19 - 12 - 2019
لزوم اطلاعرسانی درباره دخل و خرج شهر
رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر گفت: حق شهروندان تهرانی است که از جزئیات نحوه اداره شهر به ویژه در حوزه مالی مطلع شوند. از همین رو است که گزارش تلفیق بودجه سال ۹۳ توسط حسابرس شهرداری در دو جلسه در صحن شورا مطرح شد. در ادوار گذشته گزارشهای تلفیق بودجه سالانه در جلسات غیرعلنی مطرح میشد، اما با توجه به راهبرد شفافسازی در شورای پنجم اینگونه امور در جلسات علنی و با حضور خبرنگاران مطرح میشود. برخی بندهای این گزارش مهم است و شامل تعهدات و حقوق مالی نسبتا مالی بالایی است که در سال مالی ۹۳ توسط متولیان وقت برای شهر و شهرداری تهران ایجاد شده است. بخش دیگر، بندهایی با اهمیت کمتر است.
حسن رسولی در رابطه با گزارش ارائه شده از سوی شهرداری درباره تلفیق بودجه سال ۹۳ گفت: علاوه بر اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه که در واقع نقش پیشجلسه مجمع شهرداری را ایفا میکند، این گزارش ارائه شد، به شهرداری وقت بیشتری دادیم تا پاسخ تکمیلتری به این گزارش دهد و نظرات خود را مطرح کند. جمعبندی کمیسیون برنامهوبودجه مطرح میشود و اگر پیشنهاد کمیسیون بعد از طی مراحل دوگانه، طرح بندهای مهم توسط حسابرس و پاسخ شهرداری و سپس جمعبندی کمیسیون مورد تایید اعضای شورای شهر قرار گیرد، گزارش تلفیق مالی سال ۹۳ شهرداری به تصویب شورای شهر میرسد، در غیر این صورت به شهرداری برگشت داده میشود.
وی ادامه داد: بعد از این مرحله در اختیار هیات رییسه شورای شهر تهران است که درباره موارد تخلفی مهم به ویژه مواردی که ثابت شود در گزارشات تلفیق سالهای بعد مورد رسیدگی قرار نگرفته است چه اقدامی صورت گیرد. گزارش تلفیق مربوط به ابتدای فروردین تا پایان اسفند است، اما ممکن است برخی از بندهایی که حسابرس در گزارش تلفیق سال ۹۳ اعلام کرده در گزارش تلفیق سال ۹۴ مورد بررسی قرار گیرد. قطعا درباره آن دسته از تخلفات احتمالی که طی سالهای بعد براساس گزارش حسابرسان رسمی سنواتی مورد بررسی قرار نگرفته باشد، ریاست شورا این اختیار را دارد که موارد تخلف را به مراجع ذیربط ارجاع دهد.
رسولی با بیان اینکه گزارشات بودجه از جمله گزارش تفریق بودجه و گزارش تلفیق از مهمترین ابزارهای نظارتی شورای شهر است، افزود: از طریق این گزارش مردم به ویژه کارشناسان ذی ربط میتوانند در جریان سیر اقدامات مالی شهرداری در سال قرار گیرند. هفتاد درصد پاسخهای شهرداری قانعکننده نبود.
رسولی در ادامه بر لزوم ارائه گزارشات مالی سالهای مختلف هم تاکید کرد و گفت: ممکن است در سنوات بعدی نسبت به بندهای مختلف گزارش تغییر و تحولات مثبت و منفی صورت گرفته باشد، در نتیجه شهرداری باید نسبت به ارائه به موقع و پیوسته این گزارشات اقدام کند. با گزارش تلفیق بودجه یک سال نه میتوان اظهارنظر کلی کرد و نه اظهارنظر موردی و در حقیقت یک روزنه ورود برای یک استدلال صحیح است.
وی درباره این نکته که بررسی گزارش در صحن شورا نظم خاصی ندارد و گفته میشود اعضا نسبت به واکنش شهردار اسبق نگرانیهایی دارند که باعث میشود در مواجهه با این گزارش با احتیاط برخورد کنند، گفت: اگر با یک نگاه حرفهای به آن دقت شود این برداشت استنباط نمیشود. امر حسابرسی یک امر فنی و تخصصی است و ادبیات خاص خود را دارد. به علاوه قوانین بالادستی نیز فرآیندها، الزامات، قواعد و مسوولیتهای هر کدام از بخشهای سهگانه موثر در رسیدگی به صورتهای تلفیقی سال ۹۳ را تعیین کرده است.
رسولی تصریح کرد: برخلاف آنچه که میگویند حسابرسی با سرگردانی مواجه است، این مساله مطرح نیست. فرآیند بررسی، به دلیل اینکه گزارش مالی بحث گسترده و بسیار مهمی است، طولانی شده و بندهایی که مورد ایراد حسابرس قرار گرفته بود، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ محتوایی، بندهای اساسی بود. در جلسه بعدی شورای شهر گزارش کمیسیون برنامه و بودجه ارائه خواهد شد و در نهایت رایگیری از اعضا نسبت به جمعبندی گزارش حسابرس مبنی بر اینکه این گزارش تلفیق بودجه سال ۹۳ شهرداری، به صورت مشروط پذیرفته شده است یا خیر اعلام میشود.
وی افزود: با جلسه هفته آینده سه جلسه کامل را به این موضوع اختصاص خواهیم داد که در مقایسه با سایر طرحها و لوایح این میزان وقت منحصر به فرد است، که به دلیل اهمیت، حجم و گستردگی آن است. این گزارش در جلسه آینده تعیین تکلیف میشود و اگر اعضای شورا رای دهند کلیات این گزارش پذیرفته میشود. به علاوه موارد استثنا و مشروط که پاسخ شهرداری نسبت به آن اعلام شده با نظر تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه قرائت و مورد رای گذاشته میشود. این فرآیند نه یک بلاتکلیفی است و نه یک رودربایستی، فکر میکنم اگر رویکرد منتقدین به این مساله فنی و تخصصی باشد، استنباط از فرآیند بررسی این گزارش حرفهای خواهد بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد