19 - 12 - 2019
غفلت از برند سازی
حبیبالله نیکزادی*- هنوز اقدامی برای عرضه همه محصولات کشاورزی در بازار نوین انجام نشده است و فاصله زیادی تا رسیدن به معیارهای بینالمللی مانند بستهبندی، کیفیت و برند یک محصولات کشاورزی وجود دارد این در حالی است که ایجاد شکاف قیمتی محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار، به چالش بزرگی تبدیل شده است که باید از ابزارهای جدید برای حل این مشکل استفاده شود. ایجاد بازاری امن و مطمئن برای عرضه بدون واسطه محصولات کشاورزی گزینه مناسبی برای کوتاه کردن دست دلالان و سودجویان است اما متاسفانه خیلی از این بازار و این نوع ابزارها استفاده نشده است. بورس کالا به عنوان مولد توسعه تولید محصولات کشاورزی و بازاری امن برای عرضه محصولات کشاورزی است که سالهاست در کشورهای دیگر از این بازار برای ترغیب بخش کشاورزی استفاده شده است. از مزیتهای مهم سازوکار بورس کالا میتوان به حذف واسطههای محصولات کشاورزی تاکید داشت که در این صورت کشاورز و سرمایه آن تحت امنیت قرار میگیرد و بدون دغدغهای جهت رساندن محصولات از مزارع به بازار با قیمت واقعی و به صورت مستقیم به فروش رساند که در این بین سود حاصل تنها به کشاورز میرسد و در اینجا دلالان نقشی نخواهند داشت. امروز برای فروش محصولات و جلوگیری از زیان حاصل، باید از بازار سنتی دست کشید و این بازار را جایگزین فروش محصولات کشاورزی کرد. از دیگر مزایای ورود محصولات کشاورزی در بورس، ایجاد برندینگ و حضور در بازارهای جهانی است که تاکنون این روش حتی در بهترین محصولات ایرانی اتفاق نیفتاده است. در این بازار کشاورز با سلیقه مشتری آشنا شده و طبق خواسته بازار ناگزیر نوآوری در بستهبندی و نزدیک شدن به استانداردسازی را تجربه میکند. در این بین کشاورز با اطمینان محصولات را برای عرضه آماده میکند و در نهایت با جذب مشتری سریعتر به مطالبات خود میرسد.
*عضو کمیسیون کشاورزی مجلس
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد