12 - 06 - 2018
فشارهای اقتصادی تنها بر دوش تولیدکننده
خبر خودرو – ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در رابطه با کیفیت قطعات داخلی گفت: قطعهسازان ما میتوانند به بهترین کیفیت دست یابند اما این فرآیند باید فرآیند اقتصادی باشد و تولید قطعه به نفع قطعهسازان باشد تا بتوانند کیفیت قطعات خود را بهبود بخشند. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تورم و تغییر نرخ ارز، آیا کاتالیستهای داخلی کیفیت سابق را دارند، گفت: در فرآیند تولید کاتالیستها، مواد اولیه اهمیت بالایی دارد و با توجه به اینکه فرآیند تولید بسیار هزینهبر است قطعهساز باید با گران شدن مواد اولیه قطعه خود را گران کند تا از نظر اقتصادی به صرفه باشد اما دلیل اول که باعث بروز مشکل در این حوزه میشود، این است که قیمت واقعی وجود ندارد و تمام فشارها بر تولیدکنندههاست.
وی تاکید کرد: باید در قیمتها تعدیل ایجاد کنند تا به تناسب آن کیفیت هم بهبود پیدا کند. ایشان در ادامه افزود: دلیل دوم وجود تغییر در نرخ ارز مبادلهای و نرخ نامشخص ارز آزاد است و اما دلیل سوم، افزایش حقوق کارگرها در سال جدید است که تمام اینها باعث میشود، قطعه سازان تحت فشار قرار گیرند و نادیده گرفتن این مشکلات و انتظار نابجا برای ثابت نگه داشتن قیمتها، بسیار غیرعقلانی است.
وی در رابطه با کیفیت کاتالیستهای داخلی با مشابه نمونه خارجی گفت: باید خاطر نشان کنم که کاتالیستهای خارجی دارای گریدهای متفاوتی است به عنوان مثال کاتالیستهای ساخت کشور چین در مقایسه با نمونه اسپانیایی از کیفیت پایینی برخوردار است اما کاتالیستهای تولید داخل کیفیت قابل قبولی دارد و میتواند بهبود یابد به شرط آنکه بتوانیم فرآیند تولید را به صورت فرآیند اقتصادی مدیریت کنیم. ابوالفضل خلخالی در رابطه با اینکه چند درصد از کاتالیستهای مصرفی خودروسازان داخلی، تولید داخل است، گفت: در حال حاضر خودروسازان داخلی کاتالیست مورد نیاز خود را از تولیدکنندههای خارجی تامین میکنند و کاتالیستهای تولید داخل بیشتر در بازار آزاد موجود است ولی در بعضی خودروهای داخلی مانند پراید از کاتالیستهای داخلی استفاده میشد.
وی گفت: متاسفانه خودروهایی که در داخل تولید میشود به صورت مونتاژ است و در حوزه مونتاژ، تک تک قطعات و اجزای خودرو باید به تایید صاحبان خودرو برسد به طور مثال در حال حاضر خودروسازان ما با شرکتهای چینی همکاری میکنند و مالک اصلی محصول خود را در اختیار ما گذاشته است که مونتاژ کنیم بنابراین باید تمام اجزای آن خودرو، توسط مالکان اصلی تایید شود بنابراین خودروسازان مجبور هستند قطعات مورد نظر برند خارجی را استفاده کنند. وی در رابطه با اینکه آیا کاتالیستهای داخلی دارای استانداردهای جهانی هستند، اظهار داشت: به لحاظ اقتصادی برای شرکتهایی که مالک اصلی خودرو هستند، استفاده از قطعات داخلی بهصرفه نیست و تایید نمیکنند اما با این وجود اگر بخواهیم کاتالیستهای ساخت داخل را بر اساس استاندارد جهانی بسنجیم باید تستهایی را انجام دهیم و تاییدیه بگیریم که اکثر این تستها در خارج از کشور و به صورت مجموعه انجام میشود به طور مثال تست کاتالیستها به صورت مجموعه انجام میشود یعنی با مجموعه اگزوز تست میشود و چون مجموعه اگزوز در داخل کشور تولید نمیشود و توسط تولیدکنندههای خارجی تولید میشود، در آزمایش کاتالیست داخلی از اگزوزهای خارجی استفاده میکنند که همین امر هزینههای تست را بسیار بالا میبرد البته باید تلاش کرد تا موانع برطرف شود به گونهای که بتوانیم از تامینکنندههای داخلی برای قطعات مورد نیاز استفاده کنیم. وی افزود: این قاعدهگذاریها، قاعدهگذاری کلان است یعنی نباید از بنگاه اقتصادی مانند خودروسازی انتظار داشته باشیم مسیر پیچیدهای را برای تولید طی کند و باید این قاعدهگذاری کلان طوری باشد که بتواند خودروساز را جذب کند اما الان برای واردات قطعات مونتاژ هیچ تعرفهای وجود ندارد و یک فاصله تعرفهای بین خودروی مونتاژ و ckd وجود دارد که باعث میشود خودروساز به واردات قطعات ckd روی آورد و مونتاژ کند ولی اگر نظام تعرفهای نظام کاملی باشد تا قطعات ckd هم مشمول تعرفه شوند در این صورت برای خودروسازها، تامین قطعات مورد نیاز از تولیدکنندههای داخلی جذاب میشود. وی در پایان در مورد اینکه آیا حذف کاتالیست از اگزوز باعث شتاب بیشتر و قدرت موتور میشود، گفت: کاتالیستها باید بعد از مدتی تعویض شود زیرا کاتالیست یک نوع فیلتر است که در ابتدای فعالیت خودرو فشار تغییر دو طرف کاتالیست تقریبا صفر است اما بعد از مدتی فعالیت، فیلتر پر میشود و فشار در یک سمت بیشتر از سمت دیگر است که همین امر موجب کاهش قدرت موتور میشود و از شتاب خودرو کاسته شده و حتی باعث افزایش آلایندگی نیز میشود که تمام اینها به دلیل استفاده نادرست است که اگر بتوانیم از کاتالیست به صورت درست استفاده کنیم و اگر در معاینات فنی مالک خودرو مجبور به تعویض کاتالیست خراب خود شود دیگر این موارد پیش نمیآید ولی لازم به ذکر است که بگوییم تعویض کاتالیست هزینه بالایی دارد که اکثر مالکان خودرو از آن صرفهنظر میکنند و این امر نیاز به حمایت دولت دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد