8 - 09 - 2017
قلبی تپنده و گرم برای هنرمندان حرفهای
افتتاحیه هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران با استقبال هنرمندان و علاقهمندان ۱۴ شهریورماه در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
کورش گلناری، دبیر هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران در ابتدای این مراسم گفت: حدود ۱۴ ماه است که دوستان ما در انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران، شورای سیاستگذاری و همچنین مرکز هنرهای تجسمی تلاش کردند که هفتمین دوسالانه مجسمهسازی پس از شش سال وقفه برگزار شود.
او ادامه داد: دوسالانه، قلبی تپنده و گرم و برای هنرمندان فضایی حرفهای و فعال است که انتظار میرود برای رشد فضای جدی هنر بتوانیم آن را به جایگاه واقعیاش برسانیم. امروز در بسیاری از شهرهای ناشناخته و در کشورهایی نهچندان پیشرفته بیینالهای هنر برگزار میشود که شهرت بسیاری هم پیدا کردهاند. امروز این یک خواست است که بیینال هنر تهران برگزار شود و میتواند بهشکل حرفهای مانند بسیاری از این بیینالها تبدیل به یک برند شود.
دبیر هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران اظهار کرد: امسال نخواستیم از یک فضای بسته استفاده کنیم و از افرادی که بیرون از انجمن مجسمهسازان فعالیت میکنند یا فارغالتحصیل رشتهای غیر از مجسمهسازی هستند هم آثاری را پذیرفتیم و این به نظر، حسن دوسالانه است. امروز هنرمندانی که گرایش مجسمهسازی دارند در هنر معاصر که فضا و عرصه بازتری است، حضور دارند و یک ترکیب بینارشتهای داریم که حاصل هنر معاصر است.
گلناری گفت: آنچه را نقطه ضعف دوسالانه میدانیم، کماهمیت جلوه دادن فضای نظری در دوسالانهها در این سالهاست. در دورههای قبل تم نداشتیم یا یک تم در کنار موضوع آزاد در دوسالانه مطرح میشد. امروز که در دنیای هنر معاصر زیست میکنیم، اهتمام داشتیم که فضای نظری و فکری را برای این دوسالانه مفروض کنیم و با پیشنهاد محمد پرویزی، فضای نظری دوسالانه را براساس بخشی از آرای داریوش شایگان قرار دادیم و فکر کردیم از آن منظر با توجه به فرصت مفیدی که بود، وضعیت پیرامونی که از آرای شایگان گرفته شد، میتواند مبنای فعالیت قرار گیرد. مرسوم است که با پایان هر بیینال، تم بیینال بعدی را مشخص میکنند اما ما حدود هفتماه قبل از برگزاری دوسالانه، تم آن را معرفی و سعی کردیم اتمسفری ایجاد کنیم که هنرمندان در داخل آن و زمینه فکر و ایدهپردازی کنند و ممکن است انتقادهایی هم مطرح باشد. ما چیزی حدود ۵۰ جلسه داشتیم تا بتوانیم با ایجاد یک اتمسفر، کار را آغاز کنیم. این اولینبار است که تم دوسالانه در کشور براساس نظریات یک اندیشمند مطرح میشود. در بیینال ونیز چند دوره قبل کیوریتور به آرای سهروردی اشاره کرد و این نیاز رویدادها و بیینالهای هنری امروز است که یک فضای روشنگرانه برای هنرمندان ایجاد کنند و هنرمندان هم پاسخ دهند. تلاش کردیم دست کم این رویه شروع شود و البته این تم تفسیر یک زمینه بود و تحمیل نبود.
دبیر هفتمین دوسالانه مجسمهسازی اظهار کرد: پنجمین دوسالانه مجسمهسازی در سال ۱۳۸۶ و ششمین دوسالانه در سال ۱۳۹۰ برگزار شده است و در این دوسالانهها مستندسازی جدی گرفته نشده بود و ما تلاش کردیم تا کاتالوگ دوسالانههای پنجم، ششم و هفتم در این دوره تهیه شود چون این حداقل سندی است که بیینال را برای تاریخ محفوظ میدارد و همین اسناد و کاتالوگ است که امکان بررسی و مطالعه درباره دوسالانهها را فراهم میکند.
او افزود: دوسالانه هفتم در دو بخش مسابقه و مهمانان برگزار شده است که در بخش مدعو، هنرمندان تراز اول دعوت ما را پذیرفتند و ما از طرفی آثاری را از خارج از کشور دریافت کردیم و آثاری از هنرمندان از هلند و اتریش به دست ما رسید که این بسیار خوشحالکننده بود. انتظار داریم منتقدان منصفانه دوسالانه را نقد کنند و راهگشا باشند و امیدوارم دوسالانه با یک شکل منظم و مدون بدون وقفه هر دو سال یکبار برگزار شود.
مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: برگزاری دوسالانه باید اتفاق میافتاد، بیینالها مهمترین و تخصصیترین رویدادهای هنرهای تجسمی هستند و از ابتدا اعتقاد داشتیم که این اتفاق باید توسط خود انجمنها رخ دهد. متاسفانه در این سالها بیاعتمادی بسیار بوده و این خود بخشی از وضعیت معاصر است که تم این دوسالانه نیز هست. در چند دوسالانهای که در این سالها برگزار شد از جمله دوسالانه عکس، نگارگری و حالا مجسمهسازی، این فرصت را ایجاد کردیم تا انجمنها خودشان تصمیم بگیرند، تدبیر کنند و برگزارکننده باشند و ما نیز بهعنوان یک حمایتکننده و سیاستگذاری کلان، قدمها را به سوی آینده رهنمون کنیم. امیدواریم برنامهریزی برای دوسالانه نقاشی و سفال نیز انجام شود اما مهمترین مساله، آن است که از همین امروز هشتمین دوسالانه را به انجمن بسپاریم و برای آن برنامهریزی شود.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ادامه داد: تمی که دوستان برای این دوره انتخاب کردهاند، حاصل نوعی نگاه فلسفی است. وقتی به گذشته نگاه میکنیم، شاید چندان اندیشه در هنر این مرز و بوم تجلی نکرده است. ما مکاتب فلسفی بسیاری داشتیم اما هیچکدام از آنها مانیفستی نداشتند که نقاشان و هنرمندان ما بخواهند براساس آن اثری خلق کنند. امروز باید این فرصت ایجاد شود که همه کارگزاران هنر و فرهنگ با تکیه بر فلسفه، کلام و دیگر مسایل، حکمت و هنر خود را به جهان فلسفه گره بزنند.
او گفت: این اتفاق آنگونه که همه میدانیم، در غرب بهدرستی رخ داده است و میبینیم که هر مکتب هنری مثلا سوررئالیسم به یک مانیفست یا مکتب فکری و فلسفی گره خورده است. اندیشه دکتر شایگان که اساس این دوسالانه را تشکیل داده، از این جهت اهمیت دارد که او هم با سنت و هم با فرهنگ معاصر آشناست و ایدئولوژیک نیست از شرق تا غرب را درمینوردد ولی ایدئولوژی صادر نمیکند.
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اظهار کرد: امروز هنرمند نمیتواند در دهکده جهانی مک لوهان حضور داشته باشد و از فرهنگ خود جدا شود، همانطور که نمیتواند در سنتها بماند. معاصریت بخش یا جزئی از زندگی هر فرد است، با این تفسیر امروز میتوانیم آثاری در سطح اول فضای هنر جهانی را ببینیم، آثاری که جانمایه آن ایرانی است و پشتوانهای شرقی دارد اما از هنر معاصر جهانی جدا نیست و به واقع سخت است که هنرمند بتواند خود را با اندیشه فیلسوفی چون شایگان تطبیق دهد.
وی گفت: حتما مشکلاتی در دوسالانه هست که بخشی از آن به کالبد موزه هنرهای معاصر تهران برمیگردد، این موزه برای آثار نقاشی ساخته شده و مناسب چیدمان و آثار معاصر نیست. از اینکه این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر برگزار میشود، بسیار خوشحالیم اما دیوارهای موزه بهشدت به یکدیگر نزدیک است و ممکن است آثاری بهدلیل فضا یا اینکه به شأن و جایگاه موزه آسیب نرسد به نمایشگاه راه نیافته باشند. ما نیاز به فضای بزرگ و خاصی برای نمایش این آثار داریم و امیدوارم برای دوره بعد، در فضایی خاص و در مکان دیگری اتفاق بیفتد.
او افزود: امیدواریم تمام انجمنها با نظر و توان خود و خردجمعی، دوسالانههای خود را برنامهریزی و برگزار کنند.
در ادامه این مراسم، با حضور هنرمندان، هنردوستان و مسوولان، نمایشگاه آثار هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران گشایش یافت. هنرمندانی مانند عباس مشهدیزاده، بابک اطمینانی، معصومه مظفری، محمدحسین عماد، علی فرامرزی، منصور آذری، حمید سوری، نگار نادریپور، کامبیز صبری، بهداد لاهوتی، محمود محرومی، سیدمجتبی موسوی، معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران و… در افتتاحیه دوسالانه حضور داشتند.
در هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران ۷۸ اثر در بخش مسابقه و ۱۸ اثر در بخش مدعوین بهنمایش درآمده است. نمایشگاه آثار هفتمین دوسالانه مجسمهسازی تهران با تم «وضعیت» تا ۲۲ مهرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد