رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه‌وشهرسازی:

ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز است

گروه مسکن
کدخبر: 553178
ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی بسیار ناچیز است و سالانه حدود ۷۰۰ میلیون تن بار در داخل کشور جابه‌جا می‌شود، در حالی که هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه افزایش ترانزیت بین‌المللی به ۴۰ میلیون تن می‌باشد.
ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز است

جهان صنعت– رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه با بیان اینکه ظرفیت ترانزیت ایران در مقایسه با حمل‌ونقل داخلی ناچیز است، گفت: سالانه حدود ۷۰۰‌میلیون تن بار در داخل کشور جابه‌جا می‌شود.

امین ترفع در خصوص زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: ایران از گذشته‌های دور شبکه‌ای از مسیرهای تجاری داشته و این شبکه همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است اما امروز با توجه به افزایش ظرفیت و سرعت وسایل نقلیه، شیوه استفاده از این شبکه متفاوت شده است. او با اشاره به حجم حمل‌ونقل داخلی افزود:‌ سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰‌میلیون‌تن بار در داخل کشور جابه‌جا می‌شود. از سوی دیگر حجم ترانزیت از طریق مسیرهای بین‌المللی هدف‌گذاری شده در برنامه هفتم توسعه حدود ۴۰‌میلیون تن است. این بدان معناست که سهم ترانزیت بین‌المللی نسبت‌به حمل‌ونقل داخلی هنوز ناچیز است. ترفع بیان کرد: در عمل، بخش عمده بارهای داخلی بین شهرها، کارخانه‌ها، معادن و بنادر جابه‌جا می‌شوند و با وجود اینکه عملکرد ترانزیت بین‌المللی مثبت است، تاثیر آن در کل عملکرد زیرساخت‌های کشور هنوز محدود است. رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه‌وشهرسازی با تاکید بر مشکلات موجود در مرزها یادآور شد: گلوگاه‌ها و توقف‌ها عمدتا ناشی از مسائل مرزی است و لزوما به کمبود زیرساخت در داخل کشور مربوط نمی‌شود. با مدیریت مناسب این نقاط، می‌توان ظرفیت‌های موجود را به شکل بهینه مورد استفاده قرار داد. ترفع در ادامه با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های مرزی توضیح داد: در پایانه‌های مرزی امکانات متعددی مانند ساختمان‌های اداری، پارکینگ و مراکز لجستیک برای کامیون‌ها وجود دارد و سیستم نوبت‌دهی آنلاین نیز فراهم شده تا رانندگان در صف معطل نشوند. با این حال، گاهی جریان عبور کالا متوقف می‌شود و به جای نیم ساعت چند روز زمان می‌برد. او افزود: این تاخیرها عمدتا ناشی از دو دسته عامل است. دسته اول مربوط به رفتارهای اقتصادی داخلی است؛ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های قیمت‌گذاری در کشور، مانند پایین نگه داشتن قیمت سوخت، انرژی، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی به صورت دستوری، باعث اختلاف قیمت با بازار واقعی می‌شود. این موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای قاچاق ایجاد کند و طبیعی است که دستگاه‌های مرزی برای جلوگیری از خروج غیرقانونی کالا، کنترل‌های اضافی اعمال کنند. به گفته او، هر فرآیندی که برای کنترل کالا در مرز انجام می‌شود، نیازمند نظارت است تا سوءاستفاده و تخطی از قوانین رخ ندهد. این مجموعه اقدامات، همراه با وجود چندین نهاد ناظر و تعارض منافع‌های احتمالی، باعث پیچیدگی بوروکراسی و طولانی شدن زمان عبور کالا در مرزها شده است. رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه اضافه کرد: گمرک به عنوان مجری اصلی وظیفه دارد کنترل‌های مشخصی را انجام دهد و دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده از دستگاه‌های بالادستی را اجرا کند. این شامل حساسیت نسبت به برخی کالاها و اعمال نظارت ویژه است. او افزود: علاوه‌بر گمرک، دستگاه‌های دیگر نیز وارد فرآیند کنترل می‌شوند، حتی در مواردی که ضرورت چندانی نداشته باشد. این باعث می‌شود چند مرحله کنترل کالا انجام و فرآیندها طولانی شود. به عبارت دیگر در مرزها هر دستگاه تابع مدیریت واحد نیست و به ساختار و سازمان خود وابسته است بنابراین هماهنگی لازم وجود ندارد. ترفع تصریح کرد:‌ این وضعیت باعث شده که مدیریت مرزها پراکنده و چندکاناله باشد؛ گاهی تحت مدیریت سازمان راهداری، گاهی تحت مدیریت گمرک و هرکدام تابع دستورالعمل‌های دستگاه خود هستند. نتیجه این می‌شود که جریان کالا متوقف و کارایی زیرساخت کاهش می‌یابد.

منبع: تسنیم

وب گردی