20 - 11 - 2019
فوزیه مجد: از گوش دادن به آثارم هراس دارم
نشست خبری کنسرت «آتلاس» از کشور دانمارک دوشنبه- ۲۷ آبانماه- با حضور آهنگسازانی از جمله فوزیه مجد، امیر مهیار تفرشیپور و امیر بکان در موسسه ریشه در خاک برگزار شد.
این کنسرت با همراهی کوارتت زهی ارکستر آتلاس پنجشنبه ساعت ۲۰ در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. در انتهای این کنسرت هم از آلبوم «فراق» که با آهنگسازی تفرشیپور و مجد ساخته شده، رونمایی میشود.
در این نشست همچنین لوتسهوف، مدیر هنری ارکستر آتلاس در ابتدا گفت: این ارکستر ۳۰ سال پیش به وجود آمد و موسیقی کلاسیکال را اجرا میکند. سال گذشته با هفت نفر در جشنواره فجر در ایران شش قطعه را اجرا کردیم. این بار دوم است که در ایران اجرا میکنیم. امسال چهار قطعه موسیقی را از سه آهنگساز ایرانی از جمله آقای تفرشی، خانم مجد، آقای بکان و کارنیلسن آهنگساز دانمارکی اجرا خواهیم کرد. این ارکستر طی سالها توانسته به موفقیت برسد و گاهی شاید برای یک اجرا ۲۰۰۰ نفر نیز مخاطب داشته باشد. به نظرم رسیدن به موفقیت زمانبر است. او ادامه داد: دو سال پیش با آقای تفرشیپور آشنا شدم. دوست داشتم وضعیت موسیقی کلاسیک معاصر را در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران بدانم. امیدوارم این همکاری ادامه پیدا کند. همچنین برای اولینبار است که با خانم مجد آشنا شدم و موسیقی او را واقعا دوست دارم. برخی میگویند دوره سختی است و دنیا در حال کوچکتر شدن است ولی به نظر من این طور نیست چون ارتباط با دیگر فرهنگها هنوز کار سختی است. حتی در خود اروپا نیز وضعیت به همینگونه است و ممکن است کسی که از نژاد خود آنها نباشد را قبول نداشته باشند.
لوتسهوف با اشاره به کنسرت آتلاس، تاکید کرد: این کنسرت سیاسی نیست و یک دیدگاه انسانی دارد. قصد داریم به مرور آهنگسازان ایرانی بیشتری را بشناسیم و آثار آنها را اجرا کنیم.
مدیر هنری این ارکستر درباره سختی اجرای قطعه «فراقی» از فوزیه مجد در این کنسرت توضیح داد: این ارکستر نوازندگی خوبی دارد و پیشتر قطعات خیلی سختتری را هم اجرا کردهایم. البته مقداری نواختن این قطعات سخت بود ولی این سختی بیشتر به لحاظ درک احساس موجود در کار بود.
فوزیه مجد: برای ساخت آثارم برنامهریزی قبلی ندارم
فوزیه مجد درباره آثار خود در آلبوم «فراقی» گفت: من به اینکه آهنگساز درباره کار خود صحبت کند اعتقاد ندارم. ما یک نوع آگاهی داریم که از هوش ما تراوش میکند. این نوع آگاهی کمک میکند ایده خود را روی کاغذ بیاورید و اجرا کنید. آگاهی دیگری هم داریم که شاید فراآگاهی باشد و شما خیلی نمیدانید دارید چه میکنید. من نمیدانم در این کوارتت چه اتفاقی افتاده و احساس کردم که باید آن را بنویسم چون امکان آن برایم فراهم بود. گاهی اوقات پشت پیانو مینشینم و با آن ور میروم و ایدهها به ذهنم میآیند. مهم این است که آدم بداند چگونه به یک ملیت فکر کند و بگوید که من به ملیتی تعلق دارم که امکاناتی را به من میدهد. ما یک تصویر درونی و بیرونی از موسیقی داریم. من بیشتر مایلم درباره تجربه درونی صحبت کنم که بیان آن خیلی راحت نیست. من این کوارتت را اول روی پیانو امتحان کردم و در نهایت دیدم در مجموعه اصوات آنچه که میخواهم مطلوب است و به یک ایده برای من تبدیل شد و با همان شروع کردم و توانستم باقی آن را ادامه دهم.
او ادامه داد: وقتی شما کاری را مینویسید در هر اجرا به طرز متفاوتی برگزار میشود. به نظرم کنسرت پیش رو اجرای خوبی خواهد بود. من همیشه تا حدی از گوش دادن به اجراها هراس دارم و خودم را درگیر نمیکنم. در ایران نوازندگان خوبی داریم و مطمئنا یک روز میتوان با نوازندههای ایرانی نیز این کار را کرد. باید ارتباط بیشتری بین آهنگسازان ایرانی به وجود آید.
امیر بکان نیز در پایان گفت: آقای تفرشیپور از من درخواست کرد که من نیز یک قطعه در این ارکستر داشته باشم و باعث افتخار بود که در کنار استاد مجد باشیم. اینکه استاد تفرشیپور درباره آثار خود صحبت نمیکند یک فرهنگ است و معتقد هستند که کار باید خود را ارائه دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد