27 - 04 - 2022
فرسوده و بدهکار
گروه حملونقل- روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در مراسم سالگرد تاسیس شرکت فرودگاههای کشور اظهاراتی را مطرح کرد که شاید واقعیترین اظهارات درخصوص وضعیت فرودگاههای کشور است. عباس آخوندی که از ابتدای وزارتش قول داده تا هیچگاه به مردم دروغ نگوید در جمع مدیران هوایی کشور اعلام کرد که ایجاد ثروت در فرودگاههای کشور نباید به فروش همبرگر، تسبیحفروشی و ایجاد چند کافه خلاصه شود زیرا در حال حاضر فرودگاههای کشور مانند بازار مکاره میمانند!
وی حتی با صراحت اعلام کرد که تجهیزات فرودگاهی کشور به شدت کهنه است و باید مورد بازسازی کلی قرار گیرد.
آخوندی با بیان اینکه ابتدا باید نگاه خود را به صنعت فرودگاهی تعیین کنیم، افزود: اینکه باید به این بخش به مثابه یک صنعت نگاه میکنیم یا به مثابه خدمترسانی به انسان؟ آنچه برای من مهم است، توجه به «انسان» است. اگر وارد بخش عملیاتی این موضوع شویم تا این حرف از حالت شعاری خارج شود باید به جای حرکت از «فرودگاه فرودگاه» به مقوله «منزل- منزل» تاکید کنیم. بدان معنا که باید کل فرآیند خروج مسافر از درب منزل تا فرودگاه مبدا، فرودگاه مقصد و سپس تا درب منزل در شهر مقصد را مورد توجه قرار دهیم و نباید تنها نگاه ما توجه به سفر مسافر از فرودگاه مبدا تا فرودگاه مقصد باشد؛ تفاوت این دو موضوع بسیار زیاد است.
وزیر راه و شهرسازی یکپارچگی حملونقل عمومی را به عنوان تسهیل در تردد مسافران از درب منزل تا فرودگاه عنوان کرد و گفت: نمیتوانیم فرودگاهی را در ۳۵ کیلومتری یک شهر بسازیم و به حملونقل عمومی آن توجه نشود این موضوع باید با جدیت مورد توجه باشد.
آخوندی ادامه داد: به عبارتی مفهوم تسهیل در تردد نه تنها در حوزه مسافر بلکه باید در بخش بار نیز ایجاد کرد. باید شبکه حملونقل هوایی با شبکه حملونقل ریلی، جادهای و حتی در استانهای جنوبی و شمالی با حملونقل دریایی ترکیب شود بنابراین شرکت فرودگاههای کشور نمیتواند ادعا کند که تنها مجموعه مدیریت فرودگاهها را بدون توجه به مدیریت شهری بر عهده دارد و مسوولیت خود را تنها در فرودگاهها بداند. ما باید نحوه کارکرد فرودگاه با هر شهری را در کنار یکدیگر ببینیم. در این زمینه از مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور میخواهم در تمام شهرها نقشه ترافیک فرودگاهها و نقشه کارکرد فرودگاهها در شهر را در کنار یکدیگر مدنظر
داشته باشند.
وی با انتقاد از نحوه اتصال حملونقل عمومی به فرودگاه در شهرها گفت: در هر شهری این گرفتاری را مشاهده میکنیم. در فرودگاه شیراز از مسوولان سوال کردم نزدیکترین ایستگاه مترو به فرودگاه در چه بعد مسافتی است؛ آنها گفتند در فاصله حدود ۲ کیلومتری؛ این در حالی است که این فاصله برای تردد مسافر بسیار زیاد است. در فرودگاه مشهد نیز آن طرف خیابان و روبهروی ترمینال مسافری ایستگاه مترو وجود داشت اما به ارتباط ترمینال مسافری با ایستگاه مترو توجه نشده و اقدامی در این راستا صورت نگرفته بود و سعی نکردند ترمینال را با شبکه حملونقل یکپارچه کنند در فرودگاههای اصفهان، تبریز و سایر فرودگاههای کشور نیز این مشکل وجود دارد. ضمن اینکه در بخش تسهیل تردد بار نیز این مشکلات به چشم میخورد.
ضعف کارکنان در زبان انگلیسی
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه داخل فرودگاه نشاندهنده هویت ملی یک ملت است، گفت: نخستین محلی که هر مسافر هوایی بینالمللی و داخلی در هر شهری وارد آن میشود، فرودگاه همان شهر است بنابراین هویت ملی یک بحث بسیار مهم است؛ ما نمیخواهیم تنها یک نام زیبا برای فرودگاهها انتخاب کنیم بلکه میخواهیم هویت به فرودگاهها ببخشیم بنابراین اگر میگوییم صنعت هوانوردی، صنعتی جهانی است و در راس آن خدماترسانی به انسان باید مورد توجه باشد، مفهومش آن است که اگر مسافری از یک کشور خارجی وارد فرودگاه میشود، باید بتوانیم نسبت به ارایه خدمت به او اقدام کنیم که لازمه این امر تسلط به زبان بینالمللی است؛ چه قدر از عوامل فرودگاهی ما به زبان بینالمللی مسلط هستند.
وی با اشاره به ارزیابی فرودگاهها بر اساس سطح خدمات ادامه داد: از توجه به مقوله زبان بینالمللی که اولین بحث در رویارویی با مسافر خارجی است تا بهروزرسانی تجهیزات ناوبری، فرودگاهی و سایر بخشها باید بتوانیم به جایگاه مورد نظر برسیم. بنابراین نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که سطح خدمات در هر فرودگاه را ابتدا ارزیابی کنیم و همه مسایل در ارایه خدمت مانند زبان بینالمللی، توسعه تجهیزات، تسهیل ترافیک، نظافت و سایر خدمات در قالب مفهوم سطح خدمات معرفی شوند از اینرو باید سطح خدمات فرودگاه نیز ارزیابی شود و در یک مدت مشخص سطح فرودگاه را به یک سطح بالاتر ارتقا دهیم و این باید در دستور کار تمام فرودگاههای کشور باشد.
آخوندی با بیان اینکه ارتقای سطح سرویس یک مفهوم به هم پیوسته است، گفت: شاید مردم از نظر تکنیکی با مفهوم خدمات آشنا نباشند اما در عمل وضعیت خدماتدهی فرودگاهها را احساس میکنند. در راستای هویتبخشی، وقتی یک مسافر وارد فرودگاه میشود، باید بتواند فرهنگ آن منطقه را شناسایی کند بنابراین آرایه فرودگاه بحث بسیار مهمی است. وی با اشاره به موضوع تجاریسازی در فرودگاهها گفت: تجاریسازی از نظر من موضوع بسیار مهمی است و باید فرودگاهها بتوانند از نظر اقتصادی و درآمدی روی پای خود بایستند. در واقع تجاریسازی به معنای ایجاد ثروت در بخش حملونقل، ترانزیت، ترافیک عبوری و سایر بخشهاست نه اینکه به همبرگرفروشی، تسبیحفروشی و ایجاد چند کافه در فرودگاه بسنده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجهیزات فرودگاهی کشور تجهیزات کهنهای است، گفت: تکنولوژی برخی از این تجهیزات به حدود ۳۰ سال پیش برمیگردد و باید یک ارزیابی جدی در این زمینه صورت گیرد تا گلوگاهها و نقط قوت را شناسایی کنیم.
نیازمند هواپیمای کوتاهبرد هستیم
وی با اشاره به سفر خود به فرانسه اظهار کرد: احساس من از نمایشگاه هوانوردی فرانسه که بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان است، این بود که جهان به تدریج اراده همکاری با ما را دارد و میخواهد تعامل سازنده با ما داشته باشد. ما با آگاهی علم و خوداتکایی در صحنه بینالمللی وارد میشویم تا با کمترین هزینه تجهیزات مورد نیاز خود را وارد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به وضعیت ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما با داشتن بیش از ۶۰ فرودگاه و جغرافیای پراکنده نیازمند هواپیمای کوتاهبرد است. هدف تاسیس شرکت هواپیمایی آسمان نیز این بود که هواپیماهای کوتاهبرد را برای مناطق کمتر توسعهیافته فعال کند که توسعه اقتصادی منطقه را نیز در پی دارد.
آخوندی یادآور شد: از طرفی ناوگان کوتاه برد در ایران بسیار کم است بنابراین در پی آن هستیم تا تعداد این ناوگان را در کشور برای فعال کردن فرودگاههای کوچک و توسعه این مناطق
افزایش دهیم.
نیاز ایران به ۴۰۰ هواپیما
وزیر راه و شهرسازی نوسازی ناوگان با برد متوسط و قارهپیما را یکی دیگر از برنامههای این وزارت عنوان کرد و گفت: حدود ۲۵۰ فروند هواپیما با میانگین عمر حدود ۲۰ سال در کشور وجود دارد که با روند فعلی تا ۱۰ سال آینده میانگین عمر هوایی به ۳۰ سال افزایش مییابد. اگر این وضعیت را در نظر بگیریم طی ۱۰ سال آینده به ۴۰۰ هواپیما نیاز داریم.
وی تاکید کرد: قاعدتا اگر در صحنه بینالمللی به نتیجه برسیم، از یک روش و در غیر این صورت از روشهای دیگر باید نسبت به تامین هواپیما آنچنانکه تاکنون انجام میشد، اقدام کنیم بنابراین باید برای هر دو سناریو، برنامه داشته باشیم.
بازسازی تمامعیار
وی افزود: صنعت هوانوردی به عنوان یک صنعت جهانی در ایران باید مورد بازسازی تمامعیار قرار گیرد بنابراین در صنعت هوانوردی آنچه مدنظر دارم این است که جایگاه خود را در جهان ارزیابی کنیم و استراتژی که در این بخش باید دنبال کنیم، استراتژی رقابتپذیری ایران در جهان است. در غیر این صورت تنزل میکنیم و فقط خشنود هستیم که چند فرودگاه را در کشور مدیریت میکنیم که قطعا این مدیریت کفایت نمیکند بنابراین همزمان با تحولات سیاسی باید در حوزه هوانوردی موقعیت خود را اصلاح کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید به جهان اثبات کنیم که آسمان ایران یک آسمان باز و امن برای تمام جهان با رعایت تمام استانداردهای بینالمللی است، گفت: یکی از اولویتهای اصلی ما داشتن آسمان با امنیت کافی برای هواپیماهای دنیاست که در این راستا اقداماتی در جهت نوسازی تجهیزات راداری و هوانوردی داریم و باید در این زمینه بسیار تلاش کنیم.
آخوندی ادامه داد: باید آسمان ایران را با بالاترین استاندارد مدیریت کنیم که این موضوع باید در دستور کار شرکت فرودگاههای کشور قرار گیرد. البته این موضوع در شرکت فرودگاهها در حال پیگیری است و من نیز به عنوان مسوول از این بخش حمایت میکنم تا بتوانیم در ایکائو (سازمان بینالمللی هوانوردی) و تمام مجامع بینالمللی اعلام کنیم آمادگی داریم هر پرواز با هر مشخصاتی را در کریدورهای بینالمللی در آسمان ایران پذیرا باشیم.
درآمد ۴۰۰ میلیارد تومانی از پروازهای عبوری
در ادامه مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به زیان دیدن ایرلاینهای ایرانایر و آسمان به دلیل خدماترسانی به مناطق محروم گفت: درآمد فرودگاه امامخمینی(ره) برابر با ۵۳ فرودگاه دیگر کشور است.
رحمتالله مهآبادی گفت: شرکت فرودگاههای کشور از محل پروازهای عبوری سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد دارد اما پس از بروز مشکلاتی در اوکراین و عراق، میزان پروازهای عبوری از آسمان ایران افزایش یافت و درآمد ما از این محل به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.
وی با بیان اینکه با ارتقای کیفیت خدماترسانی و ایجاد راههای کوتاه هوایی میتوان پروازهای عبوری زیادی را برای آسمان کشور جذب کرد که نماد اقتصاد مقاومتی است، افزود: میزان طلب شرکت فرودگاههای کشور از شرکتهای هواپیمایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که البته به دلیل محدودیت منابع ایرلاینها، پرداخت نشده است.
مهآبادی به قانون آزادسازی قیمتها در بخش حملونقل هوایی اشاره و اظهار کرد: مصوب شده بود تا در سال سوم برنامه پنجم توسعه، آزادسازی کامل نرخها در بخش حملونقل هوایی محقق شود اما این هدف اجرایی نشد و به همین دلیل درآمدهای ایرلاینها هم کافی نیست تا بتوانند بدهیهای خود را پرداخت کنند به عنوان مثال شرکتهای هواپیمایی آسمان و ایرانایر زیان زیادی بابت خدماترسانی به نقاط محروم متحمل میشوند.
وی با تاکید بر اینکه رویکرد تمام دنیا تفکیک فرودگاههای نظامی و غیرنظامی است، گفت: این امر با همکاری ستاد فرماندهی کل قوا حتما محقق میشود که نماد آن، فرودگاه امامخمینی(ره) است. مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور گفت: درحال حاضر درآمد فرودگاه امامخمینی(ره) برابر با ۵۳ فرودگاه کشور است.
وی توسعه بخش هوانوردی را منشا توسعه همهجانبه کشور دانست و گفت: بسیاری از فرودگاهها به اندازه لازم توسعهیافتهاند و تنها باید فضای خدمترسانی آنها گستردهتر شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد