15 - 09 - 2022
عبور از چراغ قرمز، علت حادثه مرگبار قطار در دامغان
طبق اعلام گزارش کمیسیون عالی سوانح راهآهن مسببان حادثه برخورد قطار باری و مسافری تهران- مشهد که ۱۵ خردادماه رخ داد، لکوموتیوران و کمک لکوموتیوران قطار مسافری و کنترلر بهرهبرداری هستند و مدیر کل منطقه شمال شرق با پذیرش قصور پرسنل تحت امر خود و به نشانه عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا کرد.
مدیرعامل راهآهن طی حکمی علی خدایی را به عنوان سرپرست اداره کل راهآهن شمالشرق منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران امروز طی حکمی علی خدایی را به عنوان سرپرست اداره کل راهآهن شمالشرق منصوب کرد. خدایی پیش از این معاون اداره کل راهآهن تهران بود.
به گزارش ایسنا، به دنبال بروز سانحه قطار مسافری فوقالعاده تهران- مشهد، راهآهن جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با صدمهدیدگان این حادثه و دلجویی از تمامی مسافران این قطار، بیانیهای منتشر و اعلام کرده است که مسوولان راهآهن بر خود لازم میدانند نسبت به برخورد با مسببان و مقصران این حادثه اقدام کنند چراکه متولیان آن به خوبی میدانند که حفظ جان شهروندان و هموطنان پاسخ به اعتمادی است که به دست آوردن آن کار آسانی نبوده است و پیرو همین مساله هیچگونه اغماضی در این مورد پذیرفتهشدنی نخواهد بود.
بر این اساس کمیسیون سوانح عالی راهآهن به محض وقوع سانحه با حضور در محل و تشکیل جلسات تخصصی نسبت به بررسی دقیق عوامل بروز سانحه اقدام کرده است.
طبق گزارش ارایه شده کمیسیون عالی سوانح راهآهن، نسبت به شناسایی و برخورد با مسببان مستقیم و غیرمستقیم و راههای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تصمیمات لازم اتخاذ شده که اهم این موارد در گزارش کمیسیون سوانح راهآهن به این شرح است:
مدیر کل منطقه شمال شرق با پذیرش قصور پرسنل تحت امر خود و به نشانه عذرخواهی از مردم از سمت خود استعفا کرد که مورد موافقت راهآهن قرار گرفت و امید است با تمهیدات اندیشیده شده دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نباشیم.
براساس گزارش کمیسیون سوانح راهآهن، حادثه صورت گرفته به این شرح بوده است که ۱۵ خردادماه ۹۳ قطار مسافری فوقالعاده ۹ تهران- مشهد با ۱۲ واگن به وزن ۶۰۰ تن ساعت ۲۰:۰۳ وارد ایستگاه سمنان شد و پس از تعویض لکوموتیوران و کمک لکوموتیوران و دریافت حکم احتیاط مبنی بر رعایت تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت از کیلومتر ۲۰۰+۳۳۳ تا ۵۰۰+۳۳۴ (روی سوزنهای زوج ایستگاه امروان از سمت لارستان) در ساعت ۲۱:۵۷ ازایستگاه لارستان به سمت ایستگاه امروان (محل حادثه) حرکت کرده است.
به علت تعویض تراورسهای بتونی سوزنهای بلاک فرد، ایستگاه امروان – سرخده، سرخده – دامغان از پوشش مرکز CTC خارج و به صورت محلی توسط متصدی ترافیک اداره میشود.
به دستور مرکز کنترل ترافیک شاهرود با توجه به مسدود بودن بلاک فرد ایستگاههای امروان – سرخده، به علت انجام عملیات تعویض تراورس متصدی ترافیک ایستگاه امروان قطار باری کد ۳۰۵ (با دوبله لکوموتیو ۸۴۶ و ۹۲۱ که با تعداد ۳۵ واگن مخزندار خالی به وزن ۱۰۰۰ تن و به طول ۵۵۰ متر را از بلاک زوج (بلاک غیرمتعارف) سرخده – امروان قبول و به خط ۴ ایستگاه وارد میشود و قطار مسافری از ایستگاه لارستان قبول میشود و قرار بوده این قطار پشت چراغ ورودی متوقف باشد تا قطار مسافری حرم به حرم از خط ۲ به سمت لارستان از بلاک فرد عبور کرده و سپس اقدام به مسیر گیری جهت ورود و عبور قطار مسافری خط ۹ از خط ۳ کند.
با توجه به اینکه همپوشانی مسیر تنظیمی خط ۴ برای قطار باری به سمت بلاک زوج لارستان باقیمانده بوده قطار مسافری در ساعت ۲۲:۱۱ بدون توجه به رنگ قرمز سیگنالهای علایم الکتریکی با سرعت تقریبی ۱۰۷ کیلومتر بر ساعت به ایستگاه امروان وارد و با سرعت حدود ۶۱ کیلومتر بر ساعت با قطار باری متوقف برخورد میکند که در این حادثه یک مسافر فوت کرده و ۳۱ مسافر و چهار نفر از کارکنان راهآهن مصدوم و به بیمارستان اعزام میشوند.
در این حادثه به لکوموتیوها و سالنها و واگنهای مخزندار قطار باری خسارات فراوانی وارد میشود.
با توجه به باز شنوی مکالمات ضبط شده از بیسیم ایستگاه امروان، متصدی ترافیک شش مرتبه در ساعتهای ۲۲:۱۰:۰۴ و ۲۲:۱۰:۲۸ اعلام توقف به لکوموتیوران میدهد که پاسخی دریافت نشده است.
بنابراین براساس نتیجه تحقیقات اولیه، علت حادثه عدم رعایت مقررات عمومی حرکت و عبور از چراغ قرمز اعلام شده است.
مسببان حادثه: لکوموتیوران قطار مسافری، کمک لکوموتیوران قطار مسافری و کنترلر بهرهبرداری اعلام شدهاند.
– لکوموتیوران قطار مسافری به علت بیتوجهی به رنگ زرد دو نمای خبری و قرمز سه نمای ورودی سیگنالهای علایم الکتریکی و عدم پاسخگویی به بیسیم متصدی ترافیک ایستگاه امروان و کاهش ندادن سرعت با توجه به مفاد حکم احتیاط (تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت روی سوزنهای ورودی ایستگاه امروان)
– کمک لکوموتیوران قطار مسافری: به علت عدم هشدار به لکوموتیوران و اعلام نکردن نمای قرمز چراغهای علایم به لکوموتیوران و عدم یادآوری مفاد حکم احتیاط (تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت روی سوزنهای ورودی ایستگاه امروان) و داشتن مسوولیت مشترک با لکوموتیوران
– متصدی ترافیک امروان به علت قبول همزمان دو قطار از طرفین و نداشتن امکان تنظیم مسیر قطارها و اقدام به ابطال مسیرچندین مورد که موجب توقف قطارها ازطرفین ایستگاه برخلاف رعایت مقررات ذیربط شده است.
– کنترلر بهرهبرداری به علت عدم نظارت بر کار ماموران و صدور مجوز قبولی دو قطار مقابل همدیگر با توجه به شرایط قبول و اعزام سه رام قطار در طرفین ایستگاه و عدم رعایت مقررات مربوطه
براساس گزارش کمیسیون سوانح نحوه برخورد با مسوولان حادثه به این شرح است:
– براساس تصمیمات متخذه برای ماموران ذیربط و مستقیم درحادثه برابر روال اداری ضمن تعلیق از کار، پرونده حادثه توسط کمیسیون سوانح ناحیه به قید فوریت تشکیل و جهت تصمیمگیری به هیات تخلفات اداری ارسال شود.
– مقرر شد نسبت به برکناری ماموران ارشد ناحیه (اعضای کمیسیون جلوگیری از سوانح) شامل: معاون بهرهبرداری وناوگان، روسای گروه سیر و حرکت و ایمنی اقدام و نسبت به توبیخ کتبی با درج در پرونده سایر روسای گروه (خط وابنیه فنی، ارتباط و علایم الکتریکی، ناوگان) که مسوولیت نظارتی مشترک داشتهاند، اقدام شود.
همچنین پیشنهادات جهت جلوگیری از تکرار این حوادث ارایه شده که براساس آن مقرر شد به جهت سیر ایمن تمامی قطارها و جلوگیری از هرگونه خطای نیروی انسانی نسبت به نصب بالیس در ورودی ایستگاهها و سیستم onboard روی تمامی لکوموتیوهای کشور حداکثر تا پایان سالجاری اقدام گردد تا در مناطق مجهز به سیستم علایم الکتریکی از بروز این مورد (عبور از چراغ قرمز) جلوگیری شود.
۲- مقرر شد در محور تهران- مشهد جهت ورود قطارها به خط قبولی برابر سیستم علایم اقدام و عمل باطل کردن مسیر پس از ورود قطار به بلاک ممنوع شود بجز شرایط خاص و استثنایی که باید گزارش آن توسط کشیک مربوطه ارایه شود.
۳ – با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی در بخش سیر و حرکت علیالخصوص در بخش راهبری (لکوموتیوران) مقرر شد اقدامات لازم جهت تسریع در جذب یکهزار و ۵۰۰ نفر لکوموتیوران و طی دورههای آموزشی مربوطه در سالجاری صورت گیرد.
۴- مقرر شد به منظور تشدید کنترلهای لازم از این پس صدور تاییدیه نهایی گواهینامه لکوموتیورانان و همچنین آزمایشات ادواری آنان بهجای اداره کل سیر و حرکت توسط اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه صورت پذیرد.
۵- نظر به استفاده ایمن از سیستم C.T.C در محورهای مختلف از جمله محور تهران- مشهد اقدام به محلی (local) کردن کنترل ایستگاه تنها تحت شرایط خاص و پس از موافقت واحدهای ذیربط در مرکز باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد