فروش شرکت هواپیمایی ملی پاکستان
جهان صنعت– پاکستان خصوصیسازی شرکت هواپیمایی ملی خود را تکمیل کرد و پس از یک فرآیند مناقصه رقابتی در اسلامآباد، شرکت هواپیمایی بینالمللی پاکستان (PIA) را به قیمت ۱۳۵میلیارد روپیه (۴۸۲میلیون دلار) فروخت. این فروش یکی از بزرگترین معاملات در تاریخ پاکستان بهشمار میرود و نشاندهنده تغییر تعیینکننده در سیاست هوانوردی پس از سالها ضرر مالی و حمایت دولتی است. مراسم خصوصیسازی در اسلامآباد برگزار شد و سهپیشنهاددهنده از پیش واجد شرایط، پیشنهادهای مهر و مومشده خود را برای اطمینان از شفافیت، در یک فرآیند زنده تلویزیونی ارائه کردند. شرکتکنندگان شامل کنسرسیومی به رهبری عارف حبیب، لاکی سمنت و شرکت هواپیمایی خصوصی ایربلو بودند. در پیشنهادهای اولیه، عارف حبیب با ۱۱۵میلیارد روپیه، بالاتر از لاکی سمنت با پیشنهاد خرید ۵/۱۰۵میلیارد روپیه و ایربلو با ۵/۲۶میلیارد روپیه قرار گرفت. پس از اعلام پیشنهادها، دولت قیمت مرجع ۱۰۰میلیارد روپیه را اعلام کرد و به دو پیشنهاد دهنده برتر اجازه داد وارد مرحله مزایده عمومی شوند. در دور نهایی، عارف حبیب و لاکی سمنت قیمت پیشنهادی را به تدریج افزایش دادند. این رقابت زمانی پایان یافت که عارف حبیب، پیشنهاد بدون چالش ۱۳۵میلیارد روپیه را ارائه کرد و کنترل این شرکت هواپیمایی را به دست گرفت. دولت در ابتدا ۷۵درصد سهام این شرکت هواپیمایی را پیشنهاد داد. طبق شرایط توافق شده، برنده ۹۰روز فرصت خواهد داشت تا ۲۵درصد سهام باقیمانده را به دست آورد. از درآمد حاصل از فروش سهام اولیه، ۵/۹۲درصد مستقیما در این شرکت هواپیمایی سرمایهگذاری مجدد خواهد شد تا از بهبود عملیاتی و رشد آن حمایت کند و ۵/۷درصد باقیمانده به دولت فدرال منتقل خواهد شد. علاوهبر این سرمایهگذار جدید موظف است ۸۰میلیارد روپیه سرمایهگذاری جدید را در پنج سال آینده انجام دهد. این شرط برای تثبیت شرکت هواپیمایی و نوسازی عملیات آن طراحی شده است. پیش از خصوصیسازی، دولت مسوولیت بدهیهای شرکت هواپیمایی را که بالغ بر ۶۵۴میلیارد روپیه بود، بر عهده گرفت. این اقدام با هدف ایجاد توجیه مالی برای این شرکت هواپیمایی به سرمایهگذاران بالقوه انجام شد.
منبع: اویشِین تو زِد
