7 - 12 - 2019
عدم همکاری دستگاهها برای نوسازی بافت فرسوده
فرشید پورحاجت*- نوسازی بافتهای فرسوده و طرحهای بازآفرینی شهری بدون همکاری دستگاههای خدماترسان راه به جایی نمیبرد. سال ۹۷ مسکن دچار تحولات قیمتی شد و ریسک معاملات در این بخش افزایش پیدا کرد و این امر باعث سلب اعتماد تولیدکنندگان شد. نقش دولت و مجلس در رونق تولید بسیار تاثیرگذار است، زیرا با اتخاذ سیاستهای مناسب باعث به جریان افتادن تولید میشوند. از بانک عامل بخش مسکن درخواست کردیم از طریق تسهیلات بانکی نقدینگی بخش خصوصی را تقویت کند و از سال گذشته تولیدکنندگان مسکن به دولت اعلام کردند که به دلیل وضعیت اقتصادی، نقدینگی در دست بخش خصوصی کاهش پیدا کرده و بسیاری از آنها سرمایه خود را از دست دادهاند.
تسهیلاتی که به تولیدکنندگان میدهند جوابگوی ساختوساز نیست و به همین دلیل در سال گذشته از بانک عامل بخش مسکن افزایش تسهیلات مدنی را خواستار شدیم. این بانک هنوز شروط پرداخت را مشخص نکرده است. بیش از ۶۰ درصد متقاضیان مسکن خواهان مسکن کمتر از ۸۰ متر بنا هستند که باید برای متقاضیان واقعی مسکن برنامهریزیهای اصولی داشته باشیم و تولیدات مسکن را برای جامعه هدف خاصی در نظر بگیریم.
حوزه مسکن فرابخشی است و وزارت راهوشهرسازی به تنهایی نمیتواند مشکلات بافت فرسوده را برطرف کند. دستگاههای ذیربط باید همکاری لازم را با سازندگان داشته باشند. دستگاههای خدماترسان چون وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق انجام نمیدهند، به طور مثال پروژه بازآفرینی شهری در اهواز هشت ماه است که منتظر استعلام شرکت توزیع نیرو است و این باعث میشود تکمیل پروژه با تاخیر صورت گیرد و حتی در این رابطه درخواست مطالبه وجههای زیادی میکند. یکی از دلایل بیاستقبالی انبوهسازان برای ورود به بافت فرسوده هزینه نوسازی شبکه خدمات عمومی است و سوال این است که هزینه نوسازی خدمات عمومی را چه کسی باید پرداخت کند؟ هیچ شرکتی برای پرداخت هزینه تمکین نمیکند.
*دبیر کانون سراسری انبوهسازان
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد