فعالیت ۲۷مرکز تجاری ایران در خارج

جهان صنعت- به گفته معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه و تجارت، هماکنون ۱۹رایزن بازرگانی فعال هستند و پیشبینی میشود این تعداد به ۲۵ رایزن افزایش یابد.
امیر روشنبخش قنبری درباره وضعیت مراکز تجاری ایران در سایر کشورها اعلام کرد: تقریبا ۵۷ مرکز تجاری داشتیم که هماکنون به ۲۷ مرکز تقلیل یافته است.
وی درخصوص علت کاهش تعداد مراکز تجاری افزود: مراکز تجاری را براساس میزان همراهی آنها با سیاستهای توسعه تجارت و صادرات مورد ارزیابی قرار میدهیم. انتظار ما از این مراکز آن است که در مسیر تسهیل تجارت و حمایت از صادرات حرکت کنند. در صورتی که مرکزی با رویکردهای تعیینشده همسو نباشد یا از مسیر مدنظر ما عدول کند، تلاش میکنیم آن مرکز را از فرآیند همکاری حذف کنیم.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: بخش قابل توجهی از این مراکز نیز خودشان از ادامه فعالیت کنار رفتهاند.
قنبری با اشاره به دشواری روند انتخاب رایزنان گفت: در حال حاضر به دلیل مراحل چندگانه ارزیابی نمیتوان عدد دقیقی ارائه داد. ممکن است فردی در مراحل ابتدایی مورد تایید قرار گیرد اما در مرحله نهایی به دلیل فقدان برخی شرایط کنار گذاشته شود. همین امر سبب میشود فرآیند انتخاب طولانی و سخت باشد.
گفتنی است مراکز تجاری و رایزنان بازرگانی بازوی اجرایی ایران برای توسعه روابط اقتصادی در خارج از کشور هستند. مراکز تجاری بهعنوان پایگاههای حمایتی، وظیفه معرفی توانمندیهای صادراتی ایران، شناسایی ظرفیتهای بازارهای هدف، برقراری ارتباط میان تجار و تسهیل روند صادرات کالا و خدمات را بر عهده دارند. در کنار آنها، رایزنان بازرگانی بهعنوان نمایندگان رسمی سازمان توسعه تجارت در سفارتخانهها، نقش کلیدی در شناسایی فرصتهای تجاری، پیگیری توافقات اقتصادی، جمعآوری و انتقال اطلاعات بازار و حمایت مستقیم از صادرکنندگان ایفا میکنند. به این ترتیب ترکیب فعالیت مراکز تجاری و رایزنان بازرگانی، پل ارتباطی موثری میان بخشخصوصی ایران و بازارهای جهانی به شمار میآید.
منبع: مهر