25 - 10 - 2017
قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی ایران و کره جنوبی
گروه حمل و نقل- مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به نیاز جدی کشور به تامین ناوگان جدید به خصوص در حوزه باری از قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی نهایی شده با کرهجنوبی برای تامین این ناوگان خبر داد. سعید محمدزاده در نشست خبری اظهار کرد: یکی از اصلیترین موضوعاتی که در طول سالهای گذشته شرکت راهآهن درباره آن برنامهریزی انجام داده است، توسعه قطارهای حومهای بوده که خوشبختانه با نظر مساعد مجلس در برنامه ششم توسعه شرکت قطارهای حومهای ذیل راهآهن کار خود را آغاز خواهد کرد.
در این راستا صحبتهای قابلتوجهی به منظور جذب ناوگان لازم برای این بخش داشتهایم که جدیدترین آنها به مذاکرات به کشور کرهجنوبی مربوط میشود. وی ادامه داد: این قرارداد که برای خرید ریلباس کرهای انجام شده، در سال جاری نهایی میشود و در جریان آن کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی، شرکت کرهای و راهآهن تشکیل خواهد شد تا در برنامه چهار ساله بخشی از ناوگان مورد نیاز در این حوزه را به ایران تحویل دهد. قطارهای حومهای به هیچ عنوان گزینهای اقتصادی به حساب نمیآیند اما کشور نیاز جدی به آنها دارد. از این رو راهآهن ناوگان آن را تامین میکند ولی بهرهبرداری در اختیار شرکتهای حملونقل خواهد بود.
محمدزاده با بیان اینکه سالانه ۷۵۰ میلیون نفر سفر حومهای در استان تهران به ثبت میرسد، اظهار کرد: در سال ۹۵ ما حدود ۲۳ میلیون سفر حومهای را از تغییر قطار انجام دادیم که طبق برنامهریزیهای انجام گرفته در سال ۱۴۰۰ به ۴۰ میلیون نفر میرسد که اگر تنها سفرهای استان تهران را در نظر بگیریم و بنا باشد راهآهن سهمی ۱۰ درصدی از این سفرها در اختیار بگیرد، باید ۷۵ میلیون سفر حومهای به ثبت برسد. از این رو ظرفیت قابل توجهی وجود دارد و باید برای آن برنامهریزی جدی صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به سهم قابل توجه ریل از سفرهای حومهای در کشورهای توسعهیافته اظهار کرد: در بعضی از کشورها قطارهای حومهای ۳۰ درصد و در بعضی ۵۰ درصد از سهم سفرهای اطراف شهرهای بزرگ را در اختیار دارد. این در حالی است که در ایران این سهم تنها یک درصد کل حملونقل را شامل میشود که نیاز به تغییر و تحولی قابل توجه خواهد داشت.
وی درباره وضعیت ناوگان مسافری بین شهری نیز توضیح داد: طبق برنامهریزی که راهآهن داشت به منظور کاهش متوسط عمر قطارهای بینشهری در دو مرحله، ابتدا واگنهای بالای ۵۰ و سپس واگنهای بالای ۴۵ سال از رده خارج شدهاند که این مساله میتوانست به کاهش ظرفیت ناوگان منجر شود اما با اقدامات لازم و حمایتهایی که انجام شد، امروز شبکه راهآهن با کاهش ظرفیت روبهرو نبوده و با وجود کاهش میانگین عمر، توانسته مانند گذشته به مسافران خدمترسانی کند.
محمدزاده با اشاره به اهمیت توسعه فعالیت راهآهن در عرصه باری تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سیاستهای کلان برنامه ششم توسعه در دو بند ۲۴ و ۲۵ بهطور اختصاصی به اولویت فعالیت ریلی اشاره کردهاند و ایجاد مزیت رقابتی با دیگر عرصهها و اولویت توسعه باری ریل در مبادی و مقاصد، مرزها، مراکز تجاری و بنادر را گوشزد کردند. از این رو راهآهن برنامهریزی جدی داشته تا بتواند براساس سیاستهای کلان نظام حضور خود در این بخش را گسترش دهد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه حملونقل ریلی باید شاهرگ حملونقل ایران باشد، بیان کرد: چه در حوزه صرفهجویی مصرف سوخت، چه صیانت از محیطزیست و چه ایمنسازی ترددها راهآهن قطعا اوضاع بهتری از جاده دارد اما با توجه به اینکه رقابت میان این دو حوزه برابر نبوده، ریل هنوز فاصله زیادی با استفاده از تمام توان خود دارد. در سال ۱۳۹۲، سهم ریل از بار تنها ۳۲ میلیون تن بود اما ما تلاش کردیم تا پایان سال ۱۳۹۵ این رقم به ۴۰ میلیون تن برسد که رشدی ۲۵ درصدی را نشان میدهد.
وی ادامه داد: راهآهن این دستاورد را ضمن ثابت نگه داشتن تعرفه و کاهش سهم خود از حق دسترسی به خطوط ریلی به دست آورده و از بعضی از بارها هیچ تعرفهای دریافت نمیکنیم. با این وجود در سال گذشته ۴۰۰ میلیون تن بار رسمی ثبت بارنامه در کشور وجود داشته که این موضوع نشان میدهد بخش قابل توجهی از آنها امکان انتقال به خطوط ریلی را داشتهاند.
محمدزاده با اشاره به اقدامات انجامشده در راهآهن برای افزایش ظرفیت قطارهای باری تصریح کرد: یکی از برنامههای ما افزایش قطارهای برنامهای بوده که در طول چهار سال گذشته تقریبا چهار برابر شده است. باید تا سال ۱۴۰۰ از کل بارهای جابهجا شده در کشور سهمی ۳۰ درصدی داشته باشیم و رقمی نزدیک به ۱۹۵ میلیون تن بار از طریق راهآهن جابهجا شود. از این رو باید تمام اقدامات انجام شده افزایش یافته و تداوم داشته باشد. بارهای معدنی ایران در سال قبل ۶۰ میلیون تن بوده که راهآهن ۲۰ میلیون و جاده ۴۰ میلیون آن را جابهجا کردهاند. اگر طبق برنامهریزیهای صورتگرفته بنا باشد در آینده نزدیک جابهجایی بارهای معدنی رشد یابد، قطعا نمیتوان انتظار داشت سهم جاده به همین شکل باقی بماند زیرا زیرساختها اجازه آن را نخواهند داد.
وی ادامه داد: در کنار بهبود خطوط تلاش برای تغییر در تامین مالی عرصه ریلی نیز یکی دیگر از برنامهها بوده که تلاش کردیم در راستای آن با استفاده از وجوه ارائهشده منابع بانکی در بخش خصوصی قرارداد تامین واگن را نهایی کنیم که یکی از آنها به نهایی شدن ساخت شش هزار واگن باری از سوی کشور روسیه با همکاری طرفهای ایرانی در یک برنامه پنج ساله است. امروز ناوگان باری ایران شامل ۲۲ هزار واگن میشود و نیاز داریم این عدد در طول چهار سال آینده با ۲۸ هزار واگن جدید افزایش یابد.
محمدزاده با بیان اینکه راهآهن حمایت قابل توجهی از سرمایهگذاران واردشده به این حوزه انجام میدهد، اظهار کرد: راهآهن طبق مصوبه مجلس تمام سرمایهگذاریهای این حوزه را به شکل رسمی تضمین میکند. در کنار آن با استفاده از امکانات به وجود آمده در بند «ق» بودجه از محل صرفهجویی در مصرف سوخت نیز حمایتهایی از سرمایهگذاران انجام میشود تا بتوان منابع مالی لازم برای توسعه این بخش را از طریق ورود سرمایهگذاران جدید به وجود آورد.
وی با اشاره به قراردادها و برنامههای بزرگ راهآهن برای توسعه خطوط ریلی توضیح داد: یکی از این قراردادها به برقی کردن راهآهن تهران- مشهد مربوط میشود که در این راستا اقدامات لازم برای نهایی شدن قرارداد انجام شده و امیدواریم تا قبل از پایان دیماه سالجاری با گشایش السی کار اجرایی وارد مرحله جدید شود. در کنار آن راهآهن قراردادهای برقی کردن مسیر گرمسار- اینچهبرون و راهآهن سریعالسیر تهران- قم- اصفهان را نیز پیگیری میکند که هر یک از آن اقدامات قابل توجهی را پشتسر گذاشته و امیدواریم در آینده نهچندان دور به بهرهبرداری برسد.
محمدزاده با بیان اینکه در حال حاضر ساخت دو هزار کیلومتر خط ریلی توسعهدهنده مسیر فعلی در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی راهآهن باید ۴۵ درصد از جابهجایی محمولههای اقتصادی در بنادر را در اختیار بگیرد و از این رو در کنار توسعه زیرساختهای خود، جلسات زیادی نیز برای انجام هماهنگیهای لازم داشتهایم و امیدواریم در آینده دسترسی به اهداف کشور در این حوزه را ممکن کنیم. وی درباره آخرین وضعیت رتبهبندی قطارهای مسافری و قیمتگذاری بلیتهای قطارها نیز توضیح داد: راهآهن تمام تلاش خود را کرده تا شرکتهای مسافری کمترین ضرر و زیان را متحمل شوند اما متاسفانه شرایط قدری دشوار بوده و به اقدامات جدی در این حوزه نیاز بوده است. در تلاشیم مکانیسم حملونقل مسافر را طوری تغییر دهیم تا اقتصاد این بخش سودده شود و شرکتهای حملونقل ریلی از حضور در این حوزه زیان نکنند. محمدزاده خاطرنشان کرد: راهآهن به منظور حمایت عملیاتی از این بخش مسایلی مانند پرداخت حق دسترسی قطارهای مسافری را بهطور کامل فراموش کرده و دیگر هزینهها را نیز به پایینترین سطح خود رسانده است. موضوع رتبهبندی قطارهای مسافری که ارزیابی در این زمینه را امکانپذیر میکند، در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با مجموع اقدامات انجامشده و در دست اجرا امکان سودده شدن اقتصاد بخش مسافری ریلی فراهم شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد