17 - 10 - 2021
قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل از ایران
رییس اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین گفت: دلیل اینکه دولت نمیتواند به قیمت گازوییل دست بزند این است که هیچ جایگزینی برای آن در سبد سوخت خودروهای دیزلی ایجاد نشده است، درحالی که ظرفیت گاز فشرده طبیعی CNG برای جایگزینی وجود دارد.
علی محمودیان در گفتوگو با فارس با اشاره به لزوم توسعه گاز فشرده طبیعی CNG در کشور گفت: متوسط مصرف روزانه بنزین معادل ۸۵ میلیون لیتر است که بیش از ۹۹ درصد آن در بخش حملونقل جادهای استفاده میشود. متوسط مصرف روزانه نفت گاز (گازوییل) معادل ۱۱۵ میلیون لیتر است که بیش از ۹۳ درصد آن در بخش حملونقل جادهای استفاده میشود. با توجه به قیمت پایه صادراتی پالایشگاه، نرخ صادرات بنزین به ازای هر لیتر برابر ۳۱ سنت یا ۳۱/۰ دلار و نرخ صادرات نفت گاز به ازای هر لیتر برابر ۳۸/۰ دلار است.
وی اظهار کرد: اگر میزان مصرف سالانه بنزین را در قیمت صادراتی محاسبه کنیم سالانه مبلغی معادل ۹ میلیارد دلار برآورد میشود. یعنی به میزان ۹ میلیارد دلار بنزین در کشور مورد استفاده قرار میگیرد. اگر میزان مصرف سالانه نفت گاز را در قیمت صادراتی محاسبه کنیم، معادل ۱۶ میلیارد دلار میشود. مجموع ارزش این دو محصول برابر ۲۵ میلیارد دلار در سال است. ذخایر نفت ایران معادل ۹ درصد کل ذخایر دنیاست و ذخایر گاز ایران معادل ۱۶ درصد دنیاست.
رییس اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین گفت: با توجه به اینکه به دلیل تحریمها در صادرات نفت دچار مشکل شدهایم، الان بهترین موقعیت است که صادرات فرآوردههای نفتی را به اوج برسانیم.
صادرات فرآوردههای نفتی مثل بنزین و گازوییل هم نیازمند این است که سوختی را جایگزین آن کنیم و چه سوختی بهتر از گاز طبیعی یاCNG تکنولوژی تبدیل خودروی گازوییلسوز به دوگانهسوز CNG در کشور وجود دارد و حتی شرکتهای ایرانی در کشورهای دیگر خودروهای دیزلی آنها را دوگانهسوز کردهاند.
وی ادامه داد: روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوییل از ایران قاچاق میشود. بدین صورت ایران معادل سه میلیارد دلار یارانه انرژی میدهد که به جیب مردم سایر کشورها میرود. مستحضر هستید که قیمت گازوییل لیتری ۳۰۰ تومان است یعنی تقریبا این سوخت را رایگان توزیع میکنیم. اختلاف قیمت گازوییل یارانهای با قیمت واقعی آن، انگیزه قاچاق و مصرف بیرویه این سوخت را فراهم کرده است.محمودیان توضیح داد: پیشنهاد ما این است که با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، خودروهای دیزلی موجود در کشور گازسوز شوند. اولویت اجرای این طرح نیز باید در مناطق مرزی کشور باشد که تبدیل به پاتوق قاچاق گازوییل شده است.
رییس اتحادیه سراسری سوختهای جایگزین گفت: در صورتی جایگزینی CNG با گازوییل این امکان فراهم میشود که دولت قدم به قدم و با پلکانهای ملایم برای سهمیهبندی گازوییل و اصلاح قیمت آن اقدام کند. توجه داشته باشید که شیوه عمل به سهمیهبندی ذیل قانون هدفمندی یارانهها باید به گونهای باشد که به سبد هزینههای مردم نیفزاید و قبل از آن با تقویت سبد CNG این موضوع پوشش داده شود.
وی اظهار کرد: دلیل اینکه دولت نمیتواند به قیمت گازوییل دست بزند این است که هیچ جایگزینی برای آن در سبد سوخت خودروهای دیزلی ایجاد نشده است در حالی که ظرفیت CNG برای جایگزینی وجود دارد. برآورد میشود که برای دوگانهسوز کردن خودروهای دیزلی هفت سال زمان نیاز باشد. ما یک طرح کسبوکار اقتصادی یا بیزینس پلن در این موضوع آماده کردهایم که به جزئیات آن پرداخته شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد