قیمت‌گذاری دلخواه: آیا دلار بازار قطعات را به ورطه نابودی می‌کشاند؟

کدخبر: 589206
بازار قطعات یدکی خودرو امروز در رکود و بی‌ثباتی گرفتار شده، اگر به‌درستی مدیریت نشود، می‌تواند به یکی از چالش‌های جدی حمل‌ونقل و ایمنی در کشور تبدیل شود.
قیمت‌گذاری دلخواه: آیا دلار بازار قطعات را به ورطه نابودی می‌کشاند؟

جهان صنعت، بازار قطعات یدکی خودرو این روزها به یکی از بی‌سامان‌ترین بخش‌های بازار تبدیل شده است؛ بازاری که در آن از قطعات تولید شرکت‌های داخلی گرفته تا کالاهای وارداتی و حتی قطعات قاچاق و به‌صورت زیر پله‌ای و با کیفیت‌های متفاوت عرضه می‌شود؛ قطعاتی که برخی از آن‌ها نه‌تنها استاندارد مشخصی ندارند، بلکه تشخیص اصل و تقلبی بودنشان برای مصرف‌کننده تقریباً غیرممکن شده است.

فعالان بازار می‌گویند افزایش نرخ دلار، این آشفتگی را تشدید کرده و باعث شده قیمت‌گذاری قطعات یدکی از هرگونه منطق و ضابطه خارج شود. در شرایطی که بازار از رکود رنج می‌برد، برخی فروشندگان به بهانه نوسانات ارزی، قیمت‌هایی بعضاً غیرواقعی برای انواع قطعات خودرو اعلام می‌کنند؛ وضعیتی که بیش از همه، مصرف‌کننده نهایی را تحت فشار قرار داده است.

مصرف‌کننده؛ میان انصراف از خرید یا انتخاب قطعه دست‌دوم

افزایش شدید قیمت قطعات یدکی باعث شده بسیاری از مالکان خودرو، یا از انجام تعمیرات ضروری صرف‌نظر کنند یا ناچار به خرید قطعات دست‌دوم و کارکرده شوند؛ انتخابی پرریسک که می‌تواند ایمنی خودرو و سرنشینان را به خطر بیندازد. به گفته تعمیرکاران، در ماه‌های اخیر تقاضا برای قطعات استوک افزایش یافته؛ موضوعی که خود نشانه‌ای از کاهش توان خرید مردم است.

سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به شرایط فعلی بازار می‌گوید: بازار قطعات یدکی در رکود تورمی قرار دارد. بی‌ثباتی قیمت‌ها امکان فعالیت را از فروشندگان گرفته و ما نمی‌دانیم کالایی که امروز می‌فروشیم، فردا می‌توانیم جایگزینی برای آن پیدا کنیم یا نه.

به گفته وی، این بی‌ثباتی باعث شده برخی فروشندگان برای تأمین تعهدات مالی خود، ناچار شوند اجناس را حتی با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ خرید به فروش برسانند؛ وضعیتی که سودآوری را به حداقل رسانده و استمرار فعالیت واحدهای صنفی را با خطر مواجه کرده است.

صف‌های طولانی تخصیص ارز

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به مشکلات واردات قطعه و مواد اولیه تولید داخل افزود: در بخش واردات قطعه و مواد اولیه برای تولید، باید ماه‌ها در صف تخصیص ارز بمانیم. گاهی این انتظار چندین ماه طول می‌کشد و اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک با کمبود کالا و افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار مواجه خواهیم شد.

وی تأکید کرد: متأسفانه برای تولید به اندازه کافی ارز تخصیص داده نمی‌شود و این موضوع زنجیره تأمین قطعه را مختل کرده است. اوضاع بازار خوب نیست و در نهایت، ضرر این شرایط متوجه مصرف‌کنندگان خواهد شد.

قطعات تقلبی در فضای مجازی؛ تهدیدی برای ایمنی

در کنار مشکلات بازار فیزیکی، فروش قطعات یدکی در پلتفرم‌های آنلاین نیز به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. به گفته حسینی، در برخی پلتفرم‌ها قطعات یدکی با عنوان «اصل» عرضه می‌شود، در حالی که فروشندگان این کالاها فاقد مجوز از نهادهای ذی‌ربط هستند و مورد تأیید اتحادیه نیستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو می‌گوید: در این زمینه شکایت‌های متعددی از سوی مشتریان دریافت کرده‌ایم. مردم باید توجه داشته باشند که هر کالایی که در فضای مجازی عرضه می‌شود، الزاماً معتبر نیست و خرید قطعات غیراستاندارد می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به همراه داشته باشد.

کارشناسان بازار معتقدند سامان‌دهی بازار قطعات یدکی نیازمند اقدام فوری نهادهای مسئول است؛ از جمله ثبات‌بخشی به بازار ارز، تسهیل تخصیص ارز برای تولید و واردات، تشدید نظارت بر عرضه قطعات غیراستاندارد و سامان‌دهی فروش آنلاین قطعات یدکی.

به باور فعالان صنفی، ادامه وضعیت فعلی نه‌تنها بازار را به سمت کمبود و گرانی بیشتر سوق می‌دهد، بلکه ایمنی خودروها و اعتماد مصرف‌کنندگان را نیز به‌شدت تهدید می‌کند. بازاری که امروز در رکود و بی‌ثباتی گرفتار شده، اگر به‌درستی مدیریت نشود، می‌تواند به یکی از چالش‌های جدی حمل‌ونقل و ایمنی در کشور تبدیل شود.

منبع: تسنیم

وب گردی