2 - 06 - 2022
قوانین بازار سرمایه باید استاندارد شود
گروه بورس- روز گذشته نشست خبری هماندیشی کارشناسان عالی بازار سرمایه و بانک با محوریت دومین همایش بازاریابی خدمات و ابزارهای ملی با رویکرد بازار سرمایه و بانک برگزار شد. در این نشست، خزلیخرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در پاسخ به سوال «جهان صنعت» مبنی بر اینکه آیا نیاز به بهروزرسانی قوانین در بازار سرمایه برای تسهیل ورود و جذب سرمایهگذاران خارجی احساس میشود یا خیر، گفت: منزوی بودن بازار سرمایه ایران باعث شده که قوانین آن کاملا بومی و مختص به فضای داخلی باشد. این قوانین با استانداردهای جهانی همسان نیست و به همین خاطر باید با استانداردها کار کنیم. نمیتوانیم رفتار جداگانهای از جهان داشته باشیم و انتظارمان این باشد که پیشرفت کنیم. وی در ادامه گفت: در کشور در صنایع نفت و خودرو، صدها نفر داریم که میتوانند با شرکتهای بینالمللی مذاکره کنند و جذب سرمایهگذار خارجی را به خوبی هدایت کنند اما در بازار سرمایه ایران، تعداد نفراتی که میتوانند با طرفهای خارجی وارد بحث و مذاکره شوند، بسیار محدود و اندک است که باعث آسیبهای جدی شده است. همچنین حسین خزلیخرازی، مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در ادامه گفت: نهادهای مالی با ساختار جدید از زمانی شکل گرفتند که تحریمها بیشتر میشد و ارتباط ما با دنیای مالی کمتر از قبل شده بود. اکثر مدیران بازار سرمایه و نهادهای مالی، در رشتههای اقتصاد، حسابداری یا مدیریت مالی تحصیل کردهاند اما برای انتقال تامین مالی از بانک به بازار سرمایه، ابزار و مهارتهای دیگری هم لازم است. یکی از این مهارتها، بازاریابی و استراتژی بازاریابی است. نیاز جدی همه ماست که در نهادهای مالی، برای مهارت بازاریابی سراغ متخصصان برویم. وی ادامه داد: دو نوع بازاریابی داریم؛ یکی بازاریابی خدمات و دومی بازاریابی کالا. در بخش خدمات، بازاریابی پیچیدهتر است. خدمات مالی یکی از بزرگترین بخشهای خدمات در جهان است و بانکها، بورسها و… در این زمینه فعالیت میکنند. آنها باید مطالعات انجام دهند چراکه اگر میخواهیم محصولات مالی داشته باشیم که بتوانیم آنها را در ایران و خارج از ایران بفروشیم، باید از نیازهای مصرفکننده آگاهی داشته باشیم. خزلیخرازی گفت: بانکها به جهت سابقه زیادی که دارند، با این موضوع آشنا هستند اما این تجربه در بازار سرمایه کمتر است. سال گذشته ۷۸ درصد از تامین مالی توسط بانکها انجام شده و مابقی آن را بازار سرمایه تامین کرده است. این سمینار هم میخواهد بگوید که باید به بازاریابی و بازارشناسی آگاهی بیشتری پیدا کنیم و در این زمینه شناخت ما محدود است و باید از متخصصان استفاده کنیم. داریوش روزبهانی، رییس هیاتمدیره کارگزاری بانک خاورمیانه نیز در این نشست درباره ایدهها و اهداف سمینار صحبت کرد. او گفت: ایدهای که پشت این سمینار هست، این است که ما متوجه شویم در مارکتینگ باید بخش خاصی را هدف بگیریم. حرفه مالی به مفهوم عام در جامعه ما غریبه است. این هم دلایل ساختاری دارد. ما در مارکتینگ نباید شبیه هم باشیم. بنیان بقا، تمایز است. شما هیچ بانک یا کارگزاری را نمیبینید که حداقل در یک عنصر عملیاتی یا ساختاری، با رقبا متفاوت نباشد. هرچه تفاوتها بیشتر باشد، شانس بقا هم بیشتر میشود. اگر از مدیران نهادهای مالی ما بپرسید که چه چیزی شما را از دیگران متمایز میکند، سختترین سوال را پرسیدهاید. ما در این سمینار میخواهیم آلارم داده شود که مزیت رقابتی را به عنوان یک عامل درونزا حفظ کنیم. ما باید مزیتها را خلق کنیم و این مستلزم این است که هدف را بشناسیم. کهنسال، نایب رییس شورای سیاستگذاری این سمینار هم گفت: میخواهم بپرسم اساسا ذهنیت مردم و جامعه ما نسبت به بورس و بازارهای مالی مثبت است یا خیر؟ چند درصد از مردم ما در بورس مشارکت میکنند؟ ما هنوز نتوانستهایم برای مردم تعریف کنیم که ریسک چیست. با بعضی از مردم که صحبت میکنی، میگویند در بورس پول ما را میخورند. این ذهنیت منفی در بعضیها وجود دارد. ما باید ابتدا مشکلات داخلی را حل کنیم بعد به فکر جذب سرمایهگذار خارجی بیفتیم. باید بپرسیم که آیا قوانین سازمان بورس ما بهگونهای بوده که مردم جذب بازار سرمایه شوند؟ کهنسال با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این سمینار خروجی علمی داشته باشد، گفت: ما امیدواریم این سمینار مثل بقیه سمینارها نباشد. امیدواریم خروجی علمی بگیریم و آن را به مسوولان منتقل کنیم. در این همایش محورها مشخص است. برای اینکه تعداد مقالهها به شدت زیاد شده، از شرکتکنندگان خواستهایم که ایدههای خود را مطرح کنند و به پنچ ایده برتر جوایزی اهدا میکنیم. سال قبل هم این همایش برگزار شد اما خروجی خاصی نداشت. البته سال قبل عملا بستر این همایش فراهم شد و امسال امیدواریم یک خروجی علمی داشته باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد