16 - 02 - 2021
لزوم اصلاح ساختار بدون تغییر ماهیت
این روزها تعدادی از نمایندگان مجلس با هدف تغییر ماهیت اتاق بازرگانی ایران طرحی را با عنوان «اصلاح قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و الحاقات بعدی آن» به مجلس ارائه کردهاند که به موجب ماده ۲ آن ماهیت حقوقی اتاق از یک موسسه غیرانتفاعی، موضوع ماده ۲ قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن مصوب اسفندماه ۱۳۶۹ به موسسه عمومی غیردولتی تغییر یافته است. نکته جالب توجه اینکه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در این کمیسیون خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی اظهار کرد: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون اقتصادی کلیات طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی به تصویب رسید و مقرر شد کمیتهای تخصصی متشکل از مرکز پژوهشهای مجلس، مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی، کمیته بازرگانی کمیسیون اقتصادی و نمایندگان وزارت صمت و… مواد و محتوای این طرح را بررسی کنند.
وی افزود: کلیات طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی به منظور ارتقای توانمندیهای بخش خصوصی و رفع ضعفهای موجود در کمیسیون اقتصادی تصویب و مقرر شد جزئیات آن نیز ظرف مدت سه ماه بررسی شود و ابتدای سال ۱۴۰۰ کمیسیون اقتصادی به آن رسیدگی کند.
این در حالی است که یک تحلیلگر اقتصادی در واکنش به پیگیری طرحی در مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قانون اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی به یکسری اصلاحات نیاز دارد اما نباید این اصلاحات منجر به از بین رفتن ماهیت این نهاد و عمومی شدن آن شود.
کامران ندری اظهار کرد: اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است که از منافع این بخش حمایت میکند اما اینکه چه میزان در این نمایندگی موفق عمل کرده است، باید آسیبشناسی شود. درباره اینکه اعضای اتاقهای بازرگانی چه میزان نماینده بخش خصوصی هستند، ابهاماتی وجود دارد که مجلس باید این موارد را حل کند و اصلاحاتی در نحوه انتخابات این اتاق ایجاد کند.
وی افزود: نکته دیگر این است که این نهاد در چه حوزههایی از اقتصاد کشور میتواند دخالت کند یا نکند زیرا ارزیابی من از اتاقهای بازرگانی این است که خیلی در اقتصاد کشور موثر نبودهاند و نقش مثبتی که از آنها مورد انتظار بوده است را ایفا نکردهاند که باید یکسری اصلاحات در ساختار آن صورت گیرد که به یک آسیبشناسی جدی نیاز دارد.
این تحلیلگر اقتصادی در ادامه با بیان اینکه اتاقهای بازرگانی در چند دهه گذشته موثر نبودهاند و به نفع بخشی از تولیدکنندگان عمل کردهاند نه همه تولیدکنندگان گفت: این نهاد به مشکلات کلان اقتصادی چندان توجه نداشته و در این مدت ملاحظات بخشی در آن غالب بوده است.
ندری با تاکید بر اینکه ساختار اتاق بازرگانی به اصلاحاتی برای بهبود عملکردش نیاز دارد، بیان کرد: متاسفانه عملکرد مجلس در این یک سال نشان داده طرحهایی که از مجلس بیرون میآیند، وضعیت را نسبت به قبل نهتنها بهتر نمیکند بلکه به عقب برمیگرداند.
وی افزود: اتاق بازرگانی نهادی است که بخش خصوصی را نمایندگی میکند و این نهاد سعی میکند تصمیمات اقتصادی به بهبود شاخصهای اقتصاد کلان کمک کند که هدف اصلی از تشکیل این نهاد بوده است.
این کارشناس اقتصادی معتقد است اصلاحاتی باید در ساختار اتاقهای بازرگانی صورت گیرد اما این اصلاحات به این معنی نیست که ماهیت آن تغییر کند و دولتی شود زیرا با اهداف ایجاد این نهاد در تضاد است و بخش خصوصی تریبون خود را از دست میدهد و از آنجا که این اتاق پل بین دولت و بخش خصوصی است با تبدیل این اتاق به نهادی عمومی، ارتباط بین این دو نهاد از بین میرود که بعید میدانم مجلس هم چنین قصدی داشته باشد زیرا خیلی بیمعنی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد