29 - 04 - 2020
فهرست اولیه معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۱۹ اعلام شد
هیات معرفی فیلم ایرانی در سالجاری نیز به روال معمول با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی در تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. اعضای این هیات عبارتند از آتوسا قلمفرسایی (طراح صحنه و لباس)، محمد آلادپوش (فیلمبردار)، امین تارخ (بازیگر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، رامین حیدریفاروقی (مستندساز)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان)، قاسم قلیپور (تهیهکننده) و رائد فریدزاده (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی).
در نخستین جلسه این هیات، ابتدا علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خوشامدگویی از ادامه این تعامل مطلوب خانه سینما ابراز رضایت کرد و برخی از رویکردهای متفاوت نسبت به اهمیت و سابقه شرکت در این مراسم بزرگ سینمایی را برشمرد.
او روند معمول مبنی بر هماهنگیهای اولیه با فرهنگستان جهت برخورداری از فرصت کافی برای تشکیل کمیتهای که اعضای آن در تولید و بهرهبرداری از فیلمهای اکران شده طی یک سال گذشته ذینفع به حساب نیایند و انجام مکاتباتی با سازمان سینمایی کشور و خانه سینما پس از دریافت اسامی فیلمهای حائز شرایط و اعضای معرفی شده جهت عضویت و حضور در این هیات را تشریح کرد.
پس از آن، اعضای هیات با بازخوانی مقررات وارد بررسیهای تخصصی شدند. مقررات فرهنگستان که در سالجاری در شکل بیان مفاد – به ویژه در زمینه نحوه انتخاب فهرست کوتاه و نامزدها– تغییراتی قابل توجه داشته است، احراز شرایط ذیل را برای فیلمهای حاضر در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجیزبان ضروری دانسته است:
– تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگهایی اساسا به زبانی غیرانگلیسی.
– امکان معرفی پویانمایی یا مستند بلند
– نخستین اکران عمومی در کشور مبدأ در فاصله زمانی یک سال گذشته به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیهکننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که باید به آکادمی تحویل شود، این نمایش متوالی باید در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد)
– برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته شده در صنعت سینما
– عدم پخش عمومی پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (به جز نمایشهای غیرانتفاعی فرهنگی)
– ارائه گواهی کشور معرفیکننده مبنی بر حضور اتباع یا مقیمان کشور معرفیکننده در مقام عوامل خلاق تولید و مولف فیلم.
– عدم ضرورت نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.
در این جلسه پس از بازخوانی مقررات، رائد فربدزاده در مقام سخنگوی هیات در مورد پیشرفت کار هیات گفت: «در روند بازخوانی مقررات و بررسی فهرست کلیه فیلمهای اکران شده و حتی حاضر در نوبت اکران شامل بر ۱۱۰ عنوان و بازبینی برخی از عناوین مورد بررسی، هیات به فهرست کوتاه سه فیلم جهت انتخاب گزینه نهایی رسید: «بدون تاریخ، بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷ سهیلا» ساخته محمود غفاری.
داودی: اسکار باید به خانه سینما برگردد
در همین رابطه داوودی از کارگردانان سینمای ایران با انتقاد از شیوه انتخاب فیلمهای نامزد اسکار گفت: «زمانی که من در خانه سینما مسوولیت داشتم از صنوف اصلی سینما، نمایندگانی از کانون کارگردانان، تهیهکنندگان، فیلمبرداران، بازیگران و... در جلسات کمیته اسکار در خانه سینما حاضر میشدند تا فیلم طبق قانون آکادمی به واسطه منتخب تشکلهای صنفی سینمایی به آکادمی معرفی شود.»
او ادامه داد: «در دو سال متمادی از سوی خانه سینما به ترتیب فیلم «گبه» و «بچههای آسمان» معرفی شد که فیلم «بچههای آسمان» در فهرست نامزدهای نهایی اسکار قرار گرفت پس از آن و در زمان مدیریت شمقدری معاون سینمایی دوره ریاستجمهوری محمود احمدینژاد با توجه به اینکه برخی حقوق و وظایف تشکلهای صنفی از آنها گرفته شد و در نهایت در مقاطعی خانه سینما تعطیل شد، وظیفه معرفی فیلم برعهده فارابی به عنوان یک نهاد دولتی قرار گرفت.»
داودی معتقد است: «باید این روند اصلاح شود و دوباره در اختیار خانه سینما قرار گیرد و نباید فارابی بحث معرفی فیلم به اسکار را قبضه کند.»
کارگردان «زادبوم» در پاسخ به اینکه اگر قانون آکادمی اسکار بر حضور منتخب اصناف تاکید داشته وقتی یک نهاد دولتی همچون فارابی فیلم را معرفی میکند، این معرفی از سوی آکادمی مورد پرسش قرار نمیگیرد، گفت: «دستاندرکاران فارابی با این توجیه که اعضای معرفی فیلم ایرانی جزو اصناف هستند، کارشان را پیش میبرند.»داودی در پایان در پاسخ به اینکه آیا روسای صنوف باید در جلسات آکادمی حضور داشته باشند و آیا سابقه داشته است که رییس کانون کارگردانان معرفی شود اما فارابی حذف کند، گفت: تاکیدی بر حضور روسای صنوف نیست اما به هر حال ایشان منتخب صنف بوده، اینکه فارابی منتخب صنف را وتو کند تی جدید است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد