12 - 09 - 2021
غبار شایعه در آسمان بازار موبایل
«جهانصنعت»- گزارشهایی در فضای آنلاین منتشر شده که از افزایش موارد قفل شدن گوشیهای برند رِدمی و می شیائومی در کشورها و سرزمینهایی که هدف تحریمهای آمریکا قرار دارند، حکایت دارد. صاحبان گوشیهای شیائومی و ردمی در گروههای سایت ردیت و XDA Developers به سایرین درباره افزایش موارد قفل شدن گوشیهای این شرکت چینی هشدار دادهاند. اگرچه سیاست صادرات شیائومی، فروش تلفنهای هوشمند به کشورها و سرزمینهای تحت تحریم را ممنوع کرده اما پیش از این خریدن یک گوشی شیائومی در یک منطقه و بردن آن به منطقه دیگری آسان بود. در واقع همین موضوع به تبدیل شدن شیائومی به یکی از محبوبترین شرکتهای سازنده تلفن هوشمند جهان کمک کرد. با این حال این شرکت هنوز به بازار سودآور آمریکا رخنه نکرده است.
احتمالا برنامههای توسعه شیائومی برای بازار آمریکا به جریان افتاده و روشن است که برای موفق شدن در این کشور، شیائومی باید به دقت مقررات آمریکایی را دنبال کند. این به معنای آن است که شیائومی رسما بدون اجازه دولت آمریکا در کشورها و سرزمینهای تحت تحریم واشنگتن شامل کریمه، کوبا، ایران، کرهشمالی، سودان و سوریه گوشی نخواهد فروخت. فهرست این کشورها در شرایط و مفاد فروش شیائومی آمده و در بند «صادرات» تاکید شده که خریدار نمیتواند محصولی که از فروشنده خریداری کرده را به کشور یا سرزمین یا هر بخشی صادر کند که تحت قوانین کنترل صادرات ممنوع است.
بر اساس گزارش نوتبوک چک، متاسفانه برای طرفداران گوشیهای می و رِدمی در سوریه و به خصوص کوبا که شیائومی محبوبیت زیادی دارد، گزارشهای فراوانی درباره قفل شدن گوشی برای کاربران منتشر شده است. در گوشیهای قفل شده پیامی مشاهده میشود با این مضمون که دستگاه به دلیل محدودیتهای تحریم بینالمللی قفل شده است. گفته شده گوشیهای شیائومی و رِدمی که برای نخستینبار در مقصد ممنوعه استفاده شدهاند، قفل شدهاند بنابراین فعالسازی و استفاده در کشوری که هدف ممنوعیت قرار ندارد میتواند به جلوگیری از مشکل قفل شدن گوشی کمک کند. استفاده از ROM سفارشی هم میتواند راهکاری برای طرفداران گوشیهای شیائومی باشد.
قفل شدن گوشیهای شیائومی
در ایران صحت ندارد
همچنین خبر قفل شدن گوشی از برند شیائومی در کوبا در حالی منتشر شده که انجمن واردکنندگان موبایل میگوید تاکنون حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای تحریمشده دیگر از جمله کرهشمالی، سوریه، سودان و کریمه گزارش نشده است و به نظر میرسد خبر قفل شدن گوشیهای شیائومی در ایران صحت ندارد. اولین بار چهار روز پیش یک کاربر از کوبا در سایت ردیت، از قفل شدن گوشی جدید خود پس از چند روز استفاده خبر داده بود. او گفت که گوشی شیائومی نوت۸ دیگری نیز دارد که نزدیک به یک سال از آن استفاده میکند و این مشکل برای این گوشی اتفاق نیفتاده و برای گوشی جدیدش بعد از چند روز اتفاق افتاده است. این کاربر کوبایی ادعا کرده بود که از بیش از ۲۰ مورد مشکل مشابه که برای کاربران دیگر اتفاق افتاده آگاه است اما توضیحات بیشتری نداده است.
شیائومی در کشور کوبا به صورت رسمی فروش و خدماتی ارائه نمیدهد اما بسیاری از گوشیهای ساخت این شرکت استفاده میکنند. پس از آن، برخی از سایتها مانند XDA به بازنشر این خبر پرداختند و کشورهای دیگری را نیز به کوبا اضافه کردند. این در حالی است که انجمن واردکنندگان موبایل اعلام میکند با جستوجویی که انجام داده، هیچ موردی در ایران یا کشورهای دیگر گزارش نشده است و حتی افراد دیگری از کوبا چنین مشکلی را گزارش نکردهاند. دلیل اضافه کردن نام ایران، کرهشمالی، سوریه، سودان، کریمه به این لیست، بند ۲/۱۴ شرایط و ضوابط فروش شیائومی اروپاست که در وبسایت شیائومی و همچنین هنگام روشن کردن و فعالسازی اولیه گوشیهای شیائومی ذکر شده است. بر اساس این بند، صادرات دوباره کلیه محصولات شیائومی تابع قوانین صادراتی آمریکاست و هرگونه فروش این محصولات به کشورهای کوبا، سوریه، ایران، کرهشمالی، سودان و کریمه ممنوع است.آنطور که محمدرضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتوگو با ایسنا گفت: این شرایط و ضوابط برای صادرات گوشیها و محصولاتی است که از مبداء اروپا به این کشورها صادر میشوند و درواقع این محصولات فقط برای استفاده در اروپا تولید شدهاند و نمیتوان آنها را بنا به قوانین تحریمی ایالات متحده به این کشورها صادر کرد، مانند هر کالای دیگر.به گفته عالیان، این قوانین مربوط به فروشنده یعنی شیائومی فرانسه (که نمایندگی کل شیائومی اروپا را برعهده دارد) و مشتری است و مربوط به سایر مناطق نمیشود. حتی در لیست شرایط و ضوابط منتشرشده در وبسایت شیائومی چین، هند یا مناطق دیگر این محدودیتها ذکر نشده است و احتمالا این گوشیهای محدودی که در کوبا غیرفعال شدهاند توسط مسافران یا یک شرکت از مبداء اروپا وارد کوبا شدهاند. از آنجا که حتی یک مورد غیرفعال شدن گوشی در ایران یا کشورهای ذکرشده جز کوبا نبودهایم، بنابراین به احتمال زیاد این خبر واقعیت ندارد.
باید منتظر اعلام نظر منابع رسمی «شیائومی» باشیم
او خاطرنشان کرد: البته این خبر از منابع رسمی شیائومی منتشر نشده و به همین دلیل انجمن آن را تایید نمیکند، اما در حال پیگیری موضوع هستیم. با وجود این آنچه مسلم است، اینکه هنوز در ایران هیچ نمونهای از غیرفعال شدن گوشیهای شیائومی گزارش نشده، از طرفی طی روزهای گذشته برای چند مدل از گوشیهای شیائومی که در لیست ممنوعه رگولاتوری بودند، آپدیت رفع مشکل شمارهگیری تماسهای اضطراری آمده است. با کنار هم قرار دادن این موارد میتوان نتیجه گرفت که این اتفاق حداقل برای موبایلهای شیائومی در ایران نمیافتد، اما باز باید منتظر اعلام نظر منابع رسمی شیائومی باشیم.
همچنین نمایندگان انجمن واردکنندگان موبایل، خبر غیرفعال شدن گوشیهای شیائومی را نادرست میدانند و اعلام میکنند که پیگیریهای آنها حکایت از این دارد که این موضوع به طور رسمی توسط این کمپانی بزرگ چینی اعلام نشده است. برخی منابع آگاه در این انجمن نیز میگویند که پیگیریهایی با این شرکت انجام دادند که حکایت از نادرست بودن خبر منتشر شده دارد. با این حال آنها میگویند اگر زمانی چنین اتفاقی برای برند شیائومی در ایران رخ دهد، این دولت است که باید وارد میدان شود و موضوع را حلوفصل کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد