27 - 04 - 2020
قیمتگذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار متوقف شود
مهر- مدتهاست بازار خودرو آشفته است؛ بازاری که هنوز هم با وجود سیاستهای دولت مبنی بر در نظر گرفتن ۲۰ درصد تولید روزانه برای فروش فوری، همچنان برای واسطهها و دلالان جذابیت دارد. همین چند ماه پیش بود که خودروسازان با وارد آوردن فشار مضاعف به دولت برای آزادسازی قیمتها، وعده دادند فاصله قیمتی بازار آزاد با کارخانه را کم کنند و به این وسیله، قیمت را در بازار آزاد بشکنند؛ موضوعی که البته درست عکس آن تعبیر شد. کارشناسان معتقدند شیوه فعلی قیمتگذاری خودرو که به خودروساز اجازه میدهد محصولات خود را پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار قیمتگذاری کند، نمیتواند ضامن منافع خریداران باشد و باید اصلاح شود.
اکنون مشخص نیست قیمت خودرو در حاشیه بازار را چه کسی تعیین میکند که خودروسازان پنج درصد زیر قیمت آن میفروشند. طبیعی است هر چه قیمت خودرو در بازار آزاد بالاتر میرود، این خودروسازان هستند که باز هم یک گام به جلو گذاشته و نه تنها بازار را به اندازه کافی تامین نمیکنند تا تب و تاب دلالی بخوابد بلکه روزبهروز هم قیمت را بالاتر میبرند تا مصوبه دولت را اجرا کرده باشند.
قیمتگذاری خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار
تجربه نشان داده قیمتگذاری خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار، همواره با مشکلاتی همراه بوده و خواهد بود. بررسیها نشان میدهد این شیوه قیمتگذاری موجب شده قیمت کارخانه محصولات نیز جهش قابل توجهی پیدا کند لذا ضروری است همچنان نهادی مستقل از خودروسازان با وضع فرمولی پویا بر اساس نهادههای تولید که به صورت ماهانه توسط بانک مرکزی به روز میشود، قیمت خودروها را محاسبه کند. البته کارشناسان صنعت خودرو هم بر این باورند که باید برای محصولات گرانقیمتتری که دارای مزیت نسبی صادراتی هستند، قیمت خودرو مطابق با «ارزش صادراتی» آن تعیین شود.
یکی از مسائل پرمناقشه این روزهای اقتصاد ایران، قیمتگذاری خودرو است و این مساله به یکی از چالشهای فعلی صنعت خودرو تبدیل شده است به نحوی که طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، قیمتگذاری خودرو پس از ماهها کش و قوس فراوان از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان منتقل شد. سازمان حمایت نیز بر اساس وظیفه محول شده، از فرمول جدید قیمتگذاری خودرو رونمایی کرد.
بر این اساس، در راستای تصمیم وزارت صنعت، قیمتگذاری خودرو بر اساس نرخ حاشیه بازار از بهمنماه سالجاری به خودروسازان ابلاغ شد، به طوری که خودروسازان از ابتدای بهمنماه ملزم شدند قیمت خودرو را با کمتر از پنج درصد حاشیه بازار تعیین کنند، اما تجربه ناموفقی در بازار رقم خورده است.
مروری بر تجارت سالهای گذشته نشان میدهد تاکنون مسوولان، فرمولهای مختلفی را برای قیمتگذاری خودرو طی سالیان متمادی در نظر گرفتهاند. تجربه صنعت خودرو در سال ۹۱ حاکی از این است که قیمتگذاری بر اساس نرخ حاشیه بازار با مشکلاتی همراه است. در واقع تجربه سازمان حمایت مبنی بر قیمتگذاری بر اساس نرخ حاشیه بازار نتیجه مطلوبی نداشته است. در آن سالها عرضه محصولات خودروسازان با این روش سبب شد قیمت کارخانه جهش قابلتوجهی پیدا کند و نارضایتی را در سطح جامعه بهوجود آورد.
تبعات آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری
آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری به معنای واگذاری قیمت به عرضهکنندگان است. در واقع عرضهکنندگان بر اساس میزان عرضه محصول در بازار میتوانند قیمت را افزایش یا کاهش دهند. زمانی که قیمت در اختیار عرضهکننده قرار میگیرد، عرضهکننده برای تامین سود مورد نیاز خود، مخیر میان دو تصمیم است. یا عرضه خود را افزایش داده و با کاهش قیمت و حاشیه سود، سود مورد نظر خود را از طریق افزایش فروش تامین کند یا اینکه عرضه خود را کاهش داده و قیمت و حاشیه سود را افزایش دهد.
در این باره قاضیپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: آزادسازی کامل قیمت خودرو و اینکه در فرآیند قیمتگذاری خودرو هیچگونه نظارتی بر خودروساز نباشد، انحصار را بیشتر میکند و مصرفکنندگان ضربه اصلی را در این شرایط خواهند خورد. وی با بیان اینکه در کشورهایی که خودروسازان قیمت محصولات خود را مشخص میکنند، انحصار در بازار خودرو وجود ندارد، گفت: در کشورهای پیشرفته خودروسازان زیادی در حال فعالیت هستند و به دلیل اینکه رقابت بین آنها برقرار است، انحصار به وجود نمیآید.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: پیشنیاز آزادسازی قیمت خودرو، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی در کشور است.
نهاد مستقل باید قیمتگذاری کند
بر این اساس، پیشنهاد میشود شیوه فعلی قیمتگذاری خودرو اصلاح شود و محصولات خودروسازان با قیمت حاشیه بازار عرضه نشوند. در این باره امیرحسین عسکریان، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید نهادی مستقل از خودروسازان متولی قیمتگذاری خودرو باشد، تصریح کرد: پیشنیاز نظارت و قیمتگذاری خودرو توسط این نهاد وضع فرمول جدید قیمتی بر اساس ارزش نهادههای تولید است.
وی افزود: در واقع باید فرمول قیمتگذاری خودرو بر اساس ارزش نهادههای تولید، به صورت ماهیانه و بر اساس آمار اعلامی بانک مرکزی به روز شود و امکان پیشبینی از سوی مردم و تولیدکنندگان برای آن فراهم باشد.
تعیین قیمت خودرو در بازار داخلی مطابق با «ارزش صادراتی»
کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: همچنین پیشنهاد میشود برای تعیین قیمت خودروهای دارای مزیت صادراتی نسبی، آن خودرو برای کشف قیمت در سازوکاری مشخص و نظارت شده، در بازارهای صادراتی عرضه شده و تعداد مشخصی به فروش رود. به این ترتیب قیمت آن خودرو کشف میشود. در ادامه میتوان قیمت خودروی داخلی را به عنوان ضریبی از قیمت این خودرو در بازار صادراتی تعیین کرد. این ضریب میتواند به مقدار صادرات همان خودرو بستگی داشته باشد.
عسکریان گفت: به عنوان نمونه اگر خودرویی دارای سهم فروش صادراتی ۱۰ درصد باشد، آنگاه خودروساز مجاز است قیمت آن خودرو در داخل را تا سقف ۱/۱ برابر قیمت بازارهای صادراتی تعیین کند.
وی با بیان اینکه بر اساس پیشنهاد فوق، کشف قیمت واقعی یک خودرو بر اساس قیمتگذاری در یک بازار رقابتی انجام میشود، گفت: با این اقدام خودروسازان مجاب میشوند محصولات صادراتمحور تولید کنند و توانایی رقابت در بازارهای بینالمللی را داشته باشند.
قیمت پراید هیچگونه افزایشی نداشته است
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: در طرح فروش فوری اسفندماه محصولات سایپا، قیمت خودرو پراید فعلا هیچگونه افزایشی نداشته است.
به گزارش سایپا، حسین کاظمی طرقی افزود: در طرح فروش فوری محصولات گروه خودروسازی سایپا که با هدف تنظیم بازار و کنترل قیمتها صورت میگیرد و روز شنبه نیز ادامه یافته، خودروی پراید هیچگونه افزایش قیمتی نداشته است.
به گفته وی قیمت محصولات سایپا براساس فرمول تعیین قیمت در حاشیه بازار تعیین شده و همچنان با همان قیمتهای مصوب عرضه خواهد شد.
کاظمی ادامه داد: با اجرای فروش فوری محصولات سایپا در روز شنبه، قیمت خودروی پراید در بازار ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت.
معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: این گروه با اجرای طرح فروش فوری اسفندماه همزمان با افزایش تولید و تسریع در تحویل خودرو به مشتریان، تلاش میکند بازار شب عید را متعادل کرده و قیمت محصولات خود را بهصورت باثبات و پایدار نگه دارد.
کاظمی افزود: گروه خودروسازی سایپا با تسریع در عرضه خودرو و پاسخگویی به تعهدات خود موفق شده واسطهگری و سودجویی را در بازار محصولات خود، به حداقل برساند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد