13 - 08 - 2022
عرضه بورسی؛ مهر پایانی بر لاتاری خودرو
آخرین اخبار درباره عرضه خودرو در بورس کالا از باز شدن پای محصولات جدید خودروسازان ایرانی به بازار سرمایه خبر میدهد. محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس پیشتر در توئیتی نوشته بود که شورای عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرده است و بنابراین مقرر شد برخی کلاسهای خودرویی با هماهنگی وزارت صمت به طور کامل در بورس کالا عرضه شوند. پس از پیشقدمی گروه بهمن برای عرضه بورسی خودرو، حالا خودروسازان ایرانی نظیر ایرانخودرو نیز از ورود محصولات خود به بورس کالا خبر میدهند. کارشناسان اقتصادی عنوان میکنند عرضه بورسی خودرو میتواند مهر پایانی بر لاتاری خودروی وزارت صمت و تعدیل قیمتهای بازار باشد.
اولین خودروی پذیرشی در بورس کالا، شاهین بود که بنا شد حداقل ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرد و اکنون این محصول در انتظار عرضه است. ۲۲ اردیبهشت حسن الهیاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامهای با عنوان درخواست تجدید نظر در فرآیند پذیرش خودرو به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده بود که باید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.
اما بعد از گذشت ۶ روز از این نامه اولین عرضه خودرو در بورس کالا رقم خورد. در نخستین روز از عرضه خودروی کارا در بورس کالا، ۱۰۳ دستگاه از این خودرو شامل ۵۸ دستگاه کارا دوکابین و ۴۵ دستگاه کارا تککابین در تالار خودروی بورس معامله شد. از این حجم ۵۵ دستگاه در تالار معاملات و ۴۸ دستگاه در سیستم معاملات مچینگ داد و ستد شد که نتیجه آن کاهش محسوس قیمت این خودرو در بازار آزاد بود. بعد از آن نیز گروه بهمن به عنوان پیشتاز عرضه بورسی خودرو، دو خودروی دیگر یعنی فیدیلیتی و دیگنیتی را در فهرست عرضه بورس کالا قرار داد. با این حال اما در تاریخ ۱۸ خرداد عرضه خودرو در بورس کالا به دستور معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، متوقف شد و تصمیم نهایی آن به شورای عالی بورس واگذار شد. پس از کشمکشها میان بورس کالا و وزارت صمت اما در نهایت شورای عالی بورس با تایید وزرای اقتصاد و صمت مصوب کرد تا عرضه بورسی خودرو مجددا از سر گرفته شود. فعالان صنعت خودرو و بورس کالا معتقدند؛ اگر این عرضهها به صورت اصولی درست و رعایت تمام نکات انجام گیرد بخشی از مشکل صنعت خودرو که مربوط به وجود اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار است در این رویداد مرتفع میشود.
ضرورت عرضه تمامی خودروها در بورس
رسول علیمحمدی فعال بورس کالا در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای اینکه عرضه خودرو در بورس کالا تداوم پیدا کند باید تمام عرضه خودرو، در بورس کالا انجام گیرد تا بتوان بررسی درستی از نحوه عرضه انجام داد. وی افزود: اگر عرضهها ناقص باشد و تنها خودروهای خاصی در بورس کالا عرضه شوند، قطعا به عنوان یک سیاست شکستخورده از این طرح یاد خواهد شد. این فعال بورس کالا تاکید کرد: در کل نباید استثنایی برای عرضه در بورس کالا در نظر گرفته شود.
کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار
مهدی بیاتمنش کارشناس حوزه بورس کالا نیز گفت: اگر بنابر عرضه کامل و صفر تا صد انواع خودرو در بورس کالا باشد موافق این طرح هستم در غیر این صورت اگر بنا بر استفاده ابزاری از بورس کالا برای فروش محصولات لوکس و خودروهایی که بعضا قیمت غیرمنصفانه و گرانقیمت دارند، است به شدت با آن مخالفم، چرا که در غیر این صورت گرهی از مشکلات مردم باز نمیشود.
وی افزود: طبیعتا در صورت در دسترس بودن یک کالا و عدم نیاز به قرعهکشی، در یک بازه زمانی شاهد کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود که این مورد میتواند با عرضه در بورس کالا رقم بخورد. به گفته او اما عرضه خودرو در بورس کالا مخالفانی هم دارد که علت اصلی مخالفت آنها به سبب بورس کالا نیست، چرا که مسیر بورس کالا همراه با شفافیت بوده و این خودرو است که به سبب آنکه یک محصول تکمیل شده مناسب برای عرضه در بورس کالا نیست، بورس کالا باید تنها برای عرضه کالاهای واسطهای باشد. این کارشناس حوزه بورس کالا اظهار کرد: در کل و به نظر من به جای عرضه قطرهچکانی خودروهای پرتیراژ از طریق قرعهکشی میتوان از پتانسیل بورس کالا استفاده کرد تا حداقل برخی از آمارها و اتفاقات شفاف شود. وی افزود: حتی برای واردات خودرو نیز میتوان از بورس کالا بهره برد. همواره در واردات مساله سودهای باد آورده مطرح میشود که این موضوع را بورس کالا با آمارهای خود میتواند حل کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد