15 - 11 - 2017
عمیق شدن بورس با شرکتهای جدید
یکی از راهحلهای بزرگ شدن بازار سرمایه، ورود شرکتهای بیشتر به این بازار است. در غیر این صورت، مادامی که این بازار محدود به شرکتهای حاضر باشد نمیتوان انتظار وسعت آن در سطح بینالمللی را داشت. روزبه شریعتی، مدیر اجرایی و تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان مطلب فوق درباره اهمیت عرضههای اولیه به سنا گفت: در حالی که شاخص کل در تلاش برای فتح قله تاریخی خود به سر میبرد، برخی از اهالی بازار نسبت به عرضههای اولیه گلایهمندند اما نکته اصلی که باید در این خصوص به آن توجه کرد این است که این تعداد شرکت با میزان سهام عرضه شده آن آیا توان بر هم زدن جو کلی بازار را دارند و آیا میتوانند نقدینگی موجود در بازار را به سوی سهمهای جدید کوچ دهند؟ وی با رد این نوع نگاه خاطرنشان کرد: قطعا این نگاه سادهانگارانه است زیرا در عالم واقع مشخص نیست آن تعداد از کدهای متقاضی عرضه اولیهها که اخیرا به بیش از صد هزار نفر رسیده برای خرید عرضه اولیهها سایر سهام خود را بر میز فروش میگذارند یا خیر اما با فرض بدترین حالت ممکن ورود پول برای خرید عرضه اولیه و از سمت بازارگردان و ناشر بسیار محتملتر از خروج سرمایه از کل سیستم موجود است. این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: هرچند از گوشه و کنار بازار صدای منتقدان به رویه عرضه اولیهها بلند است، اما نباید از این موضوع غافل شد که بهبود وضعیت بازار سرمایه که همگی از آن سهم میبرند و برای تمام بازیگران این بازار مفید است در گرو عمیق و بزرگ شدن آن است.
افزایش عمق و نقدشوندگی
شریعتی با بیان اینکه جمع ارزش بورس و فرابورس در ایران کمی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این رقم در مقایسه عینی با ابرقدرتهای اقتصادی دنیا بسیار پایین است. وی اظهار داشت: برای حضور سرمایهگذاران خارجی نیازمند افزایش عمق و نقدشوندگی در بازار سرمایه هستیم چراکه نمیتوان بدون ایجاد زمینه و بسترهای مورد نیاز سرمایهگذاران بزرگ انتظار سرمایههای سنگین و اثرگذار در اقتصاد کشور را داشت. این تحلیلگر به تحلیل روند رو به رشد بورس کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: چنانچه تمام کشورهای تراز اول دنیا بررسی شود متوجه میشویم آنها هم دورهای با هجوم شدید عرضه اولیهها مواجه بودند که با ساماندهی آن بازار سرمایه عظیم فعلی خود را به وجود آوردند. شریعتی در این باره با ذکر چند مثال توضیح داد: در بورس فرانکفورت در طول سال ۱۹۹۹، تعداد ۱۵۸ شرکت و در سال ۲۰۰۰، تعداد ۱۴۷ شرکت عرضه شدند در حالی که ۴۰ سال قبل از این تاریخ فقط ۱۹ عرضه اولیه رخ داده است. همچنین در آمریکا طی سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ بیش از ۶ هزار شرکت در بازار سرمایه عرضه شدند که در دو سال آخر آن روزانه شرکتهای آیتی جهت پذیرش اقدام میکردند.
دورانگذار
مدیر اجرایی کارگزاری اقتصاد بیدار بیان کرد: چنانچه معتقد باشیم دانش و تکنولوژی از کشورهای توسعهیافته به کشورهای در حال توسعه با شکاف زمانی انتقال مییابد، پس هماکنون بازار سرمایه ما نیاز به گذر از این دوران دارد. وی در ادامه افزود: بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار و نهاد ناظر آن یعنی وزارت اقتصاد به عنوان نهادهای تصمیمگیر و نظارتی، استراتژیهای بلندمدتی در راستای برنامههای کلان کشور دارند و بدون شک به بازار سرمایه از زاویه فراتر از نوسانات روزانه نگاه میکنند. این تحلیلگر خاطرنشان کرد: با تسریع در شبیهسازی سیستم بازارهای سرمایه پیشرفته میتوان به تکامل و بهبود فرآیند عرضههای اولیه کمک کرد. به عنوان مثال عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ که به تازگی مورد استفاده قرار میگیرد، بیش از دو دهه قبل در اروپا و آمریکا انجام میشده است. شریعتی تصریح کرد: با این اوصاف بازار تکاملیافتهای مانند نزدک(NASDAQ) ماهانه با حداقل ۱۰ شرکت جدید عرضه اولیه (IPO) میتواند الگوی مناسبی برای بازار سرمایه ما باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد