فروشندگان زیر فشار تورم

سارا اصغری– تورم فزاینده در کشور، بازار لوازم یدکی را به رکود کشانده است درحالیکه بازار لوازم یدکی با کمبود جدی مواجه نیست و خودروهای پرتردد در کشور از هیچ کمبودی در زمینه لوازم یدکی خود رنج نمیبرند، در این میان رکود شدید در بازار گریبان فروشندگان را گرفته و فعالان این صنف مجبور هستند حتی با نرخ دلار چند ماه قبل، لوازم یدکی خود را بفروشند و برای ماندن در این بازار به حداقل سود قانع باشند.
کمبود لوازم یدکی خودروهای کمتردد
سیدمهدی کاظمی، فعال حوزه لوازم یدکی در گفتوگو با «جهانصنعت» به وضعیت این روزهای بازار لوازم یدکی در کشور پرداخت و عنوان کرد: برخلاف صنوفی چون خوراکی و پوشاک، بازار لوازم یدکی با کمبود خاصی مواجه نیست و گرفتار موضوع یا مساله حادی نشده، البته باید اذعان کرد که تنها دغدغه این صنف آن است که بازار بیش از گذشته با رکود همراه شده است.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که به اذعان خریداران، برخی لوازم یدکی در کشور یافت نمیشود آیا در این زمینه مشکل خاصی وجود دارد گفت: برخی خودروها در کشور جزو خودروهای کمتردد محسوب میشوند، به عبارت دیگر خودروهایی هستند که در گذشته به صورت محدود به کشور وارد شدهاند، از اینرو پیدا کردن لوازم یدکی برای آنها کار دشواری است. در این راستا ممکن است مدل برخی از این خودروها قدیمی شده باشد بنابراین طبیعی است که دیگر لوازم یدکی آنها نیز در بازار بهندرت پیدا شوند اما خودروهایی که هماکنون در سطح کشور جزو خودروهای پرتردد هستند، بهراحتی لوازم یدکی آنها در بازار موجود است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. در راستای تامین لوازم یدکی خودروهای کمتردد نیاز به واردات نیاز داریم که در این زمینه از کشورهایی همچون ترکیه، عراق و دوبی و… این قطعات به صورت حمل مسافر وارد کشور میشوند که وارد کردن آنها نیز بیش از یکماه طول میکشد و از این نظر اینگونه بهنظر میرسد که لوازم یدکی برخی خودروها نایاب یا کمیاب شدهاند که البته تعداد این خودروها چندان بالا نیست که بخواهیم این مشکل را به تمام خودروها در سطح کشور تعمیم دهیم.
۹۰درصد لوازم یدکی داخلی هستند
سیدمهدی کاظمی در پاسخ به این پرسش که چنددرصد لوازم یدکی وارداتی است، تصریح کرد که ۹۰درصد لوازم یدکی داخلی هستند که توسط سازندگان داخلی در کشور ساخته میشوند و تنها ۱۰درصد این لوازم به کشور واردات میشوند. این فعال بازار لوازم یدکی همچنین در پاسخ به این پرسش که از نظر قیمت وضعیت بازار لوازم یدکی هماکنون چگونه است و تورم تا چه اندازه روی افزایش قیمتهای این بازار اثرگذار بوده است، عنوان کرد: به نسبت سایر صنایع دیگر مانند صنایع غذایی یا بهداشتی قیمت لوازم یدکی آنچنان افزایش نیافته است، به این دلیل که مردم تا آنجا که امکان دارد تعویض لوازم یدکی خود را به تاخیر میاندازند، به عبارت دیگر با توجه به افزایش تورم و تامین نیازهای اساسی همچون خوراک، دیگر اولویت نخست آنها تعویض لوازم یدکی خودرو نیست، حتی اگر خودروی آنها حرکت نکند، از اینرو بازار لوازم یدکی مدتی است که دچار رکود شدید شده و در چنین شرایطی فروشندگان ترجیح میدهند قیمتهای خود را تا آنجایی که امکان دارد افزایش ندهند و با حداقل سود در این بازار باقی بمانند. در روزهای اخیر برخی لوازم یدکی را با قیمت دلار ۸۵هزار تومان کماکان به فروش میرسانیم، این در حالی است که هماکنون قیمت دلار به بالای ۱۰۰هزار تومان رسیده است. در کل صنف ما منصفانه برخورد میکند و باوجود تورم بالایی که کل اقتصاد کشور و تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند، همچنان هوای مصرفکننده خود را دارد.
صادرات به ۳۵ کشور جهان
این فعال بازار لوازم یدکی در پاسخ به این پرسش که در لوازم یدکی صادرات نیز داریم بیان کرد: لوازم یدکی صادراتی نیز داریم و برخی تولیدکنندگان حتی به کشورهای اروپایی نیز لوازم یدکی صادر میکنند. به بالای ۳۵کشور صادرات انجام میدهیم که در این میان عراق یکی از بزرگترین کشورهای هدف صادراتی ماست چراکه عراقیها نسبتبه سایر کشورهای اطراف از خودروهای ایرانی بیشتری استفاده میکنند. تا پیش از این نیز به سوریه صادرات بالایی داشتیم اما هماکنون این بازار از دست ما خارج شده است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل خاصی روبهرو نیستید، گفت: بیشتر مواد اولیه در داخل قابل تامین است و کسانی که مواد اولیه خود را در داخل تهیه میکنند، با مشکل خاصی روبهرو نیستند اما برخی لوازم یدکی وابسته به واردات هستند که هم تامین آنها با مشکل روبهرو است و هم اینکه قیمت این مواد با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز افزایش پیدا میکند و واردکنندگان آنها را با مشکل روبهرو میکند. این فعال لوازم یدکی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم شرایط اقتصادی بهتر بر کشور حاکم شود و با ثبات قیمتها و کاهش تورم، تمامی بازارها در کشور به ثبات برسند و در این میان نیز بازار لوازم یدکی که بیش از پیش دچار رکود شده است، از رونق بیشتری برخوردار شود.