22 - 06 - 2022
لزوم حل ضعفهای سازمان توسعه تجارت
مهر- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ساختار سازمان توسعه تجارت ضعفهای اساسی دارد، گفت: از جمله اقدامات موثر این حوزه افزایش بودجه سازمان توسعه و ارسال رایزنهای اقتصادی است.
بنابر اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، یکی از بهترین راههای جلوگیری از ایجاد ناترازی ارزی، توسعه صادرات رسمی است؛ البته این فرآیند باید به گونهای صورت پذیرد که تحریمها نتواند بازگشت ارز حاصل از صادرات را تحت تاثیر قرار دهد؛ چراکه تنها در این صورت است که کشور میتواند نیازهای اساسی مردم را تامین کرده و نهادههای لازم تولید را وارد کشور کند. اما متاسفانه ضعف سازمانهای مرتبط با این موضوع باعث شده است که نتوانیم در این خصوص نتایج قابل قبولی را به دست آوریم. در همین رابطه حسن مرادی کارشناس اقتصادی گفت: سازمان توسعه تجارت ضعفهای بنیادی و اساسی دارد و تا زمانی که این ضعفها حل نشود، سازمان قادر به حل مشکلات صادراتی کشور نخواهد بود؛ از جمله این ضعفها میتوان به عدم شناخت نسبت به جامعه مخاطب و سلیقه مشتری و همچنین عدم تخصص و تسلط کارشناسان سازمان به حوزههای کاری خود اشاره کرد.
این کارشناس اقتصادی علت دیگر ضعف عملکرد سازمان توسعه تجارت را کمبود بودجه آن دانست و گفت: یکی از معلولهای کمبود بودجه، خود را در تامین نیازهای رایزنهای بازرگانی نشان میدهد که از جمله وظایف این افراد دفاع از ارزشهای اقتصادی کشور است.
وی درباره تخصص کارشناسان سازمان عنوان کرد: درصورتیکه افرادی جهت صادرات کالا به مشاوره نیاز داشته باشند باید شخص متخصصی در سازمان مشورتهای لازم را مطابق با آخرین شناخت خود از بازارهای جهانی و رقبای صادرکننده به آنها ارائه دهد که متاسفانه در حال حاضر کارشناسان سازمان توانایی لازم را در این زمینه ندارند.
وی گفت: در جهت موفقیت در حوزه صادرات غیرنفتی در تمام زمینهها باید کار جدی و سازنده انجام شود؛ از جمله اقدامات موثر این حوزه افزایش بودجه سازمان جهت اعزام رایزنهای فرهنگی، برپایی نمایشگاههای محلی در سایر کشورها و تجهیز شدن نمایشگاههای بینالمللی داخلی است؛ از همین رو تا زمانی که این حداقلها فراهم نشود نباید انتظار حداکثری از این حوزه داشته باشیم.
مرادی تبلیغ، بستهبندی، کیفیت و استاندارد کالا را شاخصهای بسیار مهمی برای صادرات خواند و بیان کرد: به طور مثال در رابطه با تضمین خدمات کالاهای صادراتی آیا اینچنین است که این کالاها را جهت تعمیر و تعویض مورد پوشش قرار دهیم یا اینکه بعد فروش این کالا دیگر به مشتریان و نیازهای آنها توجه نمیکنیم.
این کارشناس اقتصادی همچنین تصریح کرد: بنابراین بازار صادراتی پاسخگو در تمام رشتهها بسیار بااهمیت بوده و صادرکنندگان نباید فقط به منافع فعلی خود اهمیت دهند؛ بلکه عملکردشان باید به گونهای باشد که تا چند نسل آینده از بازار صادراتی ایران استفاده کنند؛ به همین جهت برای موفقیت بیشتر در صادرات کالا نیاز است که تدابیری در اینخصوص اندیشیده شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد