31 - 07 - 2022
فرابورس آماده معامله سهام عدالت
مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه خصوصیسازی واقعی با واگذاری تصدی از سوی نهادهای عمومی به بخشخصوصی ادامه مییابد، گفت: زیرساختهای فرابورس از هماکنون آماده پذیرش و انجام معاملات سهام عدالت است. امیرهامونی در گفتوگو با فارس درباره آخرین اقدامها برای پذیرش و راهاندازی معاملات سهام عدالت در این بازار گفت: طی سالهای گذشته موضوع اجرای معاملات سهام عدالت و عملیاتی شدن آن منجر به تهیه برنامهای شد که از طریق شورای عالی بورس به شورای اصل «۴۴» قانون اساسی ارائه و حتی دستورالعمل اجرایی این معاملات در اواخر دولت قبل جزو آخرین دستورالعملهایی بود که وزیر وقت اقتصاد آن را ابلاغ کرد. وی افزود: همزمان با ابلاغ این دستورالعمل نکاتی وجود داشت که شاید آن را در مرحله اجرا با مشکل مواجه میکرد، از جمله نحوه خدمات و معاملات در روستاها و نقاطی که سطح دسترسی به بازار سرمایه امکانپذیر نبود بنابراین در آن زمان با توجه به سطح دسترسی محدود به بازار سرمایه اجرای آن متوقف شد. وی ادامه داد: به موازات آن طرحی در دولت شکل گرفت مبنی بر اینکه نحوه توزیع سهام عدالت باید قبل از رسمی شدن روند معاملات، بهینه و از معایب طرح سهام عدالت کاسته شود. هامونی یادآور شد: در آن زمان طرح صندوق سهام عدالت با نظرخواهی از فرابورس مطرح شد که معایب آن به مراتب کمتر از سایر طرحها و راهکارها بود. با توجه به جلسات متعدد و پیگیری وزیر اقتصاد این طرح تبدیل به لایحهای شد که در حال حاضر در شورای عالی اصل «۴۴» این موضوع بررسی شده و در حال حاضر طبق روال باید از مجرای دولت به مجلس برود چراکه نیاز به قانون اصلاح دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه وزارتخانههای مختلفی در زمینه اصلاح لایحه سهام عدالت درگیر هستند و چند دستگاه قانونی آن را دنبال میکنند، عنوان کرد: فرابورس در حال حاضر دارای سامانه پس از معاملات بسیار ویژهای برای معاملات سهام است. وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از هفت میلیون کد معاملاتی حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه وجود دارد و این در حالی است که شمار مشمولان سهام عدالت نزدیک به ۵۲ میلیون نفر میرسد. هامونی با تاکید بر آمادگی همهجانبه فرابورس برای پذیرش و انجام معاملات سهام عدالت گفت: با وجود این آمادگی باید روال قانونی اصلاح لایحه طرح سهام عدالت و تشریفات قانونی آن که خارج از توان متولیان بازار سرمایه است، طی شود. فرابورس از لحاظ قوانین بازار سرمایه و نحوه پذیرش اوراق سهام عدالت و زیرساختهای فنی با مشکلی مواجه نبوده و سامانههای معاملاتی طراحی شده برای اوراق سهام عدالت به دلیل وقفهای که در اجرای آن رخ داد بلااستفاده مانده و در انتظار اصلاح قوانین است. مدیر عامل فرابورس در برابر این پرسش که انتقادها به نوع برخی واگذاریها در بازار فرابورس تا چه حد وارد است، گفت: در کلیت نقد موضوع واگذاری شرکتهای اصل «۴۴» امروز هیچ شکی بر سر شفافیت بازار سرمایه ندارد اما روی ماهیت خصوصیسازی مبنی بر اینکه آیا خصوصیسازی بهطور واقعی انجام شده همواره نقد وجود دارد چون عمده شرکتها به بخشهای عمومی واگذار شدهاند. در این بین نمیتوان گفت خصوصیسازی در کشور پروژه تعریف شدهای بوده که بلافاصله از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شده باشد. وی بر این باور است که توان بخش خصوصی آن چنان نبوده که در بازار سرمایه بتواند شرکتهای معظم و بزرگ حتی خرید یک شرکت هشت هزار میلیارد تومانی را خریداری کند. هامونی با اعتقاد به اینکه فرآیند خصوصیسازی میتواند طی دو مرحله صورت گیرد، گفت: این فرآیند به این معنی است که واگذاری شرکتها در مرحله نخست میتواند از دولت به بخش عمومی و صندوقهای بازنشستگی و پس از آن مرحله خصوصیسازی واقعی از بخش عمومی به بخشخصوصی صورت گیرد. وی در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در مرحله دوم برای بخشخصوصی چیزی از سود و منفعت شرکتهای واگذار شده باقی خواهد ماند، پاسخ داد: در این زمینه فرض کنید نیروگاه برق از سوی خصوصیسازی بابت رد دیون به یکی از بانکها تحویل داده شود. اگر بانک به عنوان بخش عمومی بعد از گذشت دو سال از واگذاری با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر عدم بنگاهداری مواجه شود، باید این دارایی را در بازارسهام مجدد به بخش خصوصی واگذار کند. وی ادامه داد: در همین رابطه باید گفت فرابورس در چند عرضهای که امسال داشته از جمله بنیاد مستضعفان دو شرکت قندی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کرده است. هامونی با اشاره به شفافیت روش واگذاریها از طریق بازار سرمایه ، افزود: خصوصیسازی طی یک دهه گذشته کمک زیادی به بورس کرده و اگر فرآیند واگذاریها نبود شاید رشد نماگرها در بازار سهام رخ نمیداد. مدیر عامل فرابورس گفت: آمارها نشان میدهند بیش از ۹۰ درصد خصوصیسازیها از طریق بورس و فرابورس صورت گرفته و این در حالی است که طی سال گذشته بالای ۶۰ درصد واگذاریها از طریق فرابورس انجام شده است. همچنین جدای از آن دسته از شرکتهایی که بهطور مزایده و خارج از بورس واگذار شدهاند، بالغ بر بیش از شش هزار میلیارد تومان از طریق فرابورس بوده است. وی تصریح کرد: اینکه شرکتها از نهادهای عمومی به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند، اتفاقی است که خود به خود رخ خواهد داد. در برخی شرکتها در حالی بالای ۹۰ درصد سهام به سهام عدالت تخصیص داده شده که مدیران این شرکتها همچنان از طریق دولت تعیین میشوند اما جالب اینکه امروز برخی مدیران این شرکتها میگویند خصوصیسازی باعث شده شرکتی که برنامه بلندمدت نداشته و همیشه بهطور ابلاغی برنامهها را دریافت و اجرا میکرده با وجود سایه مدیر دولتی از دوسال اخیر که خصوصی شده با مدیران خود همفکری کرده و برنامه راهبردی اجرا و حتی برنامه استراتژیمحور تدوین میکند. وی افزود: شرکتهای واگذار شده به محض اینکه از سایه دولتی فاصله گرفتهاند با برنامهریزی گام برمیدارند که این بسیار عالی است. چون برنامههای شرکت از شکل ابلاغی و دستوری به مدل مبتنی بر هزینه و فایده تبدیل شده است. هامونی از تداوم فرآیند خصوصیسازی در کشور سخن گفت و افزود: در برخی کشورها تا ۲۵ سال برنامه خصوصیسازی آنها طول کشیده است. یکی از کشورهایی که قانون خصوصیسازی ایران از آن الهام گرفته کشور لهستان است که با وجود گذشت ۳۰ سال هنوز ادعای خصوصیسازی کامل ندارد و همواره قوانین و مقرارت خود را با اروپا استانداردسازی میکند. بر این اساس خصوصیسازی یک فرآیند زمانبر و طولانی بوده و طی چندین سال تداوم داشته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد