20 - 11 - 2019
فدراسیون تماشاگر است
در روزهای اخیر باشگاه ماشینسازی تبریز با اتفاقی بیسابقه و بسیار عجیب روبهرو شد. فیفا رای خود را در خصوص پرونده لوسیانو پریرا مندز بازیکن سابق باشگاه ماشینسازی تبریز که از این تیم رسما شکایت کرده بود، اعلام کرد. تیم ماشینسازی تبریز از ثبت قرارداد بازیکنان جدید (داخلی و بینالمللی) از ابتدای شروع اولین پنجره نقل و انتقالات نیمفصل ۹۹-۹۸ (زمستانی) به مدت سه پنجره نقلوانتقالات متوالی محروم است که سنگینترین محرومیت تاریخ لیگ برتر را به نام خود به ثبت رسانده است.
حال باید دید که محمدرضا زنوزی مالک متمول باشگاه ماشینسازی تبریز چه تدبیری را در قبال این ماجراها اتخاذ خواهد کرد و رویکرد او برای حفظ باشگاه محبوبش چه خواهد بود.
به گفته هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه ماشینسازی تبریز، این جریمه نقدی به خاطر بدهی ۱۱۰ هزار دلاری به این بازیکن برزیلی است که البته بلافاصله بعد از پرداخت و تسویهحساب، لغو خواهد شد. مدیرعامل باشگاه ماشینسازی با بیان اینکه باشگاه برای پرداخت بدهیهایش مشکلی ندارد، گفت: فدراسیون باید فیفا را متوجه محدودیت ایران در نقلوانتقال پول کند نه اینکه تماشاگر محرومیت ما باشد.
اما در این رابطه این سوال مطرح است که «آیا باشگاه ماشینسازی به دلیل دیرکرد و تاخیر در پرداخت طلب لوسیانو پریرا محکوم به پرداخت جریمه نشده است؟»، نصیرزاده ضمن پاسخ به این پرسش، به قوانین فیفا در این رابطه اشاره کرد. وی همچنین در رابطه با وضعیت تیم فوتبال ماشینسازی در لیگ برتر هم صحبتهایی را مطرح کرد.
مبلغ بدهی ماشینسازی به لوسیانو ۳۰ + ۸۰ هزار دلار
هوشنگ نصیرزاده در پاسخ به اینکه «به خاطر تاخیر و دیرکردی که باشگاه ماشینسازی در پرداخت بدهی لوسیانو پریرا داشته، متحمل پرداخت جریمه نشده است؟» به قوانین فیفا در این زمینه اشاره کرد و گفت: در برخی موارد فیفا علاوه بر بدهی بازیکن که طبق قرارداد مشخص است، مبلغی را به عنوان جریمه و به نفع طرف مدعی در حکم خود او (بازیکن شاکی) لحاظ میکند. مبلغ این جریمه حداقل پنج درصد از کل بدهی بازیکن موردنظر است.
وی با یادآوری اینکه قرارداد لوسیانو پریرا با ماشینسازی مربوط به فصل ۹۵-۹۶ بود، ادامه داد: بدهی این بازیکن در واقع ۸۰ هزار دلار بود اما به خاطر دیرکرد در پرداخت، ۳۰ هزار دلار به آن اضافه شده است. به این ترتیب باید ۱۱۰ هزار دلار به لوسیانو پرداخت کنیم.
فرار ماشینسازی از جریمه ۵ هزار فرانکی
مدیرعامل باشگاه ماشینسازی همچنین با بیان اینکه در برخی موارد هم فیفا به خاطر دیرکرد و تاخیر در پرداخت بدهی بازیکنان، جریمهای مجزا از مبلغی که باید به بازیکن طلبکار پرداخت شود در نظر میگیرد، خاطرنشان کرد: این جریمه در واقع به نفع خود فیفاست و پول آن به حساب این فدراسیون بینالمللی میرود. مبلغ جریمه هم تا سقف پنج هزار فرانک سوییس محاسبه میشود اما این جریمه در رابطه با پرونده پریرا شامل حال باشگاه ماشینسازی نشده است. وی تاکید کرد: این نوع جریمه فیفا در مورد باشگاههایی که برای بار اول مرتکب دیرکرد در پرداخت بدهی بازیکنانشان میشوند، اعمال نمیشود.
فیفا حرف ما را متوجه نمیشود
نصیرزاده تصریح کرد: بارها در رابطه با پروندههای مختلف به فیفا اعلام کردهایم به دلیل محدودیتهایی که ایران برای نقلوانتقال بینالمللی پول دارد با مشکل مواجه هستیم و نمیتوانیم جابهجایی ارزی داشته باشیم اما نمیدانم چرا فیفا و مسوولانش حرف ما را متوجه نمیشوند و باز هم جریمه و حکم محرومیت صادر میکنند.
فدراسیون تماشاچی نباشد
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه فدراسیون باید واکنشی داشته باشد نه اینکه فقط تماشا کند. درست است که بعد از پرداخت بدهی و جریمه، حکم محرومیت ما لغو میشود اما بد نیست فدراسیون ایران این موضوع را به فیفا یادآور شود که ایران برای نقلوانتقال پول مشکل دارد. همانطور که خود فیفا نمیتواند به خاطر این مشکلات واریزی برای ایران داشته باشد ما هم نمیتوانیم چنین اقداماتی داشته باشیم. خود ما تاکنون مکاتباتی در این زمینه داشتهایم. یک بار هم نامه شدیداللحنی خطاب به دبیرکل فیفا زدیم و اعتراضمان را مطرح کردیم. البته آن نامه در رابطه با پروندههای قبلی بود که مشکلشان هم حل شد.
بدهی ۳۰ هزار دلاری به یک خارجی دیگر
مدیرعامل باشگاه ماشینسازی همچنین به بدهی این باشگاه به ادسون انریکه اشاره کرد و گفت: به این بازیکن هم ۳۰ هزار دلار بدهی داریم. به فکر پرداخت بدهی او هستیم تا کارمان به شکایت و جریمه کشیده نشود.
ماشینسازی یک گاوصندوق پُر از پول ارزی دارد
نصیرزاده با تاکید بر اینکه طبق مذاکرات صورت گرفته با وکیل پریرا قرار است بدهی این بازیکن به صورت دستی و در استانبول پرداخت شود، خاطرنشان کرد: پریرا برای دریافت طلبش شماره حسابی از هنگکنگ را به ما اعلام کرده بود اما امکان پرداخت نداشتیم. انریکه هم شماره حسابی از برزیل را به ما اعلام کرده اما پرداخت به آن هم امکانپذیر نیست.
در مورد این بازیکن هم هماهنگیهایی شده تا در دوبی بدهیاش را بپردازیم. در کل اینکه ما در باشگاه ماشینسازی یک گاوصندوق پُر از پول داریم اما مشکل جابهجایی هم داریم.
انعقاد قرارداد ریالی با بازیکنان خارجی این فصل
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «برای جلوگیری از مشکلات مشابه در رابطه با بازیکنان خارجی که این فصل در تیم ماشینسازی هستند، چه تدبیری اندیشیده شده است؟»، گفت: قرارداد با بازیکنان خارجی این فصلمان را به صورت ریالی منعقد کردهایم. آنها پول خود را به صورت ریالی از بانک داخلی میگیرند و خودشان باید کارهای لازم برای تبدیل به ارز را انجام دهند.
ترکیب ماشینسازی برای قهرمانی بسته نشده
وی در بخش دیگری در مورد وضعیت تیم فوتبال ماشینسازی در لیگ برتر و اینکه آیا از عملکرد این تیم تا این هفته از رقابتها رضایت دارد، گفت: ما ترکیب تیم را برای قهرمانی نبستیم اما تا این مرحله از مسابقات از نتایج و جایگاهی که در اختیار داریم، راضی هستیم. فکر میکنم از جایگاه فعلی بالاتر هم خواهیم رفت.
همین که ۶ تیم پشت سر ما هستند، خوب است
نصیرزاده تاکید کرد: وقتی تیم به دنبال قهرمانی نیست، خیلی مسائل به جز نزدیک بودن به صدر جدول باعث رضایتمندی میشود. الان شش تیم پشت سر ماشینسازی هستند و همین برای ما خوب است. از عملکرد رسول خطیبی هم رضایت داریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد