18 - 11 - 2016
غولها غایب بودند
گروه حملونقل- هشتمین نمایشگاه بینالمللی هوایی و هوانوردی ایران در حالی با حضور معاونان وزیر راهوشهرسازی در جزیره کیش آغاز شده که تحولات اخیر آمریکا و تهدید لغو برجام بر آن سایه انداخته است.
در شرایطی که مذاکرات ایران و دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیما در حال نهایی شدن است، قدرت گرفتن جمهوریخواهان به عاملی برای تهدید بزرگترین قرارداد صنعت هوانوردی ایران تبدیل شده است.
هشتمین نمایشگاه بینالمللی صنعت هوانوردی ایران در شرایطی در جزیره کیش آغاز شده که عدم حضور دو شرکت ایرباس و بوئینگ در آن به شدت ملموس است.
انتخاب دونالد ترامپ که از مخالفان توافق هستهای دولت اوباما با ایران است، به عنوان رییسجمهور آمریکا، این نگرانی را میان اهالی صنعت هوانوردی به وجود آورده که احتمال دارد خرید هواپیماهای جدید با مشکل مواجه شود. اگرچه به گفته دبیر هشتمین نمایشگاه بینالمللی هوایی و هوانوردی ایران در این نمایشگاه برخی شرکتهای آمریکایی نیز حضور دارند اما غایب بزرگ این نمایشگاه یعنی بوئینگ تحت تاثیر عوامل سیاسی حضور ندارد.
به گفته بیژن بنکدار در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه بینالمللی هوایی و هوانوردی ایران حدود ۱۵ سال پیش برای نمایشگاه هوایی در ایران برنامهریزی شد و تاکنون هشت نمایشگاه برگزار شده است. دبیر هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران با بیان اینکه در نمایشگاه امسال ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی حضور دارند، تصریح کرد: شرکتهایی از کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، ترکیه، ژاپن و... حضور دارند.
افزایش ۱۸ درصدی مسافران هوایی
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این نمایشگاه از رشد ۱۷ درصدی نشست و برخاست هواپیما و افزایش ۱۸ درصدی پذیرش مسافران در هفت ماهه ابتدایی سالجاری خبر داد.
عابدزاده در هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران اظهار کرد: طبق آخرین آمار از فعالیتهای شرکتهای هواپیمایی در هفت ماهه ابتدای سالجاری شاهد رشد ۱۷ درصدی نشست و برخاست، رشد ۱۸ درصدی پذیرش مسافران و افزایش ۱۲ درصدی حملونقل هوایی بودهایم. وی افزود: میانگین جهانی این رشد هفت درصد و منطقه خاورمیانه هشت درصد بوده است که این نشان میدهد تحولی در زمینه هوایی و هوانوردی در حال وقوع است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ۵۰ شرکت دانشبنیان خصوصی در زمینه هوا و فضا در ایران فعال هستند، تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران خود را به این تعداد محدود نکرده و هماکنون ۳۰۰ شرکت دانشبنیان در این زمینه به ثبت رسیدهاند. همچنین پیشبینی ما این است که این دو بخش رشد مضاعفی را در سالهای آینده تجربه کنند. عابدزاده به برخی دستاوردها در زمینه هوایی و هوانوردی کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد مسیرهایی جهت اتصال آسیا به اروپا، تجهیز صنایع هوایی کشور به سامانه ارتباطی، توسعه ظرفیت فرودگاهها، توسعه فرودگاه امامخمینی(ره)، بهبود کارآمدی و ایمنی فرودگاهها، آزادسازی نرخ بلیت و ارتقای خدمات به مسافران از جمله دستاوردهای دو سه سال اخیر
بوده است.
وی با دعوت از سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه هوایی کشور ادامه داد: ما معتقدیم باید فراتر از رشد جهانی حرکت کنیم. افق دید ما این نیست که مثل کشورهای همسایه دو برابر مسافر جابهجا کنیم بلکه میخواهیم به رشد چندین برابر برسیم و در نظر داریم تا ۱۰ سال آینده ۷۵ تا ۸۰ میلیون مسافر را در سال جابهجا کنیم.
رشد ۵/۱۵ درصدی شاخصهای هوایی
رییس سازمان هواپیمایی همچنین از رشد ۵/۱۵ درصدی شاخصهای حملو نقلهای هوایی ایران طی هفت ماه ابتدایی سالجاری خبر داد و گفت: به دنبال رشد حملونقل هوایی فراتر از بُعد جهانی آن هستیم. علی عابدزاده با بیان اینکه مجموع این رشد حدود ۵/۱۵ درصد بوده است، افزود: این در حالی است که نرخ رشد حملونقل هوایی در جهان طی مدت یادشده هفت درصد و در منطقه خاورمیانه هشت درصد بوده است.
وی افزود: این تفاوت نرخ رشد حملونقل هوایی در ایران و جهان و خاورمیانه یکی از نشانههای آغاز دوران درخشان این بخش در کشور است. عابدزاده با بیان اینکه در دوران تحریم برخی توانمندیهای راهبردی در صنعت هوانوردی پدیدار شد، گفت: این توانمندیها میتواند ایران را تبدیل به مرکز سقل هوانوردی منطقه کند، در سازمان هواپیمایی کشوری ارادهای جدی برای حفظ این دستاوردها و زمینه ارتقای آن را با همکاری خارجیها داریم. عابدزاده تاکید کرد: ما به دنبال رشد حملونقل هوایی در بعد جهانی نیستیم و باید فراتر از آن
عمل کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد