عوارض جدید آزادراهها؛ حداکثر ۳۰درصد افزایش
جهانصنعت– معاون وزیر راه اعلام کرد که عوارض آزادراهها پس از حدود پنجسال با افزایش حداکثر ۳۰درصدی ابلاغ شد. این تصمیم درپی درخواست سازندگان آزادراهها برای جبران چالشهای مالی و پس از بررسی ستاد تنظیم بازار و وزارت راه اجرایی شده هرچند همچنان برخی پیمانکاران از میزان افزایش رضایت کامل ندارند.
هوشنگ بازوند در نهمیننمایشگاه حملونقل و لجستیک با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل متولی راههای اصلی، بزرگراهی، آزادراهی و ریل در کشور است، اظهار کرد: این شرکت بعد از احداث پروژهها آنها را تحویل دستگاههای بهرهبردار میدهد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تصریح کرد: امروز یکی از اولویتهای دولت چهاردهم تعیین تکلیف کریدورها و سرمایهگذاری بر آنهاست. کریدورها در آینده یکی از منابع درآمدی کشورهای محسوب میشوند و شاید درآمد آنها جایگزین انرژی و نفت هم شود. البته رقبایی داریم که غافل نبوده و مشغول تکمیل کریدورهایشان هستند.
معاون وزیر راه در پاسخ به این پرسش که آیا عوارض آزادراهها افزایش یافته یا خیر نیز گفت: طی حدود پنجسال گذشته بهطور متوسط عوارضها ۱۵درصد افزایش پیدا کرده بود بههمیندلیل کسانی که مشغول ساخت آزادراه بودند با چالش جدی مواجه شده و تقاضا داشتند افزایش انجام شود. ما نیز پیشنهاد داده بودیم ولی چون در جلسه شورای سران رفته بود این فرآیند کمی طولانی شد که درنهایت ۲۰روز پیش این موضوع به ستاد تنظیم بازار و درنهایت به وزارت راه ابلاغ شد و ما نیز روز گذشته ابلاغ کردیم. باوجود اینکه هنوز آزادراه سازها راضی نیستند این عوارض تا ماکسیمم ۳۰درصد افزایش یافته است.
او افزود: ۴۴۰۰میلیاردتومان پولی که باید به سازندگان آزادراه پرداخت شود برنگشته و سرمایهگذاران ناراضی هستند و میخواهند دریافت عوارض بهصورت دستی باشد تا سرمایه آنها برگردد.
بازوند در پاسخ به این سوال که آیا قطعه سوم آزاد راه تهران-شمال و راهآهن رشت-آستارا قرار است با مجوز و تاییدیه سازمان محیطزیست ساخته شود، گفت:درابطه با رشت-آستارا مجوز کامل محیطزیستی داریم و مشکلی وجود ندارد.
