23 - 10 - 2017
فیلمسازان کوتاه به حاشیهنشینی عادت دارند
سعید نوروزجو- جشنواره فیلم تهران سالهاست به عنوان مهمترین جشنواره فیلم کوتاه در ایران شناخته میشود. در سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ جشنوارههای فیلم کوتاه با عنوان «بخش ۸ و ۱۶ م. م» در جشنواره فجر برگزار شد. از سال ۱۳۶۵ با پاگرفتن «انجمن سینمای جوانان ایران» به طور رسمی این جشنواره توسط انجمن برگزار شد و نام آن به جشنواره «سینمای جوان» تغییر یافت. (در دو زیرمجموعه فیلم و عکس) ششمین جشنواره سینمای جوان در فروردینماه ۱۳۶۷ در دو بخش فیلم و عکس برگزار شد و بالاخره در سال ۱۳۷۵ همزمان با سیزدهمین جشنواره سراسری سینمای جوان جشنواره عنوان بینالمللی را نیز از آن خود کرد.
در سال ۱۳۷۶ جشنواره بینالمللی سینمای جوان علاوه بر زیرمجموعه فیلم و عکس بخش فیلمنامه را نیز در دل خود جای داد و ۲ دوره به این شکل برگزار شد تا اینکه سال ۱۳۷۸ شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینمای جوان اختصاصاً به فیلم پرداخت. نهایتاً با شکل گرفتن جشنوارههای استانی و منطقهای سینمای جوان و نام و رسمی که این جشنواره در سطح جهان پیدا کرد، از سال ۱۳۸۲ نام آن به «جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» تغییر یافت و تاکنون با همین نام هر ساله برگزار میشود.
سری به جشنواره فیلم کوتاه سی و چهارم که این روزها در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است زدم. نکته قابل توجه استقبال فوقالعاده مخاطبان از این رویداد سینمایی است به صورتی که در سالنهای اصلی برای اینکه جا پیدا کنی باید نیم ساعت زودتر در سالن حضور پیدا میکردی، در غیر اینصورت باید روی پلههای سالن مینشستی و یا شانس میآوردی و در انتهای سالن به صورت ایستاده فیلمها را تماشا میکردی! هرچند که مانند بسیاری از جشنوارهها در بخشهای جانبی اوضاع کمی متفاوت بود و سالنها سوت و کور به نظر میآمدند اما استقبال مخاطبان از این جشنواره شگفتانگیز است اما برخلاف مردم سینمادوست، رسانهها انگار علاقه چندانی به چنین رویدادهایی که موجب رشد سطح کیفی آثار سینمایی میشود ندارند و پوشش این جشنواره چه در تلویزیون و چه در فضای مجازی و مطبوعات با کمبودهای جدی مواجه است.
علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی در حاشیه جشنواره امسال درباره فضای حاکم در جشنواره گفت: جشنواره امسال پرشور است چون نسل جدید فیلمسازان ما در فیلم کوتاه و مستند، سینما را جدی میگیرند و رویاها، طرحها و ایدههایشان خلاقانهتر از فیلمسازان حرفهای کشور است و در واقع میتوان گفت نوع نگاه و دنیایی که تجربه میکنند برای همه مدیران سینمایی ارزشمند است.
او تاکید کرد: خوشبختانه فیلم کوتاه در این چند سال افتخارآفرین بوده و رشد خوبی در زمینههای تولید، آموزش و درخشش در جشنوارهها داشته است.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین به طرح جامع سینمایی اشاره کرد و افزود: در طرح جامع سینما که به تازگی تدوین شده نگاه ویژهای به سینمای جوان شده، در این طرح مجموعه نهادها و موسسات سینمایی که فارابی نیز جزو آن است بعد از این به صورت منظومهای و همگرا با یکدیگر همکاری خواهند کرد، به این معنی که اگر تصمیمی در بنیاد فارابی در سیاستها و برنامهریزیهای کلان سینمایی گرفته میشود همان خطمشی در سینمای مستند و تجربی و فیلم کوتاه و حتی رسانههای جدید مثل ویدئو و فیلم تلویزیونی باید دنبال شود.
او با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سهم بیشتری در بازار جهان داشته باشیم باید به سینمای جوان و فیلم کوتاه توجه کنیم، افزود: لازم است تولید در حوزههای مختلف متنوع شود که امیدواریم با برنامههای اندیشیده شده و هماهنگیهای در حال انجام، برنامه جامع سینما راه خودش را پیدا کند.
تابش در رابطه با ظرفیت رشد فیلم کوتاه خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است فیلمسازان فیلم کوتاه در سالهای گذشته در ارتباطگیری با جشنوارههای جهانی و عرضه تجاری آثارشان در سامانههای پخش و نمایش فیلم موفقتر عمل کردهاند تا جایی که در سینمای حرفهای، برخی پخشکنندگان از شیوههای فعالان فیلم کوتاه در بازار بینالملل بهره گرفتهاند.
وی ادامه داد: این ظرفیت بینالمللی در فیلم کوتاه ارزشمند است چون همانطور که در تولید پیشرو هستند در عرضه جهانی هم جلوتر از سینمای حرفهای حرکت کردهاند و توانستهاند مخاطبان خارجی را به فیلمشان جلب کنند و برای جهان هم همیشه فیلمهای ایرانی در بخشهای مختلف جذاب و مهم بوده است.
همچنین سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی با حضور در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در رابطه به جایگاه فعلی فیلم کوتاه و اقتصاد آن گفت: در حال حاضر عناوین کوتاه، بلند و غیره بیمعنی شده است.
امروز فیلم هر اندازهای باشد یک مدیایی وجود دارد که بتوان آن را در آن منتشر کرد.
آن زمانی که ما فیلمسازی میکردیم برای نمایش در سالن سینما یا تلویزیون بود. انواع و اقسام فیلمهای دیگر از جمله فیلم کوتاه در حاشیه بود چون جایی برای نمایش دادن آن وجود نداشت.
بهشتی افزود: اگر قبل از نمایش فیلم در سالن سینما، فیلم کوتاه نشان میدادند در حق آن لطف میکردند. اگر در تلویزیون در میان برنامهها چیز دیگری نشان میدادند، لطف میکردند. الان که آن محدودیتها برداشته شده است و شما انواع و اقسام مدیا دارید برای آن که بتوانید در اندازههای مختلف فیلم نشان بدهید یعنی این که هیچ فرقی نمیکند بین فیلم بلند داستانی و فیلم کوتاه.
رییس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: احتمالا مدیاهای بیشتری برای فیلم کوتاه وجود دارد چون فیلم بلند داستانی، نیازمند اکران سینما، ویدئو یا تلویزیون است و چون پول خود را از سالن سینما درمیآورد مجبور است لباسی به قامت خود عرضه کند که در اندازه قامت سینماست.
بهشتی گفت: روزگاری میداندار صحنه فیلمهای بلند بودند، الان فیلمهای کوتاه آن را در مضیقه قرار داده است. امروز این فیلم کوتاه است که آزادی عمل دارد. امروز برخلاف فیلم بلند، میدانداری در دست فیلم کوتاه است. فیلم کوتاه امروز برخلاف گذشته دیگر از حاشیه بیرون آمده، هرچند فیلمسازان کوتاه به حاشیهنشینی عادت کردهاند.
سیوچهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران ۲۵ تا ۳۰ مهرماه به دبیری سیدصادق موسوی در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد