27 - 11 - 2019
فقدان استراتژی تجاری
مجیدرضا حریری*
با آنکه فعالیت شرکتهای بینالمللی تحت لوای سیاستهای آمریکا میتواند بیانگر شدت اثر تحریمها بر روابط تجاری آنان با ایران باشد، اما اقدام متقابل ایران در چنین شرایطی میتواند مانع از دستیابی آمریکا به نتیجه صددرصدی در بازار اقتصادی کشورمان باشد.
یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران همواره از آن رنج میبرد، هدایت و کنترل بخش عمدهای از سیاستهای صادراتمحور در حوزههای فرامرزی توسط مدیران و سازمانهای دولتی است. این موضوع با از بین بردن فرصتهای موجود بر سر راه اقتصاد ایران، محدود شدن سبد مشتریان ایرانی را موجب شده است.
اما به نظر میرسد فقدان استراتژی در تجارت فرامرزی با دیگر کشورهای جهان طی چند دهه گذشته، تنوع و تکثر کشورها و شرکتهایی که به معامله تجاری با ایران میپردازند را به میزان زیادی تقلیل داده است. این موضوع باعث شده حدود ۷۰ درصد از صادرات کشور محدود به محصولات و مواد خام آن هم تنها برای معامله با چند کشور و شرکت محدود باشد. این در حالی است که در شرایط ویژه و حساس کنونی تمرکز دولت باید بر تکثر و تنوع مشتری در هر دو حوزه خرید و فروش قرار داشته باشد.
گستردگی دامنه این موضوع در بخش وارداتمحور کشور نیز بیانگر نقش پررنگ فعالیتهای انحصاری در بازار داخلی کشور است؛ موضوعی که عامل اصلی بالا بردن ظرفیت تحریمها در اقتصاد ایران است.
بر این اساس و در حالی که تنوع مشتریان در سبد صادراتی کشور بسیار محدود است، استراتژی ایران به عنوان یک کشور تحریمپذیر باید بر تنوع و تکثر مشتری متمرکز باشد بهگونهای که علاوه بر مشتریان کلان خود، توجه ویژهای به مشتریان خرد نیز داشته باشد. هر چند دستیابی به نتیجه ۱۰۰ درصدی در این زمینه و در شرایط ویژه امروز اقتصاد کشور ممکن نیست، اما این موضوع نباید بهرهگیری از حداقلها را در شرایط کنونی ناممکن کند.
* نایبرییس اتاق بازرگانی ایران و چین
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد