1 - 01 - 2020
فیلم و موسیقی پرمصرفترین کالاهای فرهنگی
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: یافتههای موج سوم طرح ملی پیمایش کالاهای فرهنگی نشان میدهد موسیقی و فیلم جزو پرمصرفترین کالاهای فرهنگی بین مردم هستند.
محمد سلگی روز سهشنبه در نشست ارائه و نقد یافتههای موج سوم طرح ملی پیمایش مصرف کالاهی فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار داشت: موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» پس از ۱۶ سال انجام شد.
وی گفت: مرحله گردآوری اطلاعات موج سوم پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» ۲۴ فروردین امسال به مدت یک ماه توسط مرکز طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: جمعآوری اطلاعات مورد نیاز این طرح با تعداد نمونه ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا و در گستره ملی انجام شد و در این پیمایش، پرسشگران برای تکمیل پرسشنامه به هموطنان ساکن در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیرمرکز استان) و ۵۰۰ روستا مراجعه کردند.
سلگی با اشاره به سوابق این طرح در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: موج اول این پیمایش در سال ۱۳۷۹ و موج دوم آن در سال ۱۳۸۲ انجام شده است و در حالی که قرار بود هر دو سال صورت گیرد اما در دولت نهم به طور کامل جمع و امسال موج سوم انجام شد.
وی با اشاره به وجوه تمایز و تشابه این طرح با موجهای قبلی بیان کرد: علاوه بر تنظیم و تطبیق تعداد نمونههای این طرح با قواعد نمونهگیری طرحهای ملی در دست اجرای پژوهشگاه، واحد مورد مطالعه نیز از خانوار به فرد تغییر یافته است. در این طرح سعی شد با حفظ ساختار کلی طرح، در برخی موارد و آن هم به اقتضای تغییرات فرهنگی، نسبت به روزآمد کردن برخی سوالات اقدام شود.
سلگی بیان کرد: در این طرح به دنبال آن بودیم تا در گام اول به برآوردی از کمیت و کیفیت مصرف کالاهای فرهنگی در بین شهروندان ایرانی برسیم و در گام دوم، با همکاری صاحبنظران با تحلیل ثانویه دادهها، دلالتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران را آشکار کنیم.
وی هدف از انجام این پیمایش را سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی اعلام و تصریح کرد: فلسفه وجودی این پیمایش، تهیه اطلاعات بهروز، به منظور استفاده در برنامهریزیهای فرهنگی کشور بوده و امید است تا با کاربست نتایج این پیمایش، امکان طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی موثرتر در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی و اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.
سلگی منظور از «تقاضای فرهنگی» را انتظاراتی که افراد در خصوص گذران اوقات فراغت خود دارند و صورتهایی از کالاها و فعالیتهای فرهنگی که طالب آنند، دانست.
رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تاکید کرد: پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، سه محور؛ «فعالیت فرهنگی»، «مصرف» و «تقاضای فرهنگی» را در قالب مقولاتی مانند: فعالیت مذهبی، فعالیت اجتماعی، فعالیت ورزشی، فعالیت تفریحی، فعالیت هنری و دستی، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجلهخوانی، رادیو، تلویزیون و انواع دیگر رسانههای صوتی تصویری، رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه، سینما و تئاتر، تسهیلات (امکانات) فرهنگی، زمان فراغت و نیازهای فرهنگی، مورد بررسی و سنجش قرار داد.
سلگی طرحهای ملی دیگری نظیر بررسی سبک زندگی ایرانیان، سنجش وضعیت هویت ایرانیان، سنجش و ارتقای سواد رسانهای در ایران، ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج چهارم) و سنجش سرمایه اجتماعی چهرههای شاخص را از طرحهای در دستور اجرای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات عنوان کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد