائه تسهیلات به آنها در راستای تربیت راهنماهای گردشگری روسزبان در دستور کار قرار گرفت.
تبلیغات محیطی در بیلبوردهای روسیه
مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همچنین به برنامههای معاونت گردشگری در حوزه تبلیغات و بازاریابی اشاره کرد و از حضور فعال در نمایشگاههای اصلی گردشگری دو کشور، برگزاری تور آشناسازی ویژه اصحاب رسانه و تورگردانان فعال کشور روسیه، انجام تبلیغات رسانهای از طریق تلویزیون ملی و شبکههای تخصصی گردشگری روسیه، انجام تبلیغات محیطی مستمر در بازار روسیه از طریق تابلوهای تبلیغاتی نام برد.
او همچنین از همکاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای برگزاری شبهای فرهنگی اشاره کرد.
جذب ۱۰۰ هزار گردشگر روس
طی سه سال اول
اژدری در پاسخ به این سوال که هدفگذاری معاونت گردشگری برای چه تعداد گردشگر روس و طی چند سال است؟ گفت: طبق آمار در سال ۹۷ تعداد گردشگران ورودی از روسیه به ایران ۳۲ هزار و ۴۱۵ نفر بوده که این تعداد در سال ۹۸ با رشد حدود ۱۲ درصدی به ۳۶ هزار و ۱۹۵ نفر رسید. طبق پیشبینیهای ما و بر اساس طرح اقدام نوشتهشده، جذب حدود ۱۰۰ هزار گردشگر روس به ایران در سه سال اول برنامه و افزایش آن با شیب ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سالهای بعدی را شاهد خواهیم بود و با توجه به رشد ۱۲ درصدی که در سال ۹۸ داشتیم این هدفگذاری دور از دسترس نیست و محقق میشود. اما برای رسیدن به این هدفگذاری معقول که دور از دسترس هم نیست، ترکیه یکی از سرسختترین رقبای ایران و یکی از اولین گزینههای گردشگران روس محسوب میشود.
در حالی که طی سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۲ هزار و ۴۱۵ نفر روس به ایران آمدند سهم ترکیه ۵ میلیون و ۹۰۱ هزار نفر و ۱۸۲ برابر ایران بوده است.
اژدری در این باره بر این اعتقاد است که ایران برای جذب گردشگران روس دارای پتانسیلهای زیادی ازجمله جاذبههای تاریخی، فرهنگی، تجاری و ورزشی (اسکی و…) است و با برنامهریزی و آشنایی روسها با این جاذبهها میتوانیم استفاده حداکثری از گردشگران روسی را داشته باشیم.
به گفته مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی به دلیل استقبال گردشگران روسیه که در گذشته به ایران سفر کردهاند و دید مثبت آنها نسبت به کشورمان همچنین با تبلیغات موثر و شناساندن محصولات گردشگری مورد توجه روسها میتوان بخشی از بازار روسیه را در اختیار گرفت.
سخن آخر
روسیه نیز برای جذب گردشگران ایرانی تلاش میکند و هدف از لغو روادید گروهی بین ایران و روسیه جذب هرچه بیشتر گردشگران روسیه است. اما برخلاف تمامی ادعاهای مسوولان ایرانی، روسیه به مراتب موفقتر بوده است. ایران در جذب روسها به موفقیت چندانی نرسیده است چراکه تلاش نکرده جامعه هدف خود را بشناسد و با شناخت کافی، امکانات مورد نیاز برای توریستهای همسایه را فراهم کند.
روسیه در تابستان از نظر آب و هوا، طبیعت، امکاناتی که در اختیار مسافران قرار میدهد و همچنین ارزان بودن سفر به این کشور بهدلیل کاهش ارزش ارز آن میتواند مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی به شمار رود.
ایران نیز کشور ارزانی است اما خط قرمزهایی دارد که روسها را از سفر به کشورمان منصرف میکند. سالها پیش زمزمههایی مبنی بر ایجاد یک منطقه آزاد برای توریستهای خارجی ازجمله روسی شنیده میشد.
در این منطقه آزاد توریستهای خارجی میتوانستند به راحتی حمام آفتاب بگیرند و از امکانات در آزادی استفاده کنند اما به دلایلی سرنوشت این منطقه آزاد نامعلوم است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد